Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Montignacmetoden

Posted by arne9 på 9 mars, 2009

Jag skrev ju för ett tag sedan om den trista utvecklingen som drabbar de som följer en diet i studierna.

Även jag har drabbats av detta. Första halvåret var underbart med viktnedgång hela tiden. Tyvärr nådde jag inte riktigt till min idealvikt, men det kanske är så att kroppen har en annan idealvikt än den eftersträvade.

Hur som helst gick jag sakta upp en del igen under den långa tid som projektet pågått. 

Hösten 2008 109

 För att komma ur dessa inkörda hjulspår har jag låtit boken på bilden inspirera mig.

Jag utvidgar nu kosthållet en del. Mer vegetabilier och mera kolhydrater och mindre fett i stora drag.

Det känns faktiskt lite trögt att ställa om, när man är så inkörd på LC att det sitter i ryggmärgen.

Det känns ovant och lyxigt med dofterna av färskt fullkornbröd och müsli från en massa korn som det finns gott om i livsmedelsbutiken.

Dessutom är Montignac visserligen negativ till koffeinrikt kaffe men tycker att man kan ta en god espresso på maten.

Han har sådan stora menyer att jag börjat fundera på om jag inte ätit för lite tidigare.

Dessutom har ju kroppen varit i svältläge så länge nu. Det kanske inte är nyttigt.

Det är ju dessutom så att omväxling förnöjer. Jag får väl se hur det utvecklar sig.

Montignac för ju ett likartat resonemang som LCHF-Annika, Atkins och Eades, men drar delvis andra slutsatser.

8 svar to “Montignacmetoden”

  1. astra said

    Är det inte jobbigt att behöva bli stressad över ‘utebliven’ viktnedgång? Varför inte bara låta kroppen vara i ‘fred’ och njuta av fett och protein? Jag har också gått ner i ett halvt år, och sedan slutat gå ner i ett ‘helt’ halvt år. Vad gör det i förhållande till resten av livet? Efter 6 månaders viktstopp gick jag ner 1kilo (!) vilket betydde 5 cm i midjan. Lovar, det är sant. ta det lugnt….

  2. arne9 said

    Astra, vad får dig att tro att jag blir stressad?

    Det är mest att jag tycker att dieten blivit väl begränsad och jag vill inte fastna för mycket.

    Man kanske inte skall vara för rigid i sitt tänkande, utan ändra tills man hittar sin väg.

    Montignac har så mycket inspirerande matglädje och det tycker jag är tilltalande.

  3. astra said

    Du skriver att din kropp har varit i svältläge, länge. (då har du rimligtvis inte ätit LCHF) Och så har jag läst de tidigare inläggen du hade om de ‘trista’ utvecklingen tex. Naturligtvis hoppas jag att det fungerar för dig. Rigid hoppas jag att jag inte är, undrar bara vad nytta för sockerkedjor med i kosten, och varför i så fall. Att det är gott och att det känns omväxlande trots samma innehåll är jag fullständigt medveten om🙂

  4. Zepp said

    Jag tycker absolut att du skall testa Montignac, om det inte funkar så har du iallafall blivit en erfarenhet rikare.

    Jag körde sånt innan LCHF och fick inget resultat, förutom att jag mådde lite bättre (ingen paltkoma).

    Som vi säger det gäller att kolla vad man tål och inte tål, kan man använda mer livsmedel utan att detta ger något negativt så är det ivarjefall något som underlättar det dagliga livet.

    Och om man inte är så himla känslig på kolhydrater kanske det räcker att undvika de snabba och vara försiktig med de långsamma, och för friska kanske det räcker att inte vara fettskrämd!

    Testa och rapportera hur det går!

  5. Jag känner spontant att skulle jag övergå till Montignac-kost skulle jag direkt gå upp i i vikt.
    Bra om du rapporterar dina erfarenheter, särskilt om hur mycket kolhydrater du kan äta per dag utan att gå upp i vikt.

  6. arne9 said

    Klart jag skall rapportera hur det går. Jag har gjort lite väl mycket avsteg (från vilken diet som helst), men skall samla ihop mig och ge Montignac en ärlig chans.
    Det är dock lite svårt att ställa om tankemässigt. Low-carb-tänkandet sitter i ryggmärgen.

  7. mimmi said

    Du är lycklig du som kan välja vad du ska äta. Min kropp gör valen åt mig i den bemärkelsen att den säger ifrån om jag äter något den inte gillar. Tex får jag dålig mage av fullkorn, eller bröd överhuvudtaget. Ska bli intressant att veta hur det går för dig!

  8. Chilisalsa said

    Hoppas det funkar Arne !

    Jag tror att det är för dig som för mig att vi egentligen tål rätt mycket kolhydrater utan att det går käpprätt uppåt. Testade Montigniac för länge sedan utan ambition att gå ner nåt. Tror dock fortfarande på principen att dela isär kolhydrater och fett men hålla upp protein. Om man ska äta kolhydrater så bör man hålla ner på fettet. Om inte annat för att det tenderar att bli många kalorier annars.

    Egentligen gör man på samma sätt när man kör cyklisk-ketogen kost som många som tränar lite hårdare kör. I grunden LCHF. Dock högre i protein. Och en eller ett par dagar i veckan (på kvällen) äter man kolhydratrikt men fettsnålt. Klassar väl in med Montignacs principer (eller Kwasniewski´s)

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
