Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Många ungdomar överviktiga och feta.

Posted by arne9 på 4 maj, 2008

Var fjärde kille och var femte tjej i Europa är fet eller överviktig. Och antalet ökar med 400 000 varje år inom EU.

Det framkommer i Helenastudien som GP berättar om.

Man menar att det beror på dåliga matvanor. Eftersom de grundläggs tidigt gäller det att få bra kostvanor tidigt.

Studien har den traditionella synen att man måste minska på fettet och skräpmaten.

Man instruerade tydligen deltagarna att äta mer grönsaker, fibrer och dricka mer vatten. Hur det slår på vikten framgår dock inte av artikeln.

Det kunde ju vara värt att pröva det som visats vara bäst: Minska på kolhydraterna framförallt på läsk och bullar och godis. Det kommer man ju långt med. Vill man gå vidare kan man minska på pasta, ris och potatis (chips, pommes frites) och bröd.

 

6 svar to “Många ungdomar överviktiga och feta.”

  1. Framför allt är det väl lämpligt att titta på hur kosten utvecklats under samma tid som fetman ökat, och inte rekommendera mer av samma sak som visat sig förvärra problemet!

  2. Thomas said

    Erik på Matfriskbloggen hade ju med en intressant tabell för ungdomsfetman i Europa för ett antal veckor sedan!

    Alla länder nere runt Medelhavet låg sämst till och de verkade ha lämnat sin Medelhavsdiet. Dvs. Kenneths kommentar är helt rätt! Hur har kosten förändrats i dom länderna de senaste 10 åren, de senaste 20 åren. Är det enbart en Coca-cola, hamburgerkur som tagit över,….. pastaökning?…. godisökning?
    Svaret kan inte vara så svårt att hitta om nu rätt personer får forska!!!!
    Pekar ut just dom länderna eftersom Eriks tabeller visade att där verkade fetman ha eskalerat trots den omtalade Medelhavsdieten!

  3. The Mediterranean Diet: Pasta or Pastrami?

    http://www.westonaprice.org/traditional_diets/meddiet.html

  4. The Mediterranean Diet: Pasta or Pastrami?

  5. Kvinnlig 40-talist said

    Är fetman överdriven?

    Jag bor i storstan och jag brukar, på buss och t-bana, roa mig med att titta efter hur många ”tjocka” människor jag ser under min färd. Jag färdas dagligdags ca 1-2 timmar inom kollektivtrafiken. Under dessa färder så ser jag flera hundra människor. Förvånansvärt få kan betraktas som tjocka, en och annan har viss övervikt. Unga människor är sällan varken tjocka eller överviktiga, snarare tvärtom. Både tjejer och killar är elegant slanka och snygga. Jag bor också intill en skola och flera dagis/fritids, sällan ser jag tjocka barn, en och annan ibland.

  6. arne9 said

    Det är kanske lite olika var man tittar (och vilka glasögon man har på sig). Jag tycker jag ser mycket feta och överviktig människor, men det är kanske fler i mindre städer och på landet.

    Enligt mätningar som görs på värnpliktiga är tydligen var 20:e överviktiga. http://64.233.183.104/search?q=cache:VX7feBZht9cJ:blt.se/nyheter/blekinge/varnpliktiga-har-blivit-fetarede-skyller-pa-maten(502392).gm+%C3%B6verviktiga%2Bv%C3%A4rnpliktiga&hl=sv&ct=clnk&cd=3&gl=se

    Fler än var 20:e är idag fet enligt SvD.
    http://64.233.183.104/search?q=cache:A_sQ8tCk8BYJ:www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_800117.svd+%C3%B6verviktiga%2Bv%C3%A4rnpliktiga&hl=sv&ct=clnk&cd=4&gl=se

    Trenden mot fler övervikta och feta människor är väl dock klar enligt alla?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
