Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Omega3-kapslar kan fungera mot astma.

Posted by arne9 på 20 februari, 2009

Jag har en tid prövat att ta Omega-3 kapslar (3 st Picasol Forte dagligen) för att förbättra min astma.

Det har blivit mycket bättre och jag har kunnat minska medicineringen.

Uppslaget fick jag av ett inlägg på Dr Briffas blogg.

Man har kunnat konstatera att allergisk astma hos barn förbättras av Omega-3-tillskott.

Dels har man tittat på markörer för astma som utandningsluftens sammansättning indikerande inflamationer i luftrören och dels förkomsten av eosinofiler.

Man såg att markörer för inflamation idikerade mindre inflamationer än i kontrollgrupper och man mätte mindre förekomst av eosinofiler än i placebogruppen.

Tidigare har man sett att symptomen på astma (anfall) blev mindre vid behandling med omega3-tillskott.

Jag har provat detta nästan två månader och kan nu se märkbara effekter.

Här finns inlägget i Dr Briffas blogg.

Sammanfattning av studien som visar mindre symptom hos barn som får omega3-tillskott.

Hela studien som visar att markörerna för astma minskar vid omega3-behandling.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
