Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Jimmy har hittat felet! Reaktiv hypoglykemi

Posted by arne9 på 6 juni, 2008

Jag berättade för en liten tid sedan om att low-carbaren nr 1, Jimmy Moore, hade fått problem med vikten. Han började styrketräna i julas och gick upp 14 kg och har sedan inte kunnat gå ner.

Han besökte en low-carb-läkare (vilken lyx att det finns sådana i USA) och började på induktionsfasen i Atkins igen. Inget resultat.

Han försökte med intermittent fast men det avbröt han för han stod inte ut.

Så köpte han en blodsockermätare och kom underfund med att blodsockret sjönk när han ätit så det låg lågt två timmar efter måltiderna.

Han tog kontakt med Dr Keith Berkowitz och intervjuade honom om problemen med lågt blodsocker.

På svenska kallas tillståndet reaktiv hypoglykemi. 

Det kommer sig av att det av någon anledning utsöndras för mycket insulin och att man har för mycket insulin i blodomloppet.

Ofta kan man få det av att äta kolhydratrika stora måltider, men det är tydligen inte ovanligt att low-carbare råkar ut för det heller efter en större viktnedgång.

Boten?

Man får äta många små mål ofta i stället för ett par, tre stora mål. Dessutom kan man lägga till lite frukt, särskilt vid frukosten och alltid ha grönt på tallriken. Dessa förhatliga fibrer gör tydligen lite nytta i det här sammanhanget.

Det gäller att äta typ varannan timme.

Som man kan se på Jimmys matdagbok har det lyckats. Han har på någon vecka gått ner 6 kg så det verkar ju som om han verkligen hittat felet.

Jimmy Moores matdagbok.

Intervjun med Dr. Keith Berkowitz.

17 svar to “Jimmy har hittat felet! Reaktiv hypoglykemi”

  1. BadGEAR said

    Oj, men det var ju kul att det verkar funka. Bra att du sammanfattar Moores blogg. Han är långrandigare än vad jag är, och eftersom jag inte står ut med mig själv, så klarar jag verkligen inte av honom😉

    Han har alltså en bukspottkörtel som löper amok. En rediger illbatting till bukspottkörtel.

    Jag antar att han får köra någotslags carbcycling i miniformat. Jag känner en PT som rekommenderade att jag skulle ta carbsen på förmiddagen och hålla mig till fett och proteiner på kvällen. Fast jag måste säga att jag hellre ville äta tvärtom. Carbsen smakade bättre på kvällen. Och då visste jag dessutom vem jag var. Det är inte helt säkert att jag vet det på morgonen.😉

  2. Då kan det alltså ligga något i det en del säger att de måste öka på lite grand med kolhydraterna för att gå ner?

    Fast rimligen bör det då vara ganska små mängder, kanske avsluta varje måltid med lite frukt kan fungera? Fast jag är lite skeptisk till att fibrerna skulle vara inblandade?

    Det skulle vara intressant att testa med rent druvsocker som en jämförelse, fungerar det är det inte fibrerna.

    Det är ju ändå intressant att man ju traditionellt ofta avslutat en god måltid med något sött, eller en cognac. Alkohol kanske också funkar ifall man inte är överkänslig för sådant?

    Spännande område att utforska för den som slutat gå ner eller t.o.m. börjat gå upp igen utan att synda.

  3. arne9 said

    Badgear: Japp ibland tycker jag också att det är för mycket. Bläddrar igenom mycket nu för tiden och läser mycket mindre än förr. Det gäller att hitta guldkornen bland all sand.

    Det där med reaktiv hypglykemi i lindrigare form tror jag nog att många low-carbare kan råka ut för.
    Fettrik kost är ju känd för att sänka insulinkänsligheten och så småningom kan det bli för mycket insulin. Det är ju insulinet (inte kolhydraterna egentligen) som ser till att fett lagras och binds i cellerna. Detta är ju exemplet med low-carbaren som strikt följde dieten men gick upp i alla fall för han/hon hade en cysta som orsakade insulinutsöndring i tid och otid.

    Det är nog så att det verkar vara allmänt att man rekommenderar kolhydratintaget vid frukosten och mindre och mindre ju längre det går på dagen. Har också dock sett positiva saker med jordgubbar eller till och med någon frukt på kvällen. Jag skall testa lite och se vad som händer.

    Kenneth: Det här är ju lite omskakande nyheter för mig. Men att man skall ha lite sött är ju vanligt. Men Skaldeman skrev ju i någon av sina böcker att om man äter fett först så drunknar kolhydraterna i fett och effekten blir inte så stor. Så det ligger nog en hel del i det.

