Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Den sågas direkt

Posted by arne9 på 24 juni, 2008

Kolhydratrik frukost som jag skrev om för några dagar sedan sågas direkt av Dr M Eades.

Ingen ny diet

Den viktigaste kritiken är att den grupp som åt den kolhydratrika frukosten åt så mycket mindre kalorier som motsvarar den uppgivna skillnaden i viktnedgång.

När man äter så här lite kalorier är det kalorierna som räknas helt och hållet, menar Eades.

För uppehållsfasen finns i pressmeddelandet ingen uppgift om vad de åt.

Studien är inte publicerad i någon medicinsk tidskrift och kommer inte att bli det eftersom den är så undermåligt gjord.

Det verkar mera vara ett sätt att puffa för hennes egen diet-bok.

3 svar to “Den sågas direkt”

  1. BadGEAR said

    Jag antar att Eades inte skriver böcker och håller föredrag och gör sig en bra hacka på det, för att inte tala om kosttillskotten… Bäst att skjuta sig i foten först. Han ser inte heller så frisk ut på vanliga bilder (vid intervjun med Jimmy Moore) jämfört med fixade studiobilder.

    Anthony Colpo gjorde en mycket rolig grej när han utmanade Eades om bevis att Colpo skulle ha fel, Colpo lovade skänka 20tusen dollar till något välgörande ändamål om så var fallet. Men det hände inte så mycket, Eades som anser att han vet, kunde tydligen inte.
    http://www.anthonycolpo.com/Eades_Admits_Anthony_Colpo_Was_Right_On_Calories.html

  2. arne9 said

    Colpo är ju en sorts low-carbens gossen Ruda. Han verkar har släppt rätt mycket av low-carb-tänket och börjat angripa low-carb i stället.

    Eades är bra för han argumenterar med sakskäl.
    När det gäller kalorierna anser han att det finns en fördel med viss kost men det rör sig om ett par hundra kalorier som ”går förlorade” genom matsmältingen.

    Fördelen med low-carb är att man äter mindre och går ner i vikt av det skälet. Där är nog Eades och Colpo överens ”egentligen”.

    Sedan har ju Colpo ett språkbruk som inte Eades har. Det ger inte Colpo några pluspoäng i mina ögon.

  3. BadGEAR said

    Colpo som gossen Ruda i sammanhanget, ja kanske det. Jag har nog en annan syn på det och anser att Colpo har en bredare syn på viktnedgång och att lyckas, medans Eades försöker sälja sin Proteinidé. Han kapitaliserar sig på Stillman, skulle man kunna lite småelakt säga.

    Än så länge – och då har jag läst en del av de båda – så lägger jag hellre mina pengar, eller min tillit hos Colpo.

    Men vad jag ville säga i min föregående kommentar, det är det att det finns anledning att begrunda varför Eades sågade Jakubowicz. Han har också böcker han vill sälja osv. Men det är skönt att veta att han ändå håller på kaloriräkningen. Jag har själv läst vid två olika tillfällen där Eades skriver om Proteinets termogena effekt som varande max kring 200-300 kcal/dygn. Men han säger också att det är en grov uppskattning. Grovt tillyxat.

    Grovt tillyxat och vetenskap?

    Å andra sidan eftersom Colpo hämtar en del näring från kroppsbyggarsidan där man verkligen minutiöst går tillväga med allt man gör för att maximera, mäta effekt etc. Proteinets termogena effekt är vardagsmat bland dessa, och har varit det längre än vad Eades har skrivit sina böcker.

    För dina sista tio kilo, så är Colpos Fatloss Bible troligen en klart bättre lösning (och antagligen fungerade) än Eades Protein Power. Jag menar inte detta som en elakhet, utan för att det är vad jag tror. Grovt tillyxat😉

    Inget illa egentligen om Eades. Det är kul att alla finns så man (jag, du och alla andra) har något att fundera över.

    Ha det gott!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
