Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

För mycket och för lite skämmer allt

Posted by arne9 på 4 maj, 2008

Som så mycket annat gäller även för solning att myntet har en baksida. Det gäller att hitta balansen så att det inte blir för mycket och inte för lite.

DN på nätet har en artikel om solen och D-vitaminet och skyddet mot cancer. DN har även en krönika i ämnet skriven av Karin Bojs.

2 svar to “För mycket och för lite skämmer allt”

  1. Jag misstänker att det viktiga är att inte sola på så sätt att man får irriterad hud.

    Sedan har jag läst någonstans att d-vitaminet bildas på ytan av huden, och kan sköljas av ifall man tvättar sig innan den hunnit sugas upp genom huden. Eftersom den är fettlöslig är det antagligen inga problem att bada, men man bör ifall det stämmer undvika tvål några timmar efter solning.

    Det verkar ju inte osannolikt eftersom UV-B-strålarna inte tränger igenom så djupt, och pigmentet som skall skydda måste ju ligga väldigt ytligt för att skydda allt som ligger under. Det märker man ju när man ömsar skinn ifall man bränt sig, det är ett väldigt tunt lager som lossnar.

  2. yvonne löfquist said

    Vi som äter kokkosolja och smör, vi har väl en fetare hud också, eller? Iallafall mindre rynkor.
    Men jag älskar solen så den hinner ge mig vad jag behöver.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
