Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Insulinindex

Posted by arne9 på 5 april, 2008

Som Johanna Söderlund och Zepp påpekade i en kommentar till föregående inlägg är det ju insulinet som kan spela spratt.

När blodsockret stiger utsöndras insulin för att förhindra att blodsockret blir för högt eftersom det är skadligt för kroppen. Insulinet sänker blodsockret och lagrar sockret i depåerna och omvandlar det som inte får plats i depåerna till fett som stuvas in i fettcellerna.

Insulinet hindrar också fettet i fettcellerna från komma ut. Det behövs ett glukagonpåslag som sänker insulinhalten i kroppen för att fettet skall frigöras och kunna förbrännas som energi.

 

En hög insulinhalt i blodet betyder att fett lagras in och inte kan brännas. Eftersom hög blodsockerhalt höjer insulinet gäller det i första hand att hålla blodsockret lågt. Men det kan vara så ibland att det inte räcker med det. Att äta ost, nötter och jordnötssmör kan tydligen höja insulinet utan att blodsockret höjs.

Hur skall man då veta vad som höjer insulinet?

Det är inte så lätt eftersom det inte är lika enkelt att mäta insulin som blodsockret.

Det finns dock en studie gjord där man mätt insulinpåslaget hos ett drygt tiotal friska personer. Man hade en standardiserad portion på 240 kcal som försökspersonerna fick äta på fastande mage och så mätte man insulinpåslaget varje kvart under två timmars tid.

Man har kollat 38 olika födoämnen och fått fram ett index som till en stor del korrelerar med glykemiskt index men inte alltid.

Några exempel:

Vitt bröd är liksom i glykemiskt index satt till 100.

Jordnötter 20

Ägg 31

Pasta 40

Ost 45

Biff 51

Popcorn 54

Fisk 59

Äpple 59

Apelsin 60

Cornflakes 75

Banan 81

Yoghurt 117

Potatis 121

Studien finns här.

 

Det är alltså inte så att man bara kan ta hänsyn till blodsockret, det är en komplex process med fettinlagring och fettförbränning.

Nu är det inte ens så enkelt att det räcker att ta hänsyn till blodsocker och blodinsulin. Det finns flera hormoner som spelar in. Glukagon till exempel som är motvikten till insulin.

Dr Michel Eades har sagt någonstans att proteinets insulinpåslag kompenseras av glukagonet så nettoeffekten blir neutral.

 

6 svar to “Insulinindex”

  1. Det hade varit intressant att se ifall det var någon skillnad på vilka livsmedel som påverkar insulin respektive blodsocker för personer som ställt om till fettdrift jämfört med de sockerbrännare man testat på, jag undrar ifall det inte skulle kunna uppstå en del överraskningar i en sådan studie som kan förklara en del anomalier som LCHFare kan uppleva?

  2. Jordnötter har ju väldigt lågt insulinindex, jag antar att jordnötssmör har väldigt mycket högre på grund av sitt sockerinnehåll.

    Jag tror att det är olika för olika människor huruvida proteinets glukagon och insulinpåslag jämnar ut varandra.

  3. Förbannat bra blogg och intressanta texter! Idag har jag lagt ut före och efter bilder (efter min viktminskning på 12,9 kg) Titta gärna in! / Sofie

  4. Glömde…titta gärna in på http://www.queensofie.se skulle det vara🙂

  5. patrik said

    ”Yoghurt 117”

    Scary! Ska man ta och dumpa sitt förråd av 10% mezeyoughurt?

    Finns det någon bra förklaring varför just Yoghurt ger så högt insulinpåslag?

    Hur är det med mjölk, grädde etc?

  6. Zepp said

    Laktos och mjölkprotein är två kandidater, bägge ger en insulinhöjning! Antagligen är bägge rätt så snabba att tas upp i blodet!?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: