Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

BMA(skr)-dieten fungerar nog för mig

Posted by arne9 på 9 juni, 2008

Jag har testat Jimmy Moores nya diet under helgen. Den är lite modifierad av mig, så jag låter mitt A komma med i förkortningen. BMA(skr) står för Berkowitz, Moore, Andersson (med skumraket).

Det är nämligen så att skumraket har fått ingå nu när jag kan släppa upp kolhydraterna lite.

Annars går dieten ut på att äta (low-carb) med många mål. Man bör äta så där varannan timme. Det är ”som vanligt” alltså med mycket mellanmål och småmål och fika. Det passar mig utmärkt.

 

Teorin bakom är ju att man får för mycket insulin i blodbanorna och det stänger till fettförråden och hindrar fettförbränningen. Det första sätt att hindra insulin att utsöndras är att äta kolhydratrestriktivt (low-carb) men det räcker ibland inte.

Det verkar vara ganska vanligt att low-carbare stannar i sin viktnedgång strax innan man når sin målvikt. Vad man skall göra då har det funnits mycket åsikter om men inget som funkat.

Annika Dahlqvist rekommenderar då en svältkost på 80 g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater. Det är inte intressant att prova ens för min del.

En långvarig lågkolhydratdiet med mycket fett kan göra att insulinresistensen ökar igen och viktminskningen avstannar. Boten mot det kan vara den diet jag nu börjat prova.

Man äter alltså många gånger per dag och ökar på kolhydraterna med lite frukt och grönsaker och bär. Man kan ju ta skumraketer också men det ingår nog bara i min variant. Skulle inte tro att Berkowitz eller ens Jimmy Moore skulle tycka det var en bra idé, men det funkar för mig.

Har provat nu under helgdagarna och gått ner de dagar (fredag och söndag) då jag tog skumraketer till en fika. Under lördagen blev det ingen skumraket men en middag med pommes frites, vitlöksbröd och diverse röror och dessert med vaniljgrädde och rabarberpaj och banankaka. Så det var nog lite för mycket av det goda varför det blev en liten viktuppgång. Annars har det blivit viktfall två dagar så jag kör på så gott det går med den här grundtanken: Många små mål och en hyfsad frukost och en rejäl middag.

En annan grej med det här sättet att äta är att man slipper (medvetet eller omedvetet) hålla igen. Man äter nog (jag iaf) mera än tidigare, men det kanske behövs?

Så här åt jag igår: (De andra dagarna finns i min kostdagbok)

 

Söndagen den 8 juni 2008
Vågen visar idag 88,6 kg. En uppgång med 2 hg. Det kanske blev lite för mycket i går.
10:30 Frukost: Ett kokt ägg, senapssill och skivad, grillad rostbiff. A-fil. Kaffe och några vindruvor. En bit mycket mörk choklad.
12:00 Kaffe med lite Baristamjölk och en skumraket.
Promenad.
14:00 Koffeinfritt kaffe med lite mjölk i och ett par glas kolsyrat mineralvatten samt en halv Decadence bar.
15:15 Ett glas kolsyrat mineralvatten och en handfull råa cashewnötter.
16:00 Stekt nötfärs med gul lök och tomatsås. Ett glas rödvin och ett glas vatten.
18:00 Koffeinfritt kaffe med lite mjölk i och en halv skumraket.
19:30 Skivad, grillad rostbiff och mimosasallad. Ett glas rödvin.
21:00 En näve rostade, saltade cashewnötter och ett glas Coca-cola light.
2430 kcal och 71 g nettokolhydrater.

Måndagen morgonvikt: 88,2 kg. Det funkar ju bra med det här sättet att äta.

5 svar to “BMA(skr)-dieten fungerar nog för mig”

  1. Zepp said

    Vore det inte enklare att mäta ditt blodsocker före, efter och två timmar efter måltiden??

