Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Så går man ner i vikt

Det kan nog upprepas ibland. För den som vill gå ner i vikt gäller att veta vad man gör.

Det vimlar ju av bantningstips så här års, och alla andra tider på året också. Man kan banta ett antal kilon snabbt på både det ena och andra sättet och bli smal till stranden.

Det finns en metod, ett sätt som är gratis och det enda som krävs är kunskap.

Man måste veta hur kroppen fungerar när man äter mat och vad som ger viktökning och fetma.

Konstig nog verkar det vara en hemlighet som vi inte är så många som känner till.

Nu berättar jag ändå den hemligheten.

När man äter smälter maten och bryts ner i beståndsdelarna. Socker och stärkelse, det är det som heter kolhydrater, tas upp i kroppen och går ut i blodet som glukos. Blodet kan inte ha så stor andel av blodsocker för det är farligt för kroppen. Dessutom behöver hjärna och hjärta och andra organ liksom musklerna glukos. Det har kroppen löst så att hormonet insulin bildas och går ut i blodet. Det gör att blodsockret går ut till behövande mottagare och blodsockret sänks. När behovet av glukos är täckt, vilket sker relativt snabbt om man inte håller på med fysiskt krävande arbete, omvandlas överskottet till fett och lagras i fettcellerna. Insulinet sköter om detta och ser också till att fettet stannar där.

För att släppa ut fettet krävs att insulinhalten sjunker. Det gör den om man äter mat som inte innehåller kolhydrater eller bara lite kolhydrater. Då behövs inte insulinet och blodsockernivån sjunker så att hormonet glukagon bildas och går ut i blodbanorna. Det har den verkan att glukos hämtas från muskler och organ och höjer blodsockernivån. Dessutom släpps fett ut från fettcellerna och kan användas som energi och förbrännas. Håller man på så ett tag minskar kroppsfettet och antagligen vikten. Man kan ju träna och bygga upp muskler så att man får mer muskelmassa och mindre kroppsfett. Muskler väger mer än fett så om man bygger mycket muskler kan vikten öka. För de flesta blir dock resultatet att man går ner i vikt när man tappar fettvävnad.

Dessutom blir hälsomarkörer som halten triglycider i blodet lägre, vilket ses som att risken för hjärtinfarkt och proppar minskar.

Man blir lättare i kroppen och ofta i hjärtat också. Många säger att man blir lugnare, mer i balans och gladare.

Det är ett enkelt och lätt sätt att gå ner i vikt och samtidigt förbättra sin hälsa. Man behöver nämligen aldrig vara hungrig. Man äter kött och fisk och skaldjur och ostar och korvar och produkter gjorda på kött och fisk och skaldjur. Man kan dricka kaffe och vatten och vin till maten och må som en prins.

Undvika eller rejält minska ner på potatis, bröd, pasta och all mjölmat. Skippa gröten och flingorna. Skippa bröd och pommes frites. Ät lite grönsaker som är gröna och gör goda såser med vispgrädde och crème fraiche som grund.

Ägg skall jag inte glömma. Ägg är en grundpelare i mathållningen. Man kan äta ägg i alla former, Kokta, stekta, äggkakor som ugnsgratineras, förlorade ägg, omeletter mm.

Det här är ett framgångrecept som de flesta kan lyckas med. Det kräver bara att man tänker om och organiserar om sin mathållning. Det kräver lite ansträngning och lite tänkande. Vinsterna är enorma. Man äter gott och är aldrig hungrig. Man är nöjd och belåten och i balans. Självkänslan stärks och man får sakteligen en kropp som man är avsedd att ha.

Man behöver inte springa hundratals timmar på gym. Faktiskt behöver man inte ens besöka ett gym. Man behöver inte motionera alls om man inte vill. Fettet försvinner från kroppen i alla fall.

Så länge man håller kolhydraterna (socker och stärkelse) stången så normaliseras vikten. Är man överviktig eller fet, går vikten ner mot normalvikt. Det gäller att hela tiden hålla koll på hur mycket kolhydrater det finns i maten. På de flesta livsmedel står det en näringsdeklaration på förpackningen och där anges kalorier, protein, kolhydrater och fett i gram per 100 gram. Att hålla kolhydraterna lågt betyder att man undviker matvaror som har mer än 5 g kolhydrater/100 g. Det är en huvudregel, sedan kan man ju göra undantag när man kommer in i tänkandet lite. Om man äter bara några gram av en senap kan den kanske få innehålla mera än 5 g/100g men ofta går det att hitta en senap som innehåller lite kolhydrater, till exempel franska.

För någon som har diabetes typ 2 är det särskilt fördelaktigt med den här kosthållningen. Man går ner i vikt och dessutom som en jättebra bonus kommer blodsockret att ligga lågt och stadigt, vilket är viktigt. Dessutom minskar man risken för hjärtsjukdom och proppar och förkalkningar i blodkärlen.

Det är bara att välja hälsan framför potatis, bröd och pasta. För en del är det svårt, men egentligen, hur svårt kan det vara?

Kör man igång kommer även hjärnan att blir alertare och då om inte förr inser man att det inte var så svårt. Hjärnan behöver glukos för att fungera bra och det tillverkar kroppen av protein. Så ät protein och fett och skippa socker och stärkelse så blir du smal och frisk och mera skärpt.

Vad mer kan man önska?

3 svar to “Så går man ner i vikt”

  1. Dalin Monica said

    Hur funkar lågkolhydratkosten med gallan, lever och njurar? Har själv opererats för gasllsten och reagerade starkt på ägg och mycket fet mat. Känner nu endast av choklad om jag äter mer än en ruta.

  2. Zepp said

    Gallsten är bland annat en biverkan av att äta fettsnålt!

    ”Galla är en kroppsvätska som bildas i levern, samlas upp i gallblåsan och blandas med tunntarmens innehåll. Galla flödar ut i tunntarmen via gallgången från gallblåsan. Denna för med sig enzymer, gallsalter och bilirubin för vidare sönderdelning av födan.”

    ”Gallsalter sönderdelar större fettdroppar till mindre droppar samt tar upp olika mineraler.”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Galla

    ”Galla flödar ut i tunntarmen via gallgången från gallblåsan. Denna för med sig enzymer, gallsalter och bilirubin för vidare sönderdelning av födan (gallsalter sönderdelar större fettdroppar till mindre droppar varefter lipas spjälkar fetterna)”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Matspj%C3%A4lkning

    Mängden galla som utsöndras är beroende av mängden fett i första hand, vid lågt fettintag utsödras väldigt lite varvid det avsätts stenar som växer sig större med tiden. Vid rikligt intag av fett ökar flödet och gallgångarna hålls rena.

    Vid övergång till fettrik kost kan man ha problem med stenar som blockerar gallgångarna.. man får antingen uppsöka läkare eller stå ut med besvären om de inte är för svåra!

  3. vad felas??? said

    Nu ger jag upp med denna metod, jag har i o försig inte gått upp av all denna mat men inte fa. har jag heller gått ner. man får äta ditt o datt o inte ditt o datt man får uppfattningen att man inte behöver väga o mäta o räkna på nått sätt men… jag hatar att laga mat efter recept lagar mat efter kajsa vargs ”man tager vad man haver” MEN jag har plockat bort precis all bröd pasta potatis socker ris rotgönsaker t o m de flesta grönsaker…. skaldemans rek.
    Nu skall jag ta en cambridgekur!!! o gå ner i vikt!!!!
    Sen får jag se för maten enligt LCHF går ju att leva på utan problem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: