Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Kan man bli fetare när man håller sig till low-carb?

Posted by arne9 på 4 april, 2008

Det finns ju de som påstår att man inte kan gå upp när man äter lågkolhydratkost. Jimmy Moore tar upp den frågan i sin blogg och har ordnat fram ett kunnigt svar frå Dr Richard Feinman.

För många är det så att man inte går upp om man håller kolhydraterna nere tillräckligt lågt. För en del är det dock så att man måste tänka på att hålla även kalorierna i schack.

Men man kan faktiskt bli fetare om man äter för mycket kalorier även om man har en low-carb-livsstil. Man bör hålla sig under 2500 kcal i sådana fall.

Sedan är det tre saker som visserligen tillhör low-carb-kosten men som även Dr Michael Eades har märkt är ett vanligt problem för low-carbare: ost, nötter och jordnötssmör.

Om man har svårt att gå ner de där sista kilona kanske man skall titta på detta.

Det är en sak som jag tar till mig direkt. Jag har svårt att komma under 86 kg och den här informationen är klart intressant. Jag kan ju se om det kan gå bättre utan cashewnötter och ost. Jordnötssmör äter jag aldrig i alla fall.

3 svar to “Kan man bli fetare när man håller sig till low-carb?”

  1. Eftersom det är insulin som ger fettinlagring så är det inte så konstigt att man kan bli fet även utan kolhydrater. Jordnötter och många nötter ger t.ex. hög insulininsöndring. Ost är nog lite olika på olika sorter.

  2. Zepp said

    Aminosyror ger oxå insulinpåslag vill jag påminna om.. så det gäller även att tänka på sin köttkonsumtion!

    Sen så har vi alltid en viss mängd insulin o blodet.. annars så skulle vi vara döda!

    Klart att kaloriintaget har betydelse.. men det finns inget linjärt samband med vikt!

  3. Dessi said

    Intressant inlägg även om jag inte äter ost och nötter speciellt ofta.🙂

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
