Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Montignac, Atkins och viktkontroll

Posted by arne9 på 13 april, 2009

  Årets influensa blev inte så svår som förra årets för min egen del. Mera som en svårare förkylning som satt långt ner i luftrören.

Montignacs skugga ligger över min frukost: Naturell yoghurt, pumpakärnor, en torkad persika, torkade blåbär och lite linfrön. Dessutom en skiva fullkornsbröd med färskost på. Ett glas vatten och en kaffe latte till.

Det är ju en typiskt Montignacfrukost. Han rekommendera dock stenmalet mjöl till brödskivan. Jag har inte hittat något sådant matbröd. Däremot har jag hittat ett knäckebröd som är bakat på stenmalet mjöl. Det är dessutom riktigt gott. Det är Grännabröd som gör det.

Jag är nu tämligen viktstabil men gör ganska kraftiga avsteg -fuskar- från såväl lågkolhydratkosten som Montignac. Har dock en bra tolerans mot kolhydrater numera. Har slagit i taket några gånger när jag ätit för mycket kolhydrater och marängtårta. När jag äter som vanligt (med beaktande av insulinpåslag och annat onyttigt) funkar det bra.

Idealet skulle vara att gå ner mycket långsamt, typ något hekto i  månaden, under en lång tid.

Det är det jag siktar in mig på.

Det känns skönt att ha kommit över gränserna som en strikt lågkolhydratdiet satte.

Ger inte bloggande och läsande av bloggar någon tid längre, men det känns också rätt befriande.

Hösten 2008 024

3 svar to “Montignac, Atkins och viktkontroll”

  1. runners high said

    Härligt och befriande att läsa din blogg!
    Det finns två sidor av en smörgås, man ska inte underskatta värdet av njutning som lite avsteg ifrån reglerna ger så länge man kan hantera det.

    Må väl!

  2. Hur går det med montignac-metoden? Körde själv LCHF-dieten för ett år sen men var inte riktigt något för mig så återgick sakta men säkert till musli o knäckebröd och lite annat bröd. Lyx. Något jag missade var att dra ner på det fett man så ”lyxigt” fick äta i LCHF-dieten vilket resulterade i 5 kg plus på ett år. Nu på nergång igen. Hoppas du inte gör mitt misstag.

    Ha det superbra! Mvh Tjocksmock 1

  3. arne9 said

    Jo, jag fortsätter att äta friare med hänsyn till den kunskap jag har om insuliets roll för fettinlagring etc.

    Det känns så ycket bättre att vara friare och inte känna att man är utestängd från det mesta i matväg.

    Trots att jag äter mer kolhydrater än tidigare har jag lika bra koll på vikten.
    Har fått lite med muskler ( och mindre fettvävnad ).

    Det många missar är att man skall äta tillräckligt med protein för annars blir det för mycket muskler som ryker vid viktnedgågen.

    Det gäller ju att inte få blodsockertoppar och det kan man ju undvika genom att äta mat med lågt GI (GB) lika väl som att äta lite kolhydrater totalt sett.

    Matglädje och hälsa!

Sorry, the comment form is closed at this time.