Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Archive for mars, 2008

Är blodfettssänkande mediciner rent av skadliga?

Posted by arne9 på 31 mars, 2008

Nu när det är officiellt att kolesterolsänkande mediciner inte minskar åderförkalkning utan bara sänker kolesterolet inställer sig ju frågan om det är så smart att sänka LDL-nivåerna i blodet med mediciner.

Kolesterolet gör ju nytta i kroppen. Det hjälper till att reparera cellskador och hjälper till vid inflammationer i kroppen. Om man då på konstgjord väg, med mediciner, minskar mängden kolesterol, borde det ju minska kroppens möjligheter att reparera sig själv.

 

Dr Eades har ett blogginlägg där han går igenom resultat från obduktioner från 1980 till 2004.

Det intressanta är att de som hade svår åderförkalkning minskade fram till omkr 1995. Sedan har andelen med svår hjärt-kärlsjukdom ökat igen. Det är ju konstigt om blodfettsänkande mediciner har effekt. Vilket vi nu vet att de inte har.

Tvärtom har andelen med svår åderförkalkning ökat. Kan det vara så att de blodfettsänkande medicinerna som är så vanliga under 1990-talet och på 2000-talet tvärtom förvärrar åderförkalkningen?

autopsy-stats

Posted in hälsa, Low-carb | 1 Comment »

Sänka kolesterolet med läkemedel värdelöst

Posted by arne9 på 31 mars, 2008

Nu har det äntligen blivit en officiell kunskap att det är meningslöst att sänka kolesterolet på konstgjord väg med läkemedel.

”LDL-nivåerna sjönk visserligen mycket mer hos dem som fick kombinationsmedlet (27 procents skillnad) men undersökning av deltagarnas väggar i hals- och benblodkärl (artärer) kunde inte uppvisa några skillnader.
Avsikten med att mäta blodkärlsväggarna var att fastställa om eventuella fettbeläggningar uppstår, det vill säga det första steget i åderförkalkningsprocessen. Studien gick alltså längre än att enbart visa nedgång i kolesterolet LDL. Forskarna tittade också på vilken effekt denna minskning kunde ha och kom alltså fram till att lägre kolesterol tydligen inte påverkade risken för åderförkalkning och därmed hjärtinfarkt och slaganfall.
Det är denna brist på effekt som anses både dramatisk och sensationell och som fått en del experter att på nytt ifrågasätta värdet av att sänka blodfetter överhuvudtaget. I över tjugo år har det varit en självklarhet att lägre kolesterol skyddar mot främst hjärtsjukdom. Ju lägre desto bättre. Och under tiden har statinerna seglat upp som världens mest sålda och använda läkemedel som äts av miljontals människor.” Detta skriver SvD.

Även DN publicerar en TT-notis om detta.

Det kanske är början till slutet för doktorns okunniga tjat om kolesterolet.

Ett bra sätt att slippa äta mediciner mot blodfetterna är att äta en kost som minskar riskerna för hjärtinfarkt och kärlskramp. En low-carbkost minskar dessutom riskerna för åldersdiabetes och fetma samt risken för cancer.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | Kommentarer inaktiverade för Sänka kolesterolet med läkemedel värdelöst

Kanel ger stabilare blodsocker

Posted by arne9 på 27 mars, 2008

Några gram kanel i maten gör att blodsockret inte stiger så snabb och att det håller sig på en jämn nivå.

Forskning vid Universitetssjukhuset i Malmö visar att försökspersoner som fick äta risgrynsgröt med kanel fick ”jättefina” blodglukosvärden, säger läkaren Joanna Hiebowicz. Detta berättar SvT.

De ”jättefina värdena” innebar att blodsockret gick upp mindre och höll sig stabilare om gröten kryddades med 6 g kanel än om den inte innehöll kanel alls. Kanelen gjorde också att magsäcksinnehållet tömdes senare ut i tunntarmen än gröten utan kanel. Det är också bra, inte minst för diabetiker som måste hålla en jämn blodglukoskurva för att inte få problem. Metro skriver om detta.

MAS pressinfo.

Livsmedelsverket varnar för en överdriven konsumtion av kanel. Ett ämne i kanelen, kumarin, kan i mycket stora mängder ge leverskador. Verket varnar för att äta teskedsvis med kanel.

Det är visat tidigare i forskningen att kanel har en blodglukosdämpande verkan. Redan 2003 visade forskare i USA och Pakistan att kanel var lika effektiv som mediciner när det gällde att ge stabilt blodsocker.

Försök gjorda visade att de försökspersoner som fått kanel i sina kapslar (kontrollgruppen fick kapslar utan kanel) hade 20 % lägre glukos i blodet på fastande mage än kontrollgruppen efter 40 dagars försök.

Kanelen visade sig även ha en sänkande effekt på skadliga blodfetter.

DN skriver om studien från 2003.  

Några kanelråd finns även på e-helth.se

Man behöver alltså inte äta teskedsvis med kanel. Ett gram i kapsel eller en tesked kanel verkar ju räcka för att få den goda effekten med sänkta blodfetter och jämn blodsockerkurva.