    Jag har ju själv ”kört fast” så visst är det här något att pröva. Ffa är det nog att man fördelar maten över många mål som är viktigt. Skall man lägga till kolhydrater så skall det nog vara grönsaker och frukt som ger en del andra skyddande och välgörande ämnen också.

    Det är verkligen spännande. Fantastiskt att Jimmy Moore upptäckte det här. Han är ändå lekman. Ingen av läkarna inom low-carb har ju sagt det vad jag vet.

  4. Zepp said

    Intressant som sagt vad.. ser paralleler till några som beskriver att dom inte går ner ett gram fastän sambon rasat i vikt!?

    Sen så antyds det lite vagt att fenomenet inte är helt ovanligt bland Lowcarbers.. undrar om inte det var illbattingen till bukspottkörtel som gjorde att dom gick upp redan från början, innan dom dom gick ner med Lowcarb???

    Så det kan ioförsej vara som så att det fenomenet är vanligare bland överviktiga än bland normalviktiga??

  5. Kanske en tesked bra honung efter frukost?
    Eller en nubbe? ;-P

  6. Det kan ju vara intressant i sammanhanget att en liten mängd brännvin ingick i den rekommenderade dieten för sockersjuka innan man gick äver till att använda insulin för att kunna stoppa i sig stora mängder kolhydrater, sockersjuka fick ju till och med extra tilldelning i motboken.

    Jag har dock inte kunnat hitta någon förklaring någonstans till varför?

  7. Zonen said

    Angående BadGEAR inlägg:
    Har för mig att jag läst/hört någonstans om en ”diet” som sa att det var/är tillåtet att äta ”Carbs” vid kvällsmålet och då under max en timmas tid och då ändå få positiva effekter!?
    Tycker inte om dieter eller bantningsmetoder. Livsstilsändring/koständring är det enda rätta!

    Får söka rätt på den personen som berättade om detta igen för att få mer ”info”….

  8. Zonen said

    Vad gäller reaktiv hypoglykemi så är det som orsakar ”migrän” hos många enligt Rodolfo Lows bok. ”Migrän kan besgras med diet”. Svensk översättning 1989.

    För mycket insulin utsöndras så att blodsockernivån blir för låg och motreaktioner utlöser sedan migränanfall hos vissa! Så lösningen för dessa människor är ju att äta likt LCHF och minska sin sockerpåverkan! I Annikas blogg vid hälsoförbättringar så kan man ju även läsa att väldigt många får mindre migränanfall och vissa slipper dom helt! Så visst ligger det mycket sanning i Lows bok!

  9. BadGEAR said

    Montignac har ju en del fransk och medelhavstänk i sin BANTINGSDIET (hör sen Zonen!😉, han lutar kraftigt åt Atkins men syr ändå ihop sin franska frack. Nu var det länge sedan jag läste hans bok men det där fanns en friskhet och frejdighet i njutningen av ätandet som kändes bra.

    Det finns nog lika många BANTNINGSMETODER (och hör sen Zonen!)som det finns BANTARE, antagligen fler eftersom det sägs att de flesta testat många. Alla justerar vi det mesta efter eget huvud, egen smak osv.

    Men det tycks vara så att om man trivs med den BANTNINGSMETODEN (nu lyssnar du väl Zonen ;)man valt så klarar man nog resan bättre, och även ankomsten till smallandet och taxiresan från ankomsthallen hem. Gillar man att ta sig en jävel på kvällen (vilket jag gör, men inte nu för nu är det ägg som gäller…och sill på helgerna! Jiha!), eller gillar att växla i sitt ätande så ska man nog söka sätt som gör att man klarar det. Träna träna träna.

    Hälsar en av William Bantings Krigare, den evigt bukspottkörtelbetvingande BANTAREN som ska slå ihjäl fler ägg alldeles strax, i en blogg nära DIG! Hrmmmm… vete fan vad är i äggen, men det går att röka skiten!

  10. Zonen said

    Hej där BadGEAR (nära mig)!

    Jag hörde inte, lyssnade inte utan läste och det var väl lika bra!
    Tror dig, det finns nog många bantningsdieter och det väl beroende på att det just är bantningsdieter dvs. inget varaktigt! Har med tiden därmed blivit smarta affärsideers värld! Det ligger väl i ordet bantning, som för de flesta görs under en viss kortare tid (jojo-effekten)? Tron har alltid stor betydelse och vad gäller koständringar så är nog randomisering fel, ger sämre resultat. Ej vetenskapligt rätt metod för koststudier! Självklart har du rätt där!

    Ägg och sill och något mer passar utmärkt denna tid!

    Får höra mer med grannfrun om det där att äta mer ”carbs” under en timma på kvällen (En bantningsdiet?) och i övrigt snålt med carbs.Just nu är hon bortrest.

