Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Vänt på den trista utvecklingen?

Posted by arne9 på 8 februari, 2009

Det har ju känts lite tungt ett tag nu, när det gäller viktutvecklingen.

Jag har dock funnit tröst i kurvorna från studierna på området (föregående inlägg).

Oavsett viktminskningsmetod är det typiska förloppet först ner ordentligt, sedan planar minskningen av och sedan börjar en långsam uppgång. Tidningarna vimlar ju av folk som lyckats gå ner med, inte bara ”fettdieten”, utan med allt från att äta mindre och motionera till att göra gastric by-pass-operationer.

 

Det är lyckade exempel man ser. Men hur går det sedan? Det förtäljer sällan tidningshistorierna.

 

Det finns säkert en och annan som lyckas hålla sin vikt också flera år efter en lyckad bantning men det finns ju bevisligen desto fler som går upp igen.

Nu har jag åter fokuserat på kosten, genom att föra bok och hålla koll på intag av kolhydrater, fett och protein samt kalorier.

Vad jag kan förstå gäller den bistra sanningen som Atkins och Dahlqvist predikar. Ät måttligt! Sluta innan du är riktigt mätt!

När jag lyckats hålla kaloriintaget under 1600 – 1700 kcal/ dag har jag lyckats backa lite på vikten.

Så nu gäller inte bara att hålla koll på kolhydraterna utan även att fokusera på kalorierna.

Däremot verkar det inte tjäna något till att hålla sig under 20 g kolhydrater per dag, utan jag kan släppa upp det till i varje fall 60 g kolhydrater per dag och ändå hålla vikten eller rent av gå ner, förutsatt att jag håller mig under 1600-1700 kcal dagligen.

 

image

Nu är ju inte jag ensam om att brottas med dessa problem. Fetsmart och Zac kämpar ju också.

Värst kämpar nog ändå Jimmy Moore som har fått träna som en galning, fått medicin i form av metformin, kört november och december utan att äta något sött, -även sötningsmedel förbjudet- och äter nu enbart två gånger om dagen. Ett tag höll han sig dessutom under 20 g kolhydrater per dag.

Det är ett så tufft regemente att få människor skulle klara det. Men han lyckade vända och börja falla i vikt så han tycker ju att det är värt det.

Att som jag försöka hålla mig under 1700 kcal är tillräckligt tufft. Men det är nog enda vägen.

Jag har dessutom hållit mig till koffeinfritt kaffe en period och håller mig nu till max två koppar kaffe (espresso, cappuchino eller bryggkaffe) per dag. Därutöver är det dekaff (koffeinfritt) som gäller.

Det sägs ju att koffeinet kan orsaka insulinsvängningar men det tror jag inte gäller mig. Däremot kunde jag inte sova om jag drack flera koppar vanligt kaffe efter ”avgiftningen”.

Det känns verkligen som att vända en oljetanker, men man får väl kämpa på och försöka äta som en fågel. Fungerar det så kanske det är värt det.

2 svar to “Vänt på den trista utvecklingen?”

  1. Zepp said

    Det är roligt att du har kommit igång igen och kanske hittar den livsstil som passar just dig.

    Grejen med Lowcarb är väl att det fokuserar på insulinets roll för fettman och ohälsan och hade det till 100% varit ett insulinproblem hade Lowcarb varit en 100%-ig lösning!

    När man väl har tagit bort de störningar som höga glukos och insulinnivåer ställer till med i kroppen så är det ju inte säkert att man är helt fit o frisk i övrigt!!?

    En del har ett komplicerat förhållande till mat och använder det som belöning/tröst, andra har på tok för lite muskler, dålig kondition eller rör mindre på sig än vad vi är skapade för!

    Sen så är det väl bekant att man blir mer liberal över tiden vilken kostregim man än hänger sig åt!

  2. Varför så bråttom? Det har ju förmodligen tagit rätt många år att bygga upp övervikten, är det inte rimligt att låta det ta ett par år att bli av med den helt?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
