Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Nyhetstorka.

Posted by arne9 på 25 juli, 2008

Under semesterperioden brukar inte mycket hända. På low-carb-området har väl ändå en del hänt under juli månad.

Att Atkins är bäst visade en studie igen.

Den visade att på två år gick testgruppen som åt Atkins i genomsnitt ner 4,7 kg. En grupp som åt ”medelhavdiet” gick ner 4,4 kg och en grupp som åt low-fat gick ner 2,9 kg.

Det kan ju ses lite olika. Visst är Atkins bäst, men hur bra är resultatet?

Någon tyckte: Alla försök att gå ner är fruktlösa, när det blir så futtigt på två år.

Sedan visar kurvan nedan att viktminskningen var störst i början sedan börjar ”återhämtningen”.

Kroppen verkar sträva efter att återta sin ursprungliga vikt. På fem år sikt är man tillbaka på ruta ett?

 

Figure 2

Man kan ju också anföra att ett ännu lägre kolhydratintag hade gett ett bättre resultat.

Hur som helst verkar studien tas på visst allvar av en del. En herre i en förening för överviktiga var på TV lite förbittrat över att man fått fel råd.

Även Dietisternas riksförbund reagerar. Dock med lite lustig slutsats. Att det behövs flera dietister är kanske inte det första man tänker på. Det är väl viktigare vad de ger för råd.

 

G.A. Bray som tydligen är en känd auktoritet på kostområdet i Förenta Staterna har skrivit en slags recension på Gary Taubes Good Calories Bad Calories.

Bray förfäktar att kaloriintaget är det viktiga och att det gäller att skapa ett kaloriunderskott.

Om man äter lite för mycket under lång tid får man de effekter man ser idag. En del kallar det en fetmaepidemi, men det tyder ju på någon slags sjukdom.

Gary Taube svarar och säger bland annat att han anser att det är en epidemi och att det metabola syndromet/ fetman är en sjukdom. Orsaken är inte ett litet överätande under lång tid utan det som europeiska forskare sa före andra världskriget: orsaken är en hormoniell obalans som orsakar fettinlagring.

the cause of obesity – and so
of the positive energy balance that must accompany increasing body
mass – is not gluttony and inactivity, but a metabolic-hormonal drive to
accumulate excess fat.”

 

Det är väl pudelns kärna. Vad orsakar övervikt och fetma och vad gör man åt det.

Om man anser att det är lite överätande under lång tid så är receptet förstås att se till att inte äta för mycket.

Om man anser att det är en hormoniell obalans är receptet att försöka rätta till den obalansen. Numera är väl alla experter överens om att insulin är fettlagrande.

Tror man på den hormoniella obalansen gäller det att minska på insulinutsöndringen. Det gör till exempel Atkins med att skära ner kolhydraterna radikalt och sedan hålla dem under kontroll.

Det finns andra faktorer att ta hänsyn till varav stress är den ( i min mening) viktigaste vid sidan av kolhydratrestriktionen. Man kan bli tjock av stress. Det gäller att försöka ordna sitt liv så man slipper en ständig stress.

5 svar to “Nyhetstorka.”

  1. Zepp said

    Tja om det är nyhetstorka kan väl jag slänga in denna lilla barndfackla, kolla på Jeffs experiment!
    Ställer kaloriräknandet på huvudet!

    http://magicbus.myfreeforum.org/ftopic846-0-asc-100.php

  2. arne9 said

    Det stämmer ju enligt low-carb-tänkandet. Trixet är bara att hålla kolhydraterna nere väldigt mycket.
    Frågan är väl hur stor andel av befolkningen som orkar det livslångt?

    Har inte hittat Jeff på Jimmy Moores blogg men det skall ju finnas där.

    Apropå Jimmy Moore har han däremot problem att hålla vikten, trots stora ansträngningar.
    http://lowcarbmenu.blogspot.com/2008/07/july-25-2008-low-carb-menu.html

  3. Anders said

    Om man inte tål ägg som ni äter så friskt av vad kan man äta som alternativ? Jag försöker äta Keso/yoghurt men är det något som saknas i intaget om man inte får i sig äggen?

    (Är äggvitallergiker)

  4. Zepp said

    Kött, fisk, fågel, skaldjur, om du då förstås inte är allergisk mot sånt?

    Kika in på vårt forum, lovar dig att alla frågor du har, redan är ställda och besvarade ett antal gånger! Fråga dessutom andra som har samma problem som dig, själv är jag laktosintollerant!

    http://kolhydrater.ifokus.se

  5. arne9 said

    Anders:
    Jag har visserligen nu börjat äta mera ägg i ett försök att gå ner de sista svåra kilona, men under min viktresa åt jag inte så mycket ägg. Ett ägg till frukost brukade jag alltid ta, men det är ju inte någo big deal att ta bort det.

    Filmjölk, ost, räkor, musslor, alla skaldjur, fisk, lever, sparris, broccoli, vitkål och alla sorters kött och charkprodukter (om du vågar för alla E-tillsatser) samt de low-carb-produkter som finns t ex Atkins bars fungerar bra för de flesta.
    Bär kan man äta i måttliga mängder och kanske lite frukt. Det beror på hur hårt man vill begränsa kolhydratintaget.
    De studier som finns har ju inte begränsat det så mycket. 130 – 150 g kolhydrater per dag är inte så hårt i mitt tycke.
    Om man vill begränsa hårdare till typ 20-30 g kh per dag under lång tid så finns det inte mycket studier som visar på effekterna av det. Professorerna Marcus o comp varnar ju för det.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: