Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Archive for februari, 2009

Rössners dag

Posted by arne9 på 26 februari, 2009

Idag har det varit Rössner dag. Han framträdde i Aktuellt och fick säga att han haft rätt hela tiden.

Det gäller att äta mindre och springa mer.

Bakgrunden är dagens stora nyhet. 

En studie som visar att det kvittar vilken metod man väljer att banta med. Man går ner 4 kilo på två år i vilket fall som helst.

 

Det uppges vara en av världens största bantningsstudier och enligt Rössner är den välgjord och bra.

Paulun menar i Aktuellt att det är viktigt att man hittar en kosthållning som man kan fortsätta med som en livsstil i fortsättningen. Annars är risken stor att man trillar in i den vanliga kosten igen och då blir resultatet som förut, att man går upp.

Viktväktarna menar att de redan har filosofin att man måste äta mindre och ger redskape för att nå dit.

Lågkolhydratföreträdarna säger på sina bloggar att studien inte hade någon riktig lågkolhydratgrupp.

Nu har man dock i referenslistan en studie från 1963/64 som visar att resultatet är lika nedslåtende om man äter 3e% eller 64e% kolhydrater.

Harvardstudien som visade att Atkins är bäst, gav liknande resultat. Viktminskningen är inte så märkvärdig ens med Atkins för den genomsnittlige bantaren.

Sedan finns det ju massor med exempel på folk som gått ner mycket mer med alla metoder.

Jag som har levt low-carb i tre år snart har redan sett att man måste hålla koll på matintaget också.

För mig spelade kolhydratinnehållet stor roll de första åren, men nu kan jag släppa loss lite mer och ta en semla när jag vill och dricka cappuchino när jag känner för det.

För mig gäller det nog att man måste hålla ögonen på blodsockret och på portionernas storlek.

Tål dock kolhydrater bättre nu och klarar mat som är riktig mat och innehåller en del kolhydrater, men skulle inte komma på tanken att en massa snabba kolhydrater som godis eller läsk.

Ett litet potatis ibland, lite vetemjöl som redning, lite socker i glassen och något bakverk på kaféet kan jag numera tillåta mig utan att gå upp i vikt eller må dåligt.

Det är en måttlig utvidgning av gränserna för det tillåtna, men det har gett en stor känsla av frihet.

Det gäller ju som Paulun sa i Aktuellt, att hitta en livsstil som fungerar, annars släpper man ju det förr eller senare.

Paulun sa en riktigt bra sak när reportern undrade hur det var att tjäna pengar på att folk mår dåligt. Ställ den frågan till Coca-Cola och läsktillverkarna i stället.

Man kan också ställa frågan till de som producerar alla dessa produkter som liknar mat och har en massa tillsatser som behövs bara för att råvarorna är undermåliga.

Annonser

Posted in Low-carb | Kommentarer inaktiverade för Rössners dag

Omega3-kapslar kan fungera mot astma.

Posted by arne9 på 20 februari, 2009

Jag har en tid prövat att ta Omega-3 kapslar (3 st Picasol Forte dagligen) för att förbättra min astma.

Det har blivit mycket bättre och jag har kunnat minska medicineringen.

Uppslaget fick jag av ett inlägg på Dr Briffas blogg.

Man har kunnat konstatera att allergisk astma hos barn förbättras av Omega-3-tillskott.

Dels har man tittat på markörer för astma som utandningsluftens sammansättning indikerande inflamationer i luftrören och dels förkomsten av eosinofiler.

Man såg att markörer för inflamation idikerade mindre inflamationer än i kontrollgrupper och man mätte mindre förekomst av eosinofiler än i placebogruppen.

Tidigare har man sett att symptomen på astma (anfall) blev mindre vid behandling med omega3-tillskott.

Jag har provat detta nästan två månader och kan nu se märkbara effekter.

Här finns inlägget i Dr Briffas blogg.

Sammanfattning av studien som visar mindre symptom hos barn som får omega3-tillskott.

Hela studien som visar att markörerna för astma minskar vid omega3-behandling.

Posted in Low-carb | Kommentarer inaktiverade för Omega3-kapslar kan fungera mot astma.

Vänt på den trista utvecklingen?

Posted by arne9 på 8 februari, 2009

Det har ju känts lite tungt ett tag nu, när det gäller viktutvecklingen.

Jag har dock funnit tröst i kurvorna från studierna på området (föregående inlägg).

Oavsett viktminskningsmetod är det typiska förloppet först ner ordentligt, sedan planar minskningen av och sedan börjar en långsam uppgång. Tidningarna vimlar ju av folk som lyckats gå ner med, inte bara ”fettdieten”, utan med allt från att äta mindre och motionera till att göra gastric by-pass-operationer.

 

Det är lyckade exempel man ser. Men hur går det sedan? Det förtäljer sällan tidningshistorierna.

 

Det finns säkert en och annan som lyckas hålla sin vikt också flera år efter en lyckad bantning men det finns ju bevisligen desto fler som går upp igen.

Nu har jag åter fokuserat på kosten, genom att föra bok och hålla koll på intag av kolhydrater, fett och protein samt kalorier.

Vad jag kan förstå gäller den bistra sanningen som Atkins och Dahlqvist predikar. Ät måttligt! Sluta innan du är riktigt mätt!

När jag lyckats hålla kaloriintaget under 1600 – 1700 kcal/ dag har jag lyckats backa lite på vikten.

Så nu gäller inte bara att hålla koll på kolhydraterna utan även att fokusera på kalorierna.

Däremot verkar det inte tjäna något till att hålla sig under 20 g kolhydrater per dag, utan jag kan släppa upp det till i varje fall 60 g kolhydrater per dag och ändå hålla vikten eller rent av gå ner, förutsatt att jag håller mig under 1600-1700 kcal dagligen.

 

image

Nu är ju inte jag ensam om att brottas med dessa problem. Fetsmart och Zac kämpar ju också.

Värst kämpar nog ändå Jimmy Moore som har fått träna som en galning, fått medicin i form av metformin, kört november och december utan att äta något sött, -även sötningsmedel förbjudet- och äter nu enbart två gånger om dagen. Ett tag höll han sig dessutom under 20 g kolhydrater per dag.

Det är ett så tufft regemente att få människor skulle klara det. Men han lyckade vända och börja falla i vikt så han tycker ju att det är värt det.

Att som jag försöka hålla mig under 1700 kcal är tillräckligt tufft. Men det är nog enda vägen.

Jag har dessutom hållit mig till koffeinfritt kaffe en period och håller mig nu till max två koppar kaffe (espresso, cappuchino eller bryggkaffe) per dag. Därutöver är det dekaff (koffeinfritt) som gäller.

Det sägs ju att koffeinet kan orsaka insulinsvängningar men det tror jag inte gäller mig. Däremot kunde jag inte sova om jag drack flera koppar vanligt kaffe efter ”avgiftningen”.

Det känns verkligen som att vända en oljetanker, men man får väl kämpa på och försöka äta som en fågel. Fungerar det så kanske det är värt det.

Posted in Low-carb | 2 Comments »