Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Problem med vikten

Posted by arne9 på 24 maj, 2008

Jimmy Moore som ju har haft sin Livin’ La Vida Low-Carb blog en längre tid nu har fått problem med en viktökning som inte är så kul.

Han började träna styrketräning i julas och har nu nått upp till 120 kg.

Men det duger ju inte att ligga så högt. Kanske det är något fel som doktorn bör titta på? Han uppsökte en low-carb-läkare för att se om det var något på tok.

Det finns ju exempel på en low-carbare som hållit dieten strikt men ändå gått upp. Då har det visat sig att det var en cysta som växte och tryckte mot inälvorna så att det utsöndrades massor med insulin.

Efter operation tappade personen ifråga vikt helt enligt planen.

Det finns exempel på andra åkommor och sjukdomar som kan orsaka en viktuppgång så den gode Jimmy ville ju utesluta sådant.

Ingenting onormalt hittades utan han sattes på induktionen dvs fas 1 i Atkins, vilket innebär att man håller sig på eller under 20 g kolhydrater/dag och inga konstgjorda saker som Atkins bar eller Coca-Cola light.

Efter två veckor enligt den regimen är dock vikten oförändrad.

Nu har Jimmy Moore tagit till återkommande fasta (intermittent fast). Där har han nyss börjat men det blir intressant att se om han kommer på vad viktproblemet beror på.

Även low-carb kan vara lite motigt och svårt. Själv pendlar jag mellan 86 och 88 kg men det är ju inget att bråka om i jämförelse med Jimmy Moores 120 kg.

4 svar to “Problem med vikten”

  1. BadGEAR said

    Hej, även om det är skoj med Moores blogg så är det för mycket att leta i, hur mycket har han gått upp? Har han några %andelar på muskel, fett och vätska före och nu? Sånt kan ju vara lite spännande att få veta. Pratglad fan det där, jag har kollat en del av hans videos, när frugan får fram ett par ord så maler han på..hehe.

    Att bara skriva att han gått upp till 120 kg säger inte så mycket🙂.

    Vikten är alltid ett stort frågetecken, själv verkar jag ha börjat gå upp i vikt (och jag är inte direkt nån lowcarbare, ca 40-50% carbs när jag kör hemgjort käk) sedan jag ändrade på träningen. Det är lite för kort tid än så länge för att dra några slutsatser, men eftersom jag följt upp med lite mått och annat så kan jag kanske försöka göra nån hemmakörd analys om en månad eller så.

    Jag brukar ibland träffa en kille i 20 årsåldern som bygger friskt, han är i min längd men väger 20 kilo mer. Med bodybuilderkropp. Det är alltid fascinerande och se vilka olika slags kroppar man kan bygga.

  2. arne9 said

    Han låg tydligen på ca 106 kg innan han började träningen och gick upp till 120 kg.
    Han käkade tydligen kreatin och tränaren hade förvarnat honom om att han skulle gå upp och det gjorde han. Visst kan det vara muskler. Det är säkert mycket mera muskler men han har också ökat midjemåttet och det är väl det som oroar honom mest.

    Han har inte några procentandelar alls men han menar ju att han fått en hel del muskler.

    Det är väl inte vikten egentligen som är problemet utan för mycket underhudsfett och bukfett. Moore har ju tydligen fått mer bukfett och det oroar honom, med all rätt.

    Det kan ju vara något sjukligt fel. Det skulle ju vara kul om han kom på det så småningom.

    Nu ser jag att han börjat med lite cardio (är väl någon sorts konditionsträning?) och hoppas att det skall hjälpa.

  3. BadGEAR said

    Hej igen, jag läste lite mer på den tredje länkningen du hade, där står det om viktuppgången. Ökar han midjemåttet så är det något som stämmer. 14% upp med vikten är mycket. 15 kilo muskler har jag svårt att tro att han byggt upp under den tiden, och midjan skvallrar om att det inte är så.

    Cardio brukar man förkorta cardiovascular exercise med. Alltså konditionsträning, där man tränar hjärtat, hjärtats funktion. Aerob träning helt enkelt. Det verkar som många på gym och även sådana som kroppsbygger osv kallar lätt konditionsträning för just cardio. Vi pratar promenader, ev mycket lätt jogging för de som har väldigt bra kondition. Aerob träning, eller cardio, har som poäng med att bränna fett och inte glykogen. Att lyfta skrot brukar bli anaerob träning, och då ska kroppen hämta energin från glykogenlagrena.

    Förvisso är det så att större muskler ökar kroppens förbränning, men eftersom det tar tid att bygga muskler så undrar jag om det inte stökar till hos vissa i deras viktnedgång. Aerob träning på rätt sätt har den fördelen att den hämtar energin från fettsyrorna, förbättrar muskler funktion, bättre syresättning till muskler, ökat antal mitkondrier och det påstås att de även blir större. Mitkondrieökning lär inte ske vid anaerob träning såvitt jag förstått.

    Vi får hoppas att det inte stökar till det för mycket för honom. Att det är bara en reaktion i kroppen.

    Jag är själv mitt i en skum period sedan mitten av mars, då jag bokstavligen sprang in i överträningsväggen. Kanske in i ett katabolt tillstånd som någon på kommentarerna skrivit. Men efter vissa justeringar i träningen och en del huvudbry så är jag löjligt nyfiken på var jag kommer att vara om en månad eller så. Det känns som landat igen och är på gång.

    Jag stack själv iväg +8% av kroppsvikten på bara fem dygn. Omöjligen fettinlagring av den storleken på så kort tid (det skulle betyda att 42000 kcal omvandlats till fett på fem dygn), däremot var det mycket vätska, en del bukfylla eftersom jag åt för kung och fosterland. Det var en reaktion som heter duga som kroppen slog tillbaka med.

    Jag lärde mig något, men frågan är om jag lärde mig det på riktigt. Att kroppen har begränsningar och jag måste ha bättre fingerkäsla för hur det fungerar i mig.

    Troligen är det väl så att Moore liksom jag gapat över för ett stort stycke på en alltför kort tid. Man får backa och återkomma med nyvässade tänder så att man får ett bättre grepp om stycket längre fram🙂

  4. arne9 said

    Roligt att du kommit igång på rätt sätt igen.

    Det kanske är så med Jimmy också att det gått för fort och att han ville fr mycket på en gång.

    Nu har han tydligen återgått till det som fungerat tidigare och det är väl ett bra sätt.

    Det var väl så med dig också att du ville för mycket och tog i alldeles för hårt.
    Hoppas du hittat rätt nivå på din träning nu så att kroppen fungerar bra i fortsättnigen.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