    Usch så torrt i år och ändå så väldans mycket med knott. Positivt förstås med fästingarna som mer söker svalka på undangömda platser än blod från våra kroppar!

  11. Zepp said

    Jag undrar jag om detta med att öka kolisarna är det enda saliggörande??

    Om man går på Netdoktors beskrivning anar jag att denna utgår från ”etablerade” kostråd där man botar det mesta med minskat fettintag o ökat kolhydratintag!?

    Kom osökt att änka på Johannas artikel om Insulinindex och blodsockenivåer!

    ”För någon som snarare har problem med att blodsockret sjunker för lågt blir läget dock ett annat. Då är det istället fördelaktigt att välja livsmedel som i vanliga fall höjer insulinet mindre än blodsockret – även om det till viss del är en anpassningsfråga.”

    http://johannaskost.blogspot.com/search?q=Insulinindex

  12. BadGEAR said

    Zonen – jag ser alla medvetna förösk att gå ner i vikt som bantning, vare sig man påstår att det är en kostförändring, livststilsförändring eller man börjar motionera för att gå ner i vikt. Bantning är svaret på allt.

    Du kanske har gjort en kostförändring som absolut inte går ut på att gå ner i vikt. Och då är det ju fel att kalla dig för bantare. Men om du är lika glad vi att förlora några kilon som alla andra här, så är du en bantare i mina ögon.

    Och bantare är man för alltid. Så jävla hårt är det. I alla fall i mina ögon. Som med alkoholister, man kan aldrig vara säker när man åker dit igen så man måste vara i kontroll på olika vis. Fast jag å andra sidan tycker inte man ska skämmas för det. Tvärtom så har man ju faktiskt valt att göra något åt ett problem, vilken metod, diet etc man än väljer. Och det ska man tammefan vara stolt över. Oj, svor jag?

    Stigmatiseringen av ordet banta sitter tyvär i ryggmärgen på det flesta.

    Arne – jag tänkte på dig som harvar och harvar, själv kastade jag mig med liv och lust i en äggdiet som är inspirerad av kroppsbyggarnas deffningsdieter, för att jag själv är ute för att deffa.

    Jag tycker du ska ta och titta på dessa två bloggningar, den första har förändringsbilder (visst det kan vara fejk, men å andra sidan har jag (och säkert du också) sett så mycket fantastiska förändringsbilder som inte kan vara fejk så vi kör på att detta är sant). 11 jävla kilo på en månad! ELVA jefla kilo! I och för sig finns det som bara behöver rapa för att gå ner 11 kilo. Men den här killen startar knappt ens som överviktig på BMIskalan. Och det från 83 till 72 kilo! Och förändringen, mamma mia!

    http://www.fitnessguru.se/?p=147
    http://www.fitnessguru.se/?p=151

    Jag har ju länge tänkt prova en extrem Atkins, där man ligger kring eller under 5% carbs – och det blev dags efter att jag inspirerats av denna jordnötsdiet.

    Men jag ville inte äta jordnötsmör och pulverprotein, processat skräp. Jag valde så rena livsmedel som möjligt och för att göra det så simpelt som möjligt så blev det ägg. Till helgen växlar jag med sill, och så är det lite kylskåpstömning som passar in i själva dieten.

    Den andra skillnaden är att jag äter bra mycket mindre med carbs. Och har ingen carbätning under helgerna. Jag äter ungefär samma fördelning vad gäller makronutrienterna.

    Men här med jordnötsmörsdieten har vi återigen ett slags carbcycling, meningen här är att tömma glykogenföråden, samtidigt som man tillåter sig själv äta hur mycket som helst, bara man äter jordnötsmör. Sedan fyller man på under helgerna och får lite booster, eller turboeffekt på förbränningen.

    Det här har byggarna sysslat med i många år, och gjort det med stor framgång. Att dom gör det på det här viset kan inte bara vara en massa idéer i någons skalle, utan för att det funkar på rikigt. Resultaten är givetvis olika för olika individer.

    Nu gör jag en hård lowcarb, alltså ingen laddning av kolhydrater – helt enkelt för att jag vill se om jag kan tömma mina glykogenföråd så gott det går, till ett minimum. Och sedan sticka iväg på en långlöpning på 3 timmar eller så. Känna efter hur det fungerar.

    Det är en del i mitt projekt; även om den stora anledningen är just jakten på magrutorna som ska fram med låg kroppsfettandel.

