Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Archive for maj, 2007

Så går man ner i vikt.

Posted by arne9 på 30 maj, 2007

Det kan nog upprepas ibland. För den som vill gå ner i vikt gäller att veta vad man gör.

Det vimlar ju av bantningstips så här års, och alla andra tider på året också. Man kan banta ett antal kilon snabbt på både det ena och andra sättet och bli smal till stranden.

Det finns en metod, ett sätt som är gratis och det enda som krävs är kunskap.

Man måste veta hur kroppen fungerar när man äter mat och vad som ger viktökning och fetma.

Konstig nog verkar det vara en hemlighet som vi inte är så många som känner till.

Nu berättar jag ändå den hemligheten.

När man äter smälter maten och bryts ner i beståndsdelarna. Socker och stärkelse, det är det som heter kolhydrater, tas upp i kroppen och går ut i blodet som glukos. Blodet kan inte ha så stor andel av blodsocker för det är farligt för kroppen. Dessutom behöver hjärna och hjärta och andra organ liksom musklerna glukos. Det har kroppen löst så att hormonet insulin bildas och går ut i blodet. Det gör att blodsockret går ut till behövande mottagare och blodsockret sänks. När behovet av glukos är täckt, vilket sker relativt snabbt om man inte håller på med fysiskt krävande arbete, omvandlas överskottet till fett och lagras i fettcellerna. Insulinet sköter om detta och ser också till att fettet stannar där.

För att släppa ut fettet krävs att insulinhalten sjunker. Det gör den om man äter mat som inte innehåller kolhydrater eller bara lite kolhydrater. Då behövs inte insulinet och blodsockernivån sjunker så att hormonet glukagon bildas och går ut i blodbanorna. Det har den verkan att glukos hämtas från muskler och organ och höjer blodsockernivån. Dessutom släpps fett ut från fettcellerna och kan användas som energi och förbrännas. Håller man på så ett tag minskar kroppsfettet och antagligen vikten. Man kan ju träna och bygga upp muskler så att man får mer muskelmassa och mindre kroppsfett. Muskler väger mer än fett så om man bygger mycket muskler kan vikten öka. För de flesta blir dock resultatet att man går ner i vikt när man tappar fettvävnad.

Dessutom blir hälsomarkörer som halten triglycider i blodet lägre, vilket ses som att risken för hjärtinfarkt och proppar minskar.

Man blir lättare i kroppen och ofta i hjärtat också. Många säger att man blir lugnare, mer i balans och gladare.

Det är ett enkelt och lätt sätt att gå ner i vikt och samtidigt förbättra sin hälsa. Man behöver nämligen aldrig vara hungrig. Man äter kött och fisk och skaldjur och ostar och korvar och produkter gjorda på kött och fisk och skaldjur. Man kan dricka kaffe och vatten och vin till maten och må som en prins.

Undvika eller rejält minska ner på potatis, bröd, pasta och all mjölmat. Skippa gröten och flingorna. Skippa bröd och pommes frites. Ät lite grönsaker som är gröna och gör goda såser med vispgrädde och crème fraiche som grund.

Ägg skall jag inte glömma. Ägg är en grundpelare i mathållningen. Man kan äta ägg i alla former, Kokta, stekta, äggkakor som ugnsgratineras, förlorade ägg, omeletter mm.

Det här är ett framgångrecept som de flesta kan lyckas med. Det kräver bara att man tänker om och organiserar om sin mathållning. Det kräver lite ansträngning och lite tänkande. Vinsterna är enorma. Man äter gott och är aldrig hungrig. Man är nöjd och belåten och i balans. Självkänslan stärks och man får sakteligen en kropp som man är avsedd att ha.

Man behöver inte springa hundratals timmar på gym. Faktiskt behöver man inte ens besöka ett gym. Man behöver inte motionera alls om man inte vill. Fettet försvinner från kroppen i alla fall.

Så länge man håller kolhydraterna (socker och stärkelse) stången så normaliseras vikten. Är man överviktig eller fet, går vikten ner mot normalvikt. Det gäller att hela tiden hålla koll på hur mycket kolhydrater det finns i maten. På de flesta livsmedel står det en näringsdeklaration på förpackningen och där anges kalorier, protein, kolhydrater och fett i gram per 100 gram. Att hålla kolhydraterna lågt betyder att man undviker matvaror som har mer än 5 g kolhydrater/100 g. Det är en huvudregel, sedan kan man ju göra undantag när man kommer in i tänkandet lite. Om man äter bara några gram av en senap kan den kanske få innehålla mera än 5 g/100g men ofta går det att hitta en senap som innehåller lite kolhydrater, till exempel franska.

