Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Coca-Cola light blir odrickbar igen

Posted by arne9 på 16 april, 2008

colalight

Under en tid har Coca-Cola light varit sötat med suklaros. Tidigare var det aspartam som gällde.

Aspartamet har ju ett dåligt rykte som cancerframkallande ämne och i USA och Japan har man ersatt aspartamet med suklaros resp. stevia.

 

Nu har Coca-Cola i Sverige fått hjärnsläpp.

 

Man byter tillbaka till det kära gamla aspartamet. Man menar att det inte är farligt.

 

När Coca-Cola light i Sverige nu byter till aspartam kommer jag att få söka efter en annan sockerfri dryck.

15 svar to “Coca-Cola light blir odrickbar igen”

  1. Skulle ett ämne som har stora likheter med PCB, DDT, Agent Orange m.fl. vara bättre än aspartam?

  2. Syftar du på Coca cola light eller Coca cola ZERO??? Man vet ju inte vad som är vad längre! Vilken är farlig och vilken är mindre farlig?
    Vet du hur det är med Fanta Free, vilket sötningsmedel används där?

    Bra att veta för alla oss som kämpar mot kilona! / Sofie

  3. arne9 said

    Sukralos stannar ju inte i kroppen så det är nog bättre än aspartam som är visat farligt i stora mängder.

    Coca-cola zero har väl haft aspartam hela tiden, men light har haft sukralos som sötningsmedel en tid nu. Tyvärr har de slutat göra den med sukralos nu så snart finns det bara den ”nya” med aspartam.

    Vet inte, men tror att alla Coca-Colas läsker har aspartam för övrigt.

    Tråkigt, verkligen tråkigt tycker jag.

  4. Zepp said

    Tycker för övrigt att Cocacola alltid har varit odrickbart.. om inte så för smaken!!

    Men det duger till att lösa fastrostade muttrar med!

  5. Jag har länge efterlyst Coca Cola som är mindre söt och med mer av smakessensen. Alltså en mer ”vuxen” smak. Drack under flera år minst två liter om dagen, många av de kilon jag nu lyckats göra mig av med igen har jag alltså betalt dem för. Det var LCHF som gjorde det möjligt för mig att bryta det beroendet.

  6. Dessi said

    Det är väldigt många som bojkottat Coca cola light efter att de bytte till sukralos. Det smakar helt enkelt inte gott. Folk köper Pepsi Max istället. Men frågan är ju vad som händer med Coca cola zero nu när Coca cola light också ska bli sötad med aspartam. Same shit, different name?

  7. arne9 said

    Har smakat den Coca-Cola lihgt med aspartam (den ”nya”): Tyckte den kändes väldigt svag i smaken som den var utspädd med vatten.
    Det kanske är 1 del Coca-Cola Zero och 9 delar vatten?

  8. Andreas said

    Den smakar som Coca Cola Light ”alltid” har gjort…dvs som innan de började söta den med sukralos…
    Själv föredrar jag sukralossmaken…

  9. arne9 said

    Ja, jag föredrar också sukralos-smaken.
    Dessutom är sukralos ju mycket ofarligare än aspartam.
    Fattar inte vad Coca-Cola i Sverige tänker med. I USA har de ju sukralos som alternativ och i Japan stevia.

  10. helene said

    Du behöver ta reda på mer om sukralos, för din egen skull. Aspartam verkar som rena bio-maten i jämförelse.

  11. arne9 said

    Aspartam är ju cancerframkallande i stora mängder.
    Sukralos går genom kroppen utan att tas upp.
    Vilka hälsoeffekter känner du till som inte jag vet om?

    https://arne9.wordpress.com/2007/04/13/sotningsmedel/

  12. ylva said

    tycker cola light med sucralos är skitgott o jag blir inte det minsta stirrig o nervös/orolig av den, som jag blev av den gamla med aspartam. cola light med sucralos är det enda ”onyttiga” jag unnat mig, vad ska jag nu festa till det med? faen oxå

  13. arne9 said

    Det är tråkigt att Coca-Cola i Sverige gör så hör. Det känns verkligen som ett svek.
    Jag undrar vad man kan hitta för ersättning?

  14. ylva said

    jag ska åka till ica maxi och bunkra upp!🙂

  15. Mikael Ernholm said

    Har druckit Cola Zero i ganska stora mängder (2-4 liter om dagen) då jag upptäckte efter blodsockermätning att det höjer blodsockernivån kraftigt (från ca 5.0 till drygt 6) vilket gör att man känner sig mätt en halvtimme till en timme. Trevligt, tänkte jag, det kanske man kan deffa på🙂 Tyvärr har jag lagt märke till en del sidoeffekter som att det börja ringa i öronen, synen blir försämrad och framförallt blir jag trögtänkt och klumpig. Gick in på nätet och började läsa om aspartam och upptäckte att t.ex. USA’s flygvapen har rekommenderat piloterna att inte dricka lightprodukter före flygning. Och då har jag inte börjat tala om långtidseffekterna. Mer om detta finna att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy som är en hyfsat balanserad sida. Min slutsats av detta lilla experiment med mig själv är att jag kommer att hålla mig långt från alla aspartamsötade produkter i fortsättningen. Testa gärna själva att dricka 0.5 liter Cola Zero eller Pepsi Max på tom mage och studera effekterna.

    Vänliga hälsningar
    Mikael

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
