Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Archive for mars, 2009

Montignac

Posted by arne9 på 14 mars, 2009

 

Montignac är tydligare med vad som är orsaken till fetma än Atkins och LCHF-företrädare.

Det är hyperinsulinism som är orsaken till fetma och övervikt. Vi har för mycket insulin i kroppen. Bukspottkörteln är utarbetad.

Atkins trodde från början att alla kolhydrater höjde blodsockret lika mycket. Men Montignac uppmärksammade att så inte är fallet. Näringsämnena höjer blodsockret olika mycket. De har högre eller lägre GI.

Det räcker att äta en kost som är låg i GI för att få bukt med hyperisulinismen.

Det är skillnaden mellan Atkins och Montignac.

Hyperinsulinism is what makes us gain weight

As remarked by numerous authors, one of the essential properties of insulin is that it acts on fatty metabolism. This is known as lipogenesis.

  • Storage of fatty acids in fat reserve 
    Insuline, and a fortiori hyperinsulinism, stimulates enzyme activity, namely that of lipoprotein lipase. This enzyme’s function is to movilize circulating fatty acids (which correspond to fats eaten in the most recent meal)  in order to stock them as triglycerides, thus increasing the volume of fat cells (adipocytes).
  • Additionally, insulin will cause inhibition in another enzyme, triglyceride lipase,. This enzyme is responsible for lipolysis, namely, freeing stored fat reserves. (see below.)
  • Storing glucose in fat reserves

If the glycemia peak following a meal is way too high, the corresponding glucose will most probably exceed our body’s needs. The hyperinsulinism provoked by said hyperglycemia will, under the impulse of lipoprotein lipase, convert this residual glucose into fat which will be stored in fat cells.

Hyperinsulinism is definitely the functional cause of weight gain!

http://www.montignac.com/en/la_methode_scientifique.php

 

 För att råda bot på detta räcker det att hålla sig till kolhydrater med ett GI på högst 35.

Weight-losing process (LIPOLYSIS)

As we can see, lipogenesis is the metabolic process which results in fat reserves, and so, in gaining weight. Lipolysis, is exactly the opposite: it is the metabolic process which results in freeing fats, and so, in losing weight.

Our organism finds itself in a situation that forces it to seek fat in fat cells les cellules graisseuses (adypocites) to use as carburant, thus reducing their volume. In order for this to work, insulin has to be low. The mechanism is as follows: low levels of insulin activate the triglyceride-lipase enzyme, which is responsible for evicting fatty acids from adipose tissues (adypocites) by bringing them into our bloodstream so that they can be used as carburant. Our organism will then try to use them (burn them) by modifying its energetic performance, according to its needs.

As a conclusion, we can say that insulin is what catalyzes weight gaining. Thus, in order to lose weight, we have to control insulin levels by trying to keep them as low as possible. To achieve this, we should try to keep after-meal (post-prandial) glycemia peaks at their lowest.

The only solution will naturally be to eat only low, and preferably very low, GI carbs. Experience indicates that, by eating solely low (35 or lower) GI carbs, insulinic response stays low enough to allow our weight-losing enzyme —triglyceride-lipase— to work and to thus provoke a weight-losing process.

Posted in Low-carb | 7 Comments »

Montignacmetoden

Posted by arne9 på 9 mars, 2009

Jag skrev ju för ett tag sedan om den trista utvecklingen som drabbar de som följer en diet i studierna.

Även jag har drabbats av detta. Första halvåret var underbart med viktnedgång hela tiden. Tyvärr nådde jag inte riktigt till min idealvikt, men det kanske är så att kroppen har en annan idealvikt än den eftersträvade.

Hur som helst gick jag sakta upp en del igen under den långa tid som projektet pågått. 

Hösten 2008 109

 För att komma ur dessa inkörda hjulspår har jag låtit boken på bilden inspirera mig.

Jag utvidgar nu kosthållet en del. Mer vegetabilier och mera kolhydrater och mindre fett i stora drag.

Det känns faktiskt lite trögt att ställa om, när man är så inkörd på LC att det sitter i ryggmärgen.

Det känns ovant och lyxigt med dofterna av färskt fullkornbröd och müsli från en massa korn som det finns gott om i livsmedelsbutiken.

Dessutom är Montignac visserligen negativ till koffeinrikt kaffe men tycker att man kan ta en god espresso på maten.

Han har sådan stora menyer att jag börjat fundera på om jag inte ätit för lite tidigare.

Dessutom har ju kroppen varit i svältläge så länge nu. Det kanske inte är nyttigt.