För någon som har diabetes typ 2 är det särskilt fördelaktigt med den här kosthållningen. Man går ner i vikt och dessutom som en jättebra bonus kommer blodsockret att ligga lågt och stadigt, vilket är viktigt. Dessutom minskar man risken för hjärtsjukdom och proppar och förkalkningar i blodkärlen.

Det är bara att välja hälsan framför potatis, bröd och pasta. För en del är det svårt, men egentligen, hur svårt kan det vara?

Kör man igång kommer även hjärnan att blir alertare och då om inte förr inser man att det inte var så svårt. Hjärnan behöver glukos för att fungera bra och det tillverkar kroppen av protein. Så ät protein och fett och skippa socker och stärkelse så blir du smal och frisk och mera skärpt.

Vad mer kan man önska?

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 6 Comments »

Low-carb slår igenom här och där men inte överallt.

Posted by arne9 på 29 maj, 2007

Ibland när man läser på bloggar och i tidningar får man intrycket att det här med low-carb håller på att slå igenom på bred front. Det finns artiklar i veckotidningar och i dagstidningar som Expressen och Aftonbladet liksom i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som påtalar värdet av en kolhydratsnål kost och avigsidorna med dagens kostråd.

När man besöker äldre människor, som vi gjort idag, slås man av den andra bilden. Det är kakor, bullar, saft och kaffe som gäller. Såg en diakon i livsmedelsbutiken som handlade korgen full (till en samling i församlingshemmet kanske) med småkakor, muffins och vetelängder och några kaffepaket. Han betalde med kyrkans kort.

I äldrevården och i kyrkan (där många är äldre) är det tydligen kolhydratrikt som gäller.

Vi hade mörk chokad med endast lite kolhydrater med oss till en bekant som på äldre dar på grund av bristande ork flyttat in i lägenhet. Den sa han direkt att han inte fick äta. Doktorns order, tydligen. Choklad blir man tjock av.

Visst, men bullar i massor, veteskivor, chokladtoppar, dammsugare, kärleksmums… vad blir man av det då?

Han visade sina mediciner. Massor som sägs förhindra en ny stroke. Statiner och skit vet jag ju nu är bara skräp som inte kommer att förlänga hans liv precis.

Maten han får från hemtjänsten gör att man blir ännu sämre till mods. De äldre som är beroende av hemtjänsten får maten levererad en gång i veckan. En förpackning per dag att förvara i kylskåpet och värme i mikron.

Mycket potatis i portionerna och lite sovel.

Fy sjutton för att bli gammal och svag och beroende av hemtjänsten och deras mat.

Förhoppningsvis gör den här low-carb-livsstilen som vi lever att man inte kommer i den eländiga situationen att man måste lite till hemtjänsten och äldrevården.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 6 Comments »

En anledning att stiga upp på morgonen?

Posted by arne9 på 26 maj, 2007

 annons.jpg

Man undrar ju hur de tänker. Har de inte större anledning att gå upp ur sängen på morgnarna är det inte svårt att förstå om de blir deprimerade.

För en low-carbare är det en anledning att hoppa över frukosten.

Posted in hälsa, Low-carb | 10 Comments »

Ämnesomsättning och ketos

Posted by arne9 på 25 maj, 2007

På Eades blogg finns ett intressant inlägg om hur ämnesomsättningen fungerar vid ketos.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb | 1 Comment »

Blodsockerkurva

Posted by arne9 på 24 maj, 2007

Har kört en liten serie med blodprov. Jag har fikat och sedan tagit blodsockerprov var 10:e minut under en timme för att se hur det utvecklades och också ett prov för att se hur det låg efter 2 timmar.

Värdena och diagrammet finns här.

Posted in hälsa, Low-carb | 2 Comments »

Fortsatta blodsockerprover

Posted by arne9 på 22 maj, 2007

Idag har jag följt upp blodsockertesterna med att först kolla mitt blodsocker på morgonen före frukost, efter en natts fasta. Då låg det på 3,7.

Ville jämföra med gårdagens fika med kaffe och en bit Atkins bar. Idag körde jag med kaffe och en bit (10 g) 86% choklad (1,9 g kh).

Före fikat var blodsockret 3,8. 40 min. efter fikat låg blodsockret på 4,9. Då drack jag ett glas Coca-Cola light.

