Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Kolhydrater till frukost, low-carb på kvällen

Posted by arne9 på 19 juni, 2008

daniela

En ny studie förordar en ( för mig) ny vinkling på det här med bantningsdieter och hålla-vikten-kost.

Det som testats i den här studien är en diet som är rik på kolhydrater och protein till frukosten, blandad till lunch och low-carb till middag.

Den visar att den dieten är bättre än en ren low-carb-diet att hålla vikten efter viktminskningen som skedde de första fyra månaderna. Försöket pågick åtta månader.

Det trista är dock att båda varianterna var lågkalori på typ 1100 kcal. Sådana dieter kan man självklart gå ner på och behålla vikten på men vad ger det för livskvalitet och hälsa på sikt?

Jag har av samma skäl avskrivit Annika Dahlqvists 80g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater (för kvinnor). Studien som Daniela Jakubowicz har gjort är också gjord på inaktiva kvinnor med övervikt.

Man går ju alltid ner om man får ett kaloriunderskott och inte har någon sjukdom eller dysfunktion. En obalans i hormonsystemet kan göra att man inte går ner trots att man ”borde”. Om binjurarna producerar mer insulin än nödvändigt så går man inte ner om man så äter low-carb och kalorisnålt.

Referat av studien finns här.

9 svar to “Kolhydrater till frukost, low-carb på kvällen”

  1. Kolhydratrik frukost skulle då vara bättre för viktnedgång än kh-låg sådan. Jag är skeptisk. Man skulle gärna vilja se de goda resultaten uprepade i en annan studie.
    Men jag är intresserad av ditt resultat arne.

  2. Zepp said

    Jag skulle kunna slå vad om att det inte spelar någon roll när man äter sina kolhydrater eller vilken mängd man äter överhuvudtaget när kalorierna är begränsade till 1100 om dagen!

    Med den mängden kalorier går man ner även på SLV-kost, skillnaden är nog snarare om huruvida man drabbas av några näringsbrister!

    Sen skall man nog nämna den psykiska påfrestingen av att ständigt gå hungrig.. hur blir följsamheten av en sådan kost på sikt???

  3. arne9 said

    Det verkar vara ett val mellan pest och kolera.

    Jag är inte heller förtjust i sådan låg-kalori-dieter.

    Det gäller att hitta en kost som håller livslångt och en lågkaloridiet skulle jag inte kunna följa många timmar…

  4. Zepp said

    Om man förutsätter att ingen av oss har problem med kolhydratomsättningen så handlar det väl mest om vilken kost man mår bäst på med ett minimum av kalorier! Altså blir det något med hög mättnadsgrad och antagligen mycket näring.. det behöver inte vara max 5% kolhydrater!?

    Sen så är jag lite nyfiken på det där med säsongsvariead kost.. eller lite varierad överhuvud taget! Varför äta ensidigt, har hört de som chockat kroppen med kolhydrater när dom nått en platå, sen har dom gått ner igen. Altså först kolhydratladdning så kroppen ställer in sig på det o sen LCHF igen!?

    Sen så är det ju ändå som så att när vi har gått ner några kilon så minskar grundförbräningen då vi släpar på mindre vikt och någonstan så möts intag o utgifter.

  5. sara said

    Hej arne! Jag gick ner 15 kg genom atkins metoden,
    och vill nu gå ner mina sista 10 kg.
    Men jag kan inte hitta motivationen och har svårt att komma igång över huvudtaget.
    Då jag är ensam om detta, och ingen jag känner
    kämpar mot sin vikt som jag, undrar jag om du tror dig ha tid över till hjälpa migsom t ex att svara på lite frågor
    eller bara peppa mig lite?

    mvh sara

  6. arne9 said

    Sara: Fråga på du!🙂

    Det första är dock att man verkligen vill och att man är beslutsam. Börjar man vackla och vela är det mycket svårare.

    Det kräver nog också att man skriver ner vad man äter, när man äter eller genast efter maten, så man verkligen har koll på exakt vad man ätit, annars far det så lätt iväg, det vet jag av egen erfarenhet.

    En kolhydratrestriktion på 60 g nettokolhydrater per dag kanske man kan börja med i det läget. Det räcker för många.

    Sedan kan man ju prova att äta ofta som Jimmy Moore kör och att äta lite varierat så borde det fungera.

    Är man tuff kan man ju köra Annika Dahlqvists metod med 80 g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater per dag. Det borde ju absolut fungera, förutsatt att man klarar att hålla den dieten.

  7. Zepp said

    Nog för att Arne är bra men han är ensam.. men på KiF är det snart 4000 medlemar som peppar varandra!

    http://kolhydrater.ifokus.se/

  8. Lisa said

    Sedan när började binjurarna tillverka insulin, Arne? Trodde attdet var bukspottkörteln.Cortisol som har betydelse för fettinlagring bildas däremot i binjurarna.

  9. arne9 said

    Lisa: Så är det. Du har helt rätt.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
