Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Atkinsboken och Jimmys råd ger flygande start

Posted by arne9 på 15 juni, 2008

Efter lite rådvillt sökande efter gåtans lösning har jag hittat en väg som gav mig flygande start första dagen. Det är ju ingen garanti för att det håller fullt ut men det är en bra början som ger lite optimism.

Jag har lagt undan skumraketerna och tittat i Atkins för livet och dessutom tagit till mig de råd Jimmy Moore har fått för att komma över sitt viktstopp.

Jag har ju alltid ( i varje fall i två år) ätit mitt ägg, ibland flera, till frukost. Kroppen är ju inkörd på det där ägget och det skulle vara bra med en ändring.

Jimmy Moore fick rådet att ändra på sina måltider. Inte äta samma eller lika hela tiden. Det är ju en vana. Och jag är likadan. Det blir en vana vad man kan äta och så äter jag lika hela tiden.

Så nu har jag (och Jimmy Moore) fått två bra råd.

1) Äta vid flera tillfällen än de två, tre som man kanske gjort tidigare. Typ varannan timme kan man försöka få i sig något (nyttigt helst).

2) Och dessutom att bryta vanorna så att kroppen inte kan köra sitt inlärda lopp och ta vara på varenda kalori.

Igår började jag. Hade byggt upp en bra startvikt med tårta och bullar och glass och massor med frukt samt ett stabilt kvällsmål på ägg och bacon dagen innan.

Startade på 89,1 kg. Äggfrukosten skulle bytas mot något annat. Eftersom jag var bombmätt fortfarande efter gårdagens ätande så drack jag mitt kaffe med mjölk och inget mer.

Tog en promenad och åt frukosten flera timmar senare. Och då inte ägg. Bröt mönstret med en tallrik A-fil (ekologisk!) och färska jordgubbar.

Sedan åt jag små måltiden (fika och mellanmål) innan middagen som var köttbullar. Vin är bra så det tog jag till maten.

Åt glass (Vienetta) med jordgubbar ett par timmar efter maten och lite frukt och caschewnötter till fotbollsmatcherna.

När jag vägde mig idag hade jag gått ner ett helt kilo. Det är en smakstart på ett program som jag tycker verkar vettig och dessutom tilltalande för smaklökarna. Att äta ofta passar mitt kynne bra så det är en förbättring för min low-carb-livsstil. Att ta in lite frukt och mera jordgubbar är inte mig emot heller.

Hoppas ju att detta skall leda till att jag kommer ner typ en tio kilo till.

11 svar to “Atkinsboken och Jimmys råd ger flygande start”

  1. Micke said

    Hejsan,

    lycka till med den nya metoden. Alltid lika kul o intressant att läsa din blogg o dagbok. Hoppas du når -10 kg snart.
    Såg att du tryckt i dig popkorn. Är det så low carb?
    Iof ska jag inte säga något, blev ju pizza o bärs i helgen(no rules no regulation när det EM)
    http://blog.bahnhof.se/wb204659

  2. arne9 said

    Jag vet inte om popcorn är så low-carb men man får mycket popcorn för 20 g. Och då blir det under 10 g kolhydrater. En stor påse innehåller 100 g popcorn. Det är ju mest luft.

    Har höjd mitt kolhydratintag och ändå hoppas jag gå ner. Har nog legat för lågt för länge.

  3. BadGEAR said

    Ville bara säga HÄRLIGT!🙂

  4. arne9 said

    Tack!🙂

  5. Fredrik Andersson said

    Men… Vienetta, nötter, fil, frukt och bullar ???O_o

    Detta är ju ändå en hel del kolisar ju, och mer kolisar borde ju göra att en fettdriven kropp går över till att bli kolh. driven..?! Detta måste ju medföra att en hel del vätska samlas i kroppen och fettinlagringen aktiveras?!

    Hur kan detta medföra viktnergång ? Jag har själv lite problem med en plötslig viktökning efter ett å ett halvt år på mästan inga kolhydrater så mina funderingar har varit att börja med lite långsamma kolisar som bulgur och liknande för att kanske minska insulinbildningen som förmodligen spökar..

    Men jag är endå rätt osäker på om det är rät väg att gå, då jag tycker kroppen mår så rackarns bra på fett och proteiner.. Kan det verkligen göra underverk att man börjar äta en del kolisar igen ??

    //Fredrik

  6. arne9 said

    Jag tror att jag fastnat i för lite kolhydrater och för lika mat.
    Har ju inte följt någon diet och kollade nu på Atkins igen. Där liksom i GI-metoden har man den strikta 20g kh/d i en första fas. Den fasen kan ju vara lite olika lång men är inte så lång som jag har harvat på.

    Omkring 100 g kolhydrater bör man nog kunna gå om man inte är för insulinresistent.

    Man får ju se upp med för mycket fett också eftersom det verkar öka på insulinresistensen.

    För mycket fett ger ju för mycket kalorier och kan ju lagras som fett enligt de nya uppgifterna om ASP.
    Intressant inlägg och kommentarer:
    http://sparkofreason.blogspot.com/2008/06/swift-kick-in-asp.html

  7. vikingmormor said

    Nja, jag vet inte om jag köper varken resonemanget om reaktiv hypoglykemi eller rådet om att äta varannan timme. Rent fysiologiskt så stämmer det inte. Visserligen finns en individuell variation i allt, men det måste också finnas en logik – var är logiken?

  8. arne9 said

    Vitsen är väl att hålla en jämn nivå av blodsockret och insulinet. (ffa insulinet).

  9. Zac said

    Hur har det gått?

    //Zac

  10. arne9 said

    Jag har gjort så många avvikelser så det är för bedrövligt. Har tappat motivationen lite nu.

    Tar en liten paus från bokföringen och nöjer mig med att försöka hålla ner våfflor, bakverk och annat.

    Vikten har inte börjat sjunka ännu, tyvärr, mer än vid starten.
    Problemet för mig är att jag äter för mycket på kvällen. När jag kan hålla tillbaka snacks och annat på kvällarna går det bra. Nu är ju snart fotbollen slut så då blir det mindre spänning och mindre snacks.

  11. Jenny said

    Jag försöker planera mina kvällar så att jag äter på kvällen också, fast kontrollerat. Det blir jag glad av🙂

    Kika gärna på boken Koll på kolhydraterna av Amanda Cross, den har hjälpt mig tappa 15 kilo!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