    Jag kör nu en omgång på 19 dygn, och vad nu resultatet blir vet jag inte förrens då. Sedan ska jag försöka hålla den vikten i kanske 10 dagar och köra en ny omgång deffning på 20 dagar. Sedan hoppas jag få se vad jag behöver göra för att få fram mer än en ruta på magen🙂

    Den andra dieten för min deffning kommer nog inte att vara enbart ägg, utan mer mixad. Jag får ta det när jag känt efter hur det här fungerat.

    Arne, jag vet inte om du har lite fåfänga i dig. Men kittlar inte den förändringsbilden dig en liten liten aning trots allt? En månads hårdkörning, lite styrketräning och en fin promenad varje dag… det är nästan för bra för att vara sant…

    Vi får se, om jag kommer nånvart🙂

    Ha det gott

  13. arne9 said

    Jag har ju stannat på en vikt jag inte är riktigt nöjd med så Jimmy Moores upptäckt kom i rättan tid.

    Prövar med att äta ofta som han för att se om det öppnar fettcellerna igen. Preliminärt ser det lovande ut. Återkommer med mera info om det.

    Lycka till med din deffning. Hoppas du kommit över problemen med vätskeansamlingen. Det tycker jag låter lite trixigt.

  14. BadGEAR said

    Arne9 jag får hoppas det fungerar för dig. Rätt så intressant det där om man ska äta ofta eller sällan. Snackas en del om bland de som tränar. Det finns skolor som säger att man boostar metabolismen genom att äta ofta.

    Ibland så vill jag äta ofta (jag gillar ju att äta..det är min ursäkt), och så kommer perioder där det blir ett par stora portioner. Men jag har aldrig funderat på om det gör nån skillnad. Förutom att magen har en slankare linje med fler mål och att alltför stora portioner gör det trögt att träna till.

    Med dom skälen så finns det anledning att äta ofta, istället för att äta mig proppmätt ett par gånger per dag. Jo, jag äter nästan alltid bra mycket mer än vad jag behöver, alltså förbi den vanliga mättnadskänslan. Frossarnaturen.

    När det gäller mitt ödem så är det nog mest att jag får ta det lite lugnt så släpper det. Jag gick på lite för hårt med löpningen samtidigt som jag växlade kosten. Det hade varit vettigt att kanske bara köra med styrketräning och endast promenader första veckan. Känna efter innan jag släppte loss fan i mig.

    Ha det gott! Och glöm inte att blogga om det ditt test, ett par-tre veckor brukar vara en minimiperiod man kan dra några slutsatser av.

  15. Zonen said

    BadGEAR:
    Läste på kolhydrater i fokus om denna enkla lymfareningsdryck och flera där rapporterade lyckade resultat och för flera ”vart” det inget. Vissa i ens bekantskapskrets har också testat och ett flertal var positiva…..
    Möjligen gör ”tanken” mycket, men samtidigt ligger det säkert effekt i detta för vissa, beroende nu på problemets art!??? Det där med ”ökad….” kan ju bara vara reklam för varan!?

    Lymfareningsdryck.
    Fick råd av lymfdränageexperten Aino Junnila, 2005 om hur man själv kan förbättra sitt lymfsystem med följande recept
    1 liter vatten
    3 lagerblad
    5 kryddnejlikor
    Koka i 5 minuter. Sila bort kryddorna och drick varmt eller ljummet eller kallt.
    Denna dryck kan drickas i 21 dagar som en kur för att rensa lymfsystemet.

    Vad händer: lymfsystemet töms, cirkulationen ökar i underlivet, med ökad sexualdrift som följd, gamla urinvägsinfektioner kan aktiveras och rinna ut, utsöndringen i alla lymföppningar ökar, ökad stolavgång, bättre matsmältning vrister och armar smalnar. c:a 3-4 kg kan man minska i vikt på ganska kort tid, allt beroende på hur svullet lymfsystemet är.
    Ev kan blodtrycket sjunka. Vid frusenhet som håller i sig, avbryt kuren.

  16. BadGEAR said

    Zonen – tack för tipset, men problemet har släppt nu efter att jag drog ner på träningen till 1/4, drog ner på saltet, slutade upp att dricka för stora mängder. Nu är vattnet ut klart och fint, som en vårbäck🙂

    Jag får se vad som händer när jag drar igång träningen på full fart igen.

    Arne – Fatlies hade en blänkare om en bloggning som Dixon gjort, kring detta med att vikten hänger upp sig bland lowcarbare. Värd att läsa.
    http://fatlies.wordpress.com/

  17. Richard said

    Hej Arne9

    har själv fastnat och når ingen viktnedgång. är nyfiken att höra om Jimmys teori fungerade på dig ?

    Svar: Nej, Jimmys terori fungerade inte på mig.
    Nu har jag släppt en hel del på kosthållet och håller inte dieten så noga längre.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