För en low-carbare, som redan har bra blodfetter och jämn blodsockerkurva är det här kanske lite overkill, men det kan ju tillämpas när man fuskar någon gång och ”tvingas” äta kolhydratrik tårta eller något annat typ gröt eller potatis.

kanel

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 1 Comment »

Snabba kolhydrater ger hjärtproblem och cancer

Posted by arne9 på 22 mars, 2008

Australiska forskare har gått igenom ett stort antal studier och kommit fram till att det finns samband mellan att äta mat med högt GI dvs kolhydrater som höjer blodsockret mycket och risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns även ett samband mellan snabba kolhydrater och ändtarms- och bröstcancer. Den här TT notisen finns bland annat i DN på nätet.

SvD har en artikel om studien.

Jag har tidigare skrivit om att svenska läkare funnit att högt blodsocker (även blodsocker som ligger i den högre delen av normalintervallet) är knutet till hjärt- och kärlsjukdomar och även demens.

Det har ju kommit så mycket forskningsrapporter om att kolhydratrik mat är skadlig och orsakar övervikt och diabetes och att det bästa sättet att gå ner i vikt och återfå bra hälsa är att äta lågkohydratkost typ Atkins. Nu börjar det komma forskning som visar att kolhydrater är negativa för hälsan även om man inte går upp i vikt.

Posted in hälsa, Low-carb, mat | Kommentarer inaktiverade för Snabba kolhydrater ger hjärtproblem och cancer

Fettlösliga dieselpartiklar tränger in i hjärnan

Posted by arne9 på 14 mars, 2008

Tidigare har man visat att partiklar från dieseldrivna bilar tränger in i hjärnan på djur och stör hjärnan så att blodtryck och andning påverkas negativt.

Nu har man visat att dieselpartiklarna tränger in i hjärnan även på människor.

Enligt en EU-rapport dör 3500 svenskar i förtid av luftföroreningar.

Så klagar statstelevisionens Uppdrag granskning och nyhetsprogram på att korna fiser och andas ut metangas. Det verkar vara en masshysteri för att få folk att bli ”klimatsmarta”.

Att klimatet ändrat sig under människans tid på jorden är ett faktum och styrs antagligen från solen. Att kornas metanutsläpp skulle ha en negativ verkan är bara ett skämt.

Däremot är det ett faktum att tusentals dör pga luftföroreningar idag. Åtgärder mot detta verkar vara mindre angelägna i statstelevisionens ögon.

DN skriver om en undersökningen om dieselpartiklarna i hjärnan.

Posted in hälsa | 1 Comment »

Att gå ner i vikt

Posted by arne9 på 14 mars, 2008

När det gäller att gå ner i vikt är standardreceptet: ät mindre, spring mer!

Som tur är, är det inte hela sanningen. Det är nog inte ens en sanning med modifikation. Det är en lögn.

Visst finns det de som går ner genom att träna och äta mindre men frågan är hur länge de håller ut.

Att inte träning är bra för att gå ner i vikt vet man och jag vet det av egen erfarenhet. Tvärtom har intensiv träning lett till att jag ökat vikten.

Tillsammans med low-carb-livsstilen promenerar jag så ofta jag hinner och kan och det är det effektivaste för mig liksom för många andra.

Nyckeln till att lyckas gå ner i vikt är dock kosten. Det gäller att äta mat som mättar och då är proteinet det som gäller.

Protein ger mättnad längre. Om man ser det kalori för kalori ger protein mer mättnad än såväl kolhydrater som fett.

För att undvika fettinlagring är det smartast att äta en kost som är rik på protein (30 e%) och låg i kolhydrater. Hur lågt man vill gå är en smaksak. Ju lägre desto bättre. Samtidigt är det svårt att hålla en mycket låg kolhydratnivå (4%) över en lång tid. Därför har Atkins en ”snällare” variant nu för tiden. Man behöver inte, som tidigare, starta med inductionsfasen där man får äta högst 20 g kolhydrater dagligen, utan kan starta mjukare och pröva sig fram till en balanspunkt där man kontrollerar kolhydratintaget och reducerar det så mycket att man fortfarande går ner, men ändå inte är så sträng att det blir obekvämt att fortsätta en lång tid.

Ju mer protein man äter desto mer går man ner.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 7 Comments »

Odad lax allt sämre

Posted by arne9 på 9 mars, 2008

Lax räknas ju traditionellt som en nyttig maträtt. Tyvärr är det nästan omöjligt att få tag på vildfångad lax. Odlad lax finns det gott om.

Tyvärr har den odlade laxen blivit sämre och sämre när det gäller innehållet av omega 3.

Innehållet av de två omega3-fettsyrorna EPA och DHA har minskat i den odlade laxen.

Det beror på att man använder mer och mer vegetabiliskt foder.

SvD berättar om en undersökning som gjorts med olika foder för fisken och man visar att den fisk som fått det bästa fodret också innehöll mest omega3 och man visar dessutom att den fisken var bäst för hjärtpatienter. Den grupp som fick den sämsta laxen förbättrade inte sina hjärtsjukemarkörer alls.