30 min. senare hade jag 5,3.

Det verkar som kaffe och chokladbit ger en måttlig blodsockerhöjning, medan Coca-Cola light (och Atkins bar) ger ett insulinpåslag som sänker blodsockret till en nivå som är lägre än innan.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 9 Comments »

Alkolås och ketos

Posted by arne9 på 22 maj, 2007

Michael Eades har snappat upp historien om svensken som fick utslag på alkolåset när han bantade med Rössners Nutrilett-metod. Grejen är att svensken kom i ketos på grund av sin bantning och ketonerna i utandningsluften gav tydligen utslag på alkomätaren.

Eades förklarar hur kroppen omvandlar protein till glukos:
”Glucose is necessary for our survival, but it doesn’t have to come from our diet. Our bodies have all the metabolic machinery in place to produce all the glucose we need to function just fine without our having to eat a gram of the stuff. Now if we do eat some glucose in the form of sugar and/or starch, the body uses what it needs and stores the rest first as glycogen and then as fat. When we have little or no carbohydrate in our diet, the body reverses the process and breaks down the stored glycogen, which is released as glucose. When the glycogen is gone the body turns to protein as the raw material for glucose production. The conversion of protein to glucose takes place in the liver and is called gluconeogenesis, a word meaning literally the making from scratch, or genesis, of new glucose.”

Inlägget  finns här.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | Kommentarer inaktiverade för Alkolås och ketos

Low-carb-öl fortsatt test av blodsockret

Posted by arne9 på 21 maj, 2007

Håller just nu på och kollar hur Atkins bar respektive mörk choklad påverkar blodsockret för mig. Idag har jag kollat vid en fika med kaffe och 1/4 Atkins bar. Blodsockret åkte upp från 4,6 före till 5,2 efter.

Huruvida det är mycket eller litet återstår att se när jag kollat motsvarande fika i morgon. Kaffe med en bit mörk choklad.

Snubblade över en rubrik på expressen.se ”Banta med GI-öl”.

Det visade sig vara det som jag kallar low-carb-öl. Det är Spendrups Bright och Pripps Blå Pure det gäller. Det är ölsorter som innehåller hälften så mycket kolhydrater som ”vanlig” öl. Grejen är att försäljningen av low-carb-ölet ökar kraftigt. Det är ju räknat från en mycket låg nivå så det betyder väl inte så mycket i reella tal, men det är ju ändå positivt och kan kanske härledas till den ökande medvetenheten om kosten som man kan märka om man tittar noga.

Notisen finns här.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 6 Comments »

Sköna maj

Posted by arne9 på 21 maj, 2007

 maj-20-002.jpg

Vilken underbar tid vi är inne i och har framför oss. Det är tid att sitta ute och äta och att grilla. Low-carb och grillning är ju nästan synonyma begrepp. Igår grillade vi rökt sik vi köpt på torget. Vi tyckte inte den var så god så vi grillade den i klotgrill och den blev mycket godare och fick ännu mera röksmak.

 maj-015.jpg

När jag tittar på äppelträden i blom har jag börjat tänka på vad man kan göra med äpplena. I höstas åt jag ju inte några äpplen för det rymdes inte i mina 20 g kolhydrater per dag. Jag nöjde mig med en tugga vid några få tillfällen. I höst skall jag nyttja äpplena bättre, precis som vi använt rabarber i går vid något tillfälle och gjort rabarberpaj. Man får ju försöka hitta så smarta vägar som möjligt för att hålla kolhydraterna under kontroll men ändå njuta.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat, Uncategorized | 2 Comments »

Blodsockermysterium

Posted by arne9 på 20 maj, 2007

 I kväll testade jag blodsockret för skojs skull. Det var lite förbryllande.

Vi åt färska jordgubbar med vispad grädde. Innan vi åt var mitt värde

5,8. En halvtimme efter jordgubbarna tog vi blodsockerprov igen och

då hade jag 5,2.

De övriga som testade hade fått en höjning av blodsockret medan jag

hade fått en sänkning. Det är ju lite lustigt tycker jag.

Kanske har jag fått ett insulinpåslag som sopat ner blodsockret

ordentligt. Det är ju i så fall inte så bra, eftersom det är fördelaktigt att

hålla insulinnivån låg, samtidigt som blodsockret förstås skall vara

lågt.

Posted in hälsa, Low-carb | 7 Comments »