Det är ju dessutom så att omväxling förnöjer. Jag får väl se hur det utvecklar sig.

Montignac för ju ett likartat resonemang som LCHF-Annika, Atkins och Eades, men drar delvis andra slutsatser.

Posted in Low-carb | 8 Comments »

Svält och low-carb

Posted by arne9 på 8 mars, 2009

Hittade en liten artikel på Metabolism Society (en webbplats med mycket low-carb-information) som handlade om svält och ketos och fasta.

Det intressanta för mig var att man fastslår att svält som uppstår vid fasta leder till ketos. Vilket inte beror på brist på fett eller protein utan på kolhydratbrist.

Samma mekanism kan man alltså åstadkomma med kolhydratrestriktion. Man kommer i ketos och kroppen går i svältläge.

 

Similarity of starvation and carbohydrate
restriction

One of the areas bearing on the idea that disposition of fat
is controlled by insulin is the observation made by several
groups that the metabolic response to starvation resembles
the response to carbohydrate restriction [7-11]. An
important but, in our view, under-appreciated study is
that of Klein & Wolfe [11] who compared responses of
subjects on an 84 hour fast to the same subjects on a similar
fast in which lipids were infused at a level equal to
resting energy requirements. Table 1 shows that the levels
of fatty acid, rates of oxidation and levels of glucose and
ketone bodies were similar in the two groups (Table 1).
These rather dramatic results were summarized by the
authors as demonstrating that ”carbohydrate restriction,
not the presence of a negative energy balance, is responsible
for initiating the metabolic response to fasting.” It
might be said that this is the key experiment in understanding
the interaction between fat and carbohydrate.
Similarly, Bisschop, et al. [8] demonstrated a similarity
between high carbohydrate, low fat diets (CHO:Lipid:Protein
= 85:0:15) and control (44:41:15) diets in FFA rate of
appearance and oxidation but significant differences with
a low carbohydrate, high fat diet (CHO:Lipid:Protein =
2:83:15).

 

Länk

Posted in Low-carb | 3 Comments »

Ingen metabol fördel med ketogen LC före icke-ketogen LC

Posted by arne9 på 6 mars, 2009

Det diskuteras ju ibland hur lågt man bör/måste gå med kolhydraterna för att det skall fungera som bantningskur.

Därför är denna lilla studie intressant.

Man undersökte 20 feta vuxna. Studien pågick sex veckor och deltagarna fick maten kontrollerad. Man vet vad deltagarna verkligen åt, vilket är en styrka. Sedan fortsatte man utan denna järnkoll ytterligare 4 veckor.

En grupp fick äta en kost med 60 e% fett, 5e% kolhydrater och följaktligen 35 e% protein.

Den andra fick äta en mildare lågkolhydratkost som består av 30 e% fett och 40 e% kolhydrater och följaktligen 30 e% protein.

Resultatet i korthet:

BMI och kroppsfett minskade i båda grupperna. Den icke-ketogena (mildare) lågkolhydratgruppen minskade något mer, men inte signifikant mer.

nlc1

Däremot blev den ketogena gruppen mindre pigg och alert än NLC-gruppen (den icke-ketogena lågkolhydratgruppen.

 

Hälsomarkörerna triglycider och LDL-kolesterol blev bättre (lägre) i NLC-gruppen.

nlc3 

Forskarna sammanfattar resultaten så här:

In summary, differentiating between ketogenic and nonketogenic LC diets is an important consideration for clinical practice because ketogenic diets have been associated with adverse metabolic events including elevated LDL (26) and cardiac complications (36, 37). In the current study, the KLC diet did not offer any significant metabolic advantage over the NLC diet. Both diets were effective at reducing total body mass and insulin resistance, but, because blood ketones were directly related to LDL-cholesterol concentrations and because inflammatory risk was elevated with adherence to the KLC diet, severe restrictions in dietary carbohydrate are not warranted. Furthermore, the NLC diet was associated with feelings of high energy and a more favorable mood profile than was the KLC diet. Practitioners should advise patients who wish to follow an LC diet to choose low-fat meats and dairy products, 8–9 daily servings of fruit and vegetables, and a dietary carbohydrate limit near 100–125 g/d. Patients should know that there is no apparent metabolic advantage associated with ketosis during dieting.

Det är nog på sin plats att understryka att den som håller en mycket restriktiv lågkolhydratkost bör hålla kontakt med sin läkare som kollar att allt går som det ska. Man bör ffa hålla koll på LDL-kolesterolet och se till att det inte blir hjärtkomplikationer.

 

 

Posted in Low-carb | 8 Comments »