Livar Frøyland är professor vid Norges nationella fiskforskningsinstitut, NIFES, och bekräftar att halten av omega-3-fettsyrorna EPA och DHA halverats de ­senaste tio åren i odlad lax.
–Men även med halverad nivå ger laxen otroligt mycket mer marint omega-3 än den mesta ­andra maten. Dessutom visar studier klart att hälsoeffekten är större av att äta fisk än att ta tillskott av fiskolja. Förklaringen är säkert att även andra saker i fisken bidrar, som vitaminer och proteiner, säger Livar Frøyland.

Han påpekar att magra fiskar också innehåller en hel del omega-3, men inte lika mycket miljögifter som PCB, dioxiner och tung­metaller som den fetare fisken.
–Den som äter fet fisk tre gånger i veckan börjar närma sig de nivåer där man riskerar att få i sig för mycket miljögifter, menar Livar Frøyland.

Det gäller som i så mycket annat i mathållningen att balansera. Balansera gifterna mot nyttan hos EPA och DHA och andra nyttiga ämnen i fisken.

Många low-carbare i USA äter inte fisk. Den kände läkaren och succéboksförfattaren Michael Eades äter till exempel inte fisk pga risken att få i sig kvicksilver.

En annan sak som talar mot fisken i mitt fall är att man fuskar så mycket med filéandet. Det är sällsynt att filéerna man köper i butikerna är riktigt filéade och benfria. Nej, det blir oftast att rensa bort en massa kvarglömda ben.

Frågan är väl om fisken har någon framtid som mat med alla de nackdelar den har. Man får ju i sig EPA och DHA lika bra med omega3-ägg och slipper förhoppningsvis miljögifterna som ansamlas i den feta fisken.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 2 Comments »

Återkommande fasta (intermittent fasting).

Posted by arne9 på 4 mars, 2008

Jag har för ungefär ett år sedan skrivit om återkommande fasta som en metod att få förbättrad hälsa på en mängd olika punkter.

”En intressant sak är att om man skär ned kaloriintaget med 30-40% så får man massor med fördelaktiga hälsovinster. Man låter försöksdjuren äta hur mycket de vill och så skär man ner den konsumtionen med 30-40% när det gäller kaloriintaget. Då får man fantastiska resultat:
30 % längre liv, ingen cancer, ingen diabetes, ingen hjärtsjukdom eller övervikt. Dessutom: lågt blodsocker, låg insulinnivå, bra insulinkänslighet, lågt blodtryck och i största allmänhet mycket bättre hälsa än de djur som åt som de ville.

Det finns bara ett aber. Det är ett förskräckligt tråkigt sätt att få ett långt liv och bra hälsa. Man blir deprimerad och irriterad. Och ständigt hungrig.”

Det finns dock en metod att få de här fördelarna och slippa nackdelarna. Det är nu det här med regelbunden återkommande fasta kommer in i bilden.
Sänkt blodsocker, förbättrad insulinkänslighet, sänkt blodtryck, ökade HDL-nivåer (gott kolesterol), bli kvitt diabetes, förlänga livet bra mycket, minska i vikt och äta vad du vill.

Man har låtit försöksdjur äta hur mycket de vill ena dagen. Nästa får de ingen mat alls och så håller man på. Mat hur mycket du vill ena dagen och ingen mat nästa. Varannan dag mat, varannan fasta.
Förutom hälsovinsterna ovan (som man kan få med kalorisnål kost) tillkommer en intressant sak. De blir smartare.

Nu har Dr Michel Eades skrivit en fortsättning på det här med återkommande fasta.

När det har studerats lite mera kommer en hel del nackdelar fram: En del tappar vikt andra inte. Och de som minkar i vikt minskar inte så mycket som de skulle önska/förmoda.

Studier visade ökad insulinresistens och högre blodtryck.

Dr Eades har gett upp den återkommande fastan:

It’s looking like the intermittent fast is another of those ideas in science that looks good in animal studies then not so good in human studies, proving once again that rats and mice aren’t simply furry little humans.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb | Kommentarer inaktiverade för Återkommande fasta (intermittent fasting).

Varför fick jag influensa i år?

Posted by arne9 på 1 mars, 2008

kurva

Det sägs ju när man räknar upp fördelar med den här kosten att men slipper ett antal sjukdomar som hjärt- kärlsjukdomar, cancer och även en mängd andra saker som förkylningar och influensa.

Det finns andra som säger att dessa hälsovinster är relaterade till viktminskningen. Även bra blodfettsvärden är ju relaterade till viktminskning.

Jag blev ju hemskt besviken att jag kunde få influensa, trodde jag var immun.

Nu har jag tittat på min viktkurva och där finns svaret.

Jag gick ner till och med semestern i Spanien, sedan vände det uppåt.

Där är ju förklaringen. Jag har sakta stävat mig uppåt. Sakta men säkert sedan början på november. Nu under influensan har jag tappat vikt och kommit ner till nivån före jul.

Får fortsätta att försöka hålla igen sedan också. Vad jag upptäckt nu är ju att jag äter betydligt mindre än före influensan. Det måste jag försöka fortsätta med.

Posted in gå ner i vikt, hälsa, Low-carb | 2 Comments »