Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Att gå ner i vikt

Posted by arne9 på 14 mars, 2008

När det gäller att gå ner i vikt är standardreceptet: ät mindre, spring mer!

Som tur är, är det inte hela sanningen. Det är nog inte ens en sanning med modifikation. Det är en lögn.

Visst finns det de som går ner genom att träna och äta mindre men frågan är hur länge de håller ut.

Att inte träning är bra för att gå ner i vikt vet man och jag vet det av egen erfarenhet. Tvärtom har intensiv träning lett till att jag ökat vikten.

Tillsammans med low-carb-livsstilen promenerar jag så ofta jag hinner och kan och det är det effektivaste för mig liksom för många andra.

Nyckeln till att lyckas gå ner i vikt är dock kosten. Det gäller att äta mat som mättar och då är proteinet det som gäller.

Protein ger mättnad längre. Om man ser det kalori för kalori ger protein mer mättnad än såväl kolhydrater som fett.

För att undvika fettinlagring är det smartast att äta en kost som är rik på protein (30 e%) och låg i kolhydrater. Hur lågt man vill gå är en smaksak. Ju lägre desto bättre. Samtidigt är det svårt att hålla en mycket låg kolhydratnivå (4%) över en lång tid. Därför har Atkins en ”snällare” variant nu för tiden. Man behöver inte, som tidigare, starta med inductionsfasen där man får äta högst 20 g kolhydrater dagligen, utan kan starta mjukare och pröva sig fram till en balanspunkt där man kontrollerar kolhydratintaget och reducerar det så mycket att man fortfarande går ner, men ändå inte är så sträng att det blir obekvämt att fortsätta en lång tid.

Ju mer protein man äter desto mer går man ner.

7 svar to “Att gå ner i vikt”

  1. Zonen said

    Vi människor uppfinner hjulet gång på gång!
    Visst har du rätt Arne. Rätt kost är det mest potenta läkemedlet och det även vid övervikt!

    Tänk – detta visste redan Hippokrates! Synd att det inte numera lärs ut vid alla läkarutbildningar!

  2. Mikael Rosén said

    Lågkolhydratdieterna viktminskar primärt för det att kolhydrater som är bäst på att binda vattenmolekylen. Viktförlusten blir alltså vattenförlust.

    Se en av många forskningslänkar som kan hittas med Pubmed samt rekommendationer från livsmedelsverket

    http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=11234
    http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8113&epslanguage=SV
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14582&epslanguage=SV
    http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/uppdrag_underlag_05/halsoinformation_om_mat_i_sverige.pdf

    Tallriksmodellen är istället något som rekommenderas.

    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14669&epslanguage=SV

    Jag önskar dig lycka till och håll i tanken på vad du stoppar i dig samt att du fortsätt promenera. Rörelse och träning är bra för annat än vikten, se:

    http://www.fyss.se

  3. arne9 said

    Visst är det några kilon i början som är vatten.
    Eftersom jag gått ner 22 kg och minskat klädstorlekar ordentligt är det inte bara vatten utan en hel del fett som försvunnit.
    Det hade jag inte klarat med tallriksmodellen. Därmed inte sagt att det finns de som går ner med att äta mindra och motionera mera. Det går.
    För min del gav träning viktuppgång, antaglien beronde på att man blir hungrigare av träning.

    Lågintensiv träning i form av promenader är bäst för mig och för många som det inte funkar med träning och halvsvält.

    Grejen med low-carb är ju att man inte behöver vara hungrig utan att man alltid kan äta sig mätt men ändå ger ner i vikt och hålla en bra vikt.

    Äter man tillräckligt lite kolhydrater och tillräckligt mycket protein så fungerar det utmärkt.
    Lätt motion är säkert bra för alla medans intensivare träning inte rekommenderas av mig.

  4. arne9 said

    Länken till hjärtorganisationen i USA är ju till en av alla dess politiska organisationer som ger hälsovådliga kostråd.

    Man påstår utan någon grund att lågkolhydratkost är farligt.

    Cochraneinstitutet har gått igenom all forskning som finns och kommit fram till att lågkohydratkost är bästa sättet att på egen hand gå ner i vikt.
    ADA (diabetesförbundet i USA) har också godkänt lågkolhydratkost som behandling av ålderdiabetes.
    Vidare har Socialstyrelsen godkänt lågkolhydratkost för viktminskning och diabetesbehandling i Sverige.

    Tallriksmodellen har spelat ut sin roll. Den har inte fungerat och kommer inte att fungera för att förbättra folkhälsan.

    Vi har Linköpingsstudien som nyligen publicerades