Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Potatisens lovsång II

Posted by arne9 på 29 april, 2008

Skrev förra året om hur många sjunger potatisens lovsång.

Nu har Paulún sjungit potatisens lovsång i sin ”blogg”.

Han skriver att potatisen fått dåligt rykte för att den höjer blodsockret blixtsnabbt och därmed insulinet och som följd av det ökad fettinlagring och ökad risk för åldersdiabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Fredrik Paulún menar att detta gäller pulvermost och bakad potatis.

Kokt potatis och färsk potatis har mycket långsammare kolhydrater och lägre energiinnehåll än ris, pasta och bröd. Man blir mättare på potatis än ris och pasta, menar han också. Därför är potatis bättre ur viktsynpunkt.

Kall potatis är riktig supermat, menar han. Den har lägre GI än varm och innehåller väldigt mycket antioxidanter och kalium.

Den innehåller dessutom resistent stärkelse som ger mycket fibrer som ger bra tillväxt av bakterier i tarmen.

Resistent stärkelse verkar också öka kroppens förmåga att bränna fett.

Alltså är potatis rena hälsokosten enligt Fredrik Paulún.

Calle Carlsson, är doktorn som för länge sedan började bota folk med åldersdiabetes och hjärt- och kärlskjukdomar genom att ta bort potatisen i kosten. Han fick de flesta medicinfria och friska, genom att ta bort potatisen i deras kost.

Dessutom är potatisen det livsmedel som ligger högst i insulinindex.

För egen del får nog potatisen vara för min del även i fortsättningen.

 

12 svar to “Potatisens lovsång II”

  1. Potatis är jättebra – som råvara för etanolproduktion. Det var det som en gång i tiden gjorde den populär i Sverige.

  2. arne9 said

    Ja, åtminstone i länder där det inte är matbrist. Etanolproduktionen är ju kontroversiell idag.

  3. Thomas said

    Rätt att du har citationtecken kring hans blogg! Kunde inte se enda kommentar och då kan det väl inte kallas blogg?

  4. arne9 said

    Nej, det blir ju bara envägskommunikation. En slags reklamblogg som en del har på tidningar och liknande. Synd, för experter som Paulún väl är kan ju liksom till exempel Dr Michael Eades tillföra enormt mycket i kommentererna.

  5. Zepp said

    Anledningen till att potatis mättar bra är det snabbt stigande blodsockret!!

    Vad han inte säger är att man blir fort hungrig igen av snabba kolhydrater!!

  6. arne9 said

    En irriterande grej med Paulúns ”blogg” är att den inte ens har rss-flöde.😦

  7. arne9 said

    Potatis har ju väldigt högt insulinindex. Hur kan man bortse från det?

  8. BadGEAR said

    Paulun har skrivit om detta i sina böcker. Jag har citerat just detta om potatisen vid ett par tillfällen på min blogg. Senast ser ut att vara http://blogg.passagen.se/badgear/?anchor=tolfte_januari_08_stekt_sill

    Själv har jag gått bakvägen, och hämtat hem potatisen som en del till min tallrik. Jag tror inte jag bryr mig särskilt mycket om vad index hit och dit egentligen säger, det är ju bra att prova själv. Och skulle det kännas skumt så kan jag ju bara ta fram mitt blodsockerkitt och kolla effekterna. Ibland måste man tvivla på allt och testa själv. Tycker man inte om potatis ska man givetvis inte äta det.

    rss flöde? Tänk om de svältande barnen i Klwubaka visste att det var problem med rss-flödet!🙂

  9. arne9 said

    Tyvärr är det så för mig att jag går upp direkt när jag kommer över min balanspunkt för dagligt intag av kolhydrater. Någon liten bit potatis någon gång var annan månad kan jag väl äta men jag tycker inte särskilt mycket om potatis så det är inte så svårt att vara utan.
    Åt lite potatisgratäng för en tid sedan och det gick bra.

    Annars är ju potatis kaliumrika vilket är bra.
    Broccoli får väl duga. Eller selleri.

    rss-flödet är väl ett problem för Paulún mest. Han får ju mindre läsare när han inte har rss-flöde.

    Det är ju kul med din blogg, för du visar ju att hälsoeffekterna som många tillskriver enbart LCHF faktiskt gäller alla som går ner i vikt och återvinner hälsan.

  10. Nilla said

    Det Paulun inte heller berättar är att potatis är vår mest besprutade gröda, dvs om man inte räknar med den ekologiskt odlade.

  11. BadGEAR said

    Arne jag gillar din blogg, du har en del bra bloggningar som jag läst som ger funderingar. Och så är du nyfiken, och har vid det här laget sett också tillräckligt för att fundera både ett och två varv på allt. Jag vet inte om du är riktigt som jag, men ibland tycker jag att det fräckaste som finns är att ha fel, för det blir en sån aha-känsla. Nästan som sex…

    Om potatis är besprutad eller inte kvittar kanske för vart vi än vänder oss så verkar det mesta besprutat, antibiotikafyllas osv. Nästa problem är att all vår mat kanske inte innehåller så värst mycket näringsämnen längre tack vare att det ska gå så fort.

    Vore man den driftiga typen som gillar att pyssla så skulle jag ha skaffat mig ett ordentligt land, lite djur och låtit dom tugga i sig vad som finns runt min trädgård. När dom är tillräckligt trinda så sätter jag gaffeln i dom. Fast det är smidigare att åka ner till handlarn och köpa en välmedicinerad kyckling och ett flak ägg med…ja gud vet vad det kan vara i dom äggen och så nån piffig grönsak för färgens skull – givetvis vaxad med lite glutamater och annat för att glansen ska vara perfekt.

    Kvällen får avslutas med en påse nötter som skickats runt jorden och lagt en dimridå av diesel i luften vi andas för att hamna hos mig. Det känns riktigt stort att vara människa ibland😉

  12. arne9 said

    Att det finns så mycket föroreningar i jorden och i luften skall vi tydligen inte bekymra oss om.
    Bara vi inte släpper ut koldioxid (som är ofarligt).
    Klimatsmart är grejen som gäller just nu.😉

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