    Vi som har varit med ett tag har ju fattat att lowcarb funkar bäst för diabetiker eller andra som har problem med glukosmetabolismen, på andra funkar det ökade välbefinnandet och mättnaden som en broms för att överäta!

    En annan orsak kan vara att man slutat med junkfood och faktist äter mat med näring.

    Vad jag fattar så är jag inte insulinresisten.. likaväl föll jag från 94 till 85 kilo på sex-sju månader, men sen är det stopp!

    Under vinter har jag gått upp till 87, vilket jag inte tycker är så farligt.. jag mistänker att det är den ökade mättnaden/ välbefinnadet, minskade insulinivåer i kombination med fysisk aktivitet under den varma årstiden som gjorde att jag gick ner!

    Det konstiga är att när jag är ledig verkar kilona lossna lättare, vilket jag tror har med det att göra att då äter jag bara när jag är hungrig, när man jobbar äter man på fasta tider och de blir som regel fler!

    Har även funderat på om det kanske är som så att under viktresan fundamentala saker förändras.. först kanske det är insulinivåerna som påverkar mest men senare kan det vara som så att man inte är lika känslig längre och att man blir en vanlig kaloribantare/motionär??

    Någon gång skall jag göra en glukosbelastningstest…

  2. arne9 said

    Ett glukosbelastningstest är något som rekommenderas i Atkins böcker.

    Tyvärr har mina blodsockerstickor tagit slut. Men jag tycker det här känns bra och om det dessutom fungerar för viktminsknigen så är det bara bra.

    Tyvärr finns det inget enkelt sätt att mäta insulinnivåera i blodet. Det är ju det primära. Man kan ju ha högt blodsocker och högt insulin även om det borde vara så att högt insulin ger lågt blodsocker, men tyvärr är det ju en komplicerad apparat så så enkelt är det ju inte alltid.

    Low-carb blir ju typiskt även high-fat och någonstans för länge sedan har jag sett att mycket fett också (liksom högt kolhydratintag) ökar insulinresistensen.

    Jag har också kommit ner lägtst till 81-82 kg sedan är det stopp. Har dessutom sakta gått upp, så jag hoppas det här kan vara ett sätt att komma förbi stoppet.

  3. Zepp said

    Det där med att fett skulle öka insulinresistensen har jag oxå hört.. men alldrig sett i något vetenskpligt samanhang!!

    Tror det härhör från Ancel Keys teorier. Om det verkligen skulle vara bevisat skulle det användas mer i diskutionen mot Lowcarb.. tror det e samma resonemang som att man får Ketosacidos.. hörsägen, anekdoter! Det enda vettiga jag råkat på är att mättat fett skulle leda till minskad permabilitet i cellmembranen.. men nu äter vi ju inte BARA mättat, utan de proportioner vi själva består utav, så vad??

    Annars så är jag inne på att det gäller att äta på ett sånt sätt man trivs med.. annars så lär man inte stå ut.

    Som sagt när ja är ledig händer det som oftast att jag bara äter två gåner om dan, men så blir det oxå oftast det allra bäst o nyttigaste.. ja du vet.. Omegaägg, gräsbeteskött o ekologiska grönsaker o sånt!

    Jag anar att vi har kommit till en punkt då vårt intag motsvaras av våra utgifter och då handlar det mer om att äta mindre eller att röra mer på sig?

    Du vet det gäller inte bara att sänka insulinivån det gäller antagligen oxå att höja glukagonnivån.. och det gör man genom att röra på sig!

  4. Ma said

    Var det inte Litsfeldt som skrev i sin bok att han åt lchf 6 dar i veckan och en dag var det tillåtet med kolhydrater i moderat mängd? Dvs den dan kunde man äta potatisgratäng om man varit sugen på det under veckan och kanske en liten efterrätt eller frukt.

  5. Mitt förslag med 80/80/20 gällde för fysiskt inaktiva kvinnor. Män och de med mera fysisk aktivitet får förstås uppgradera sitt matintag.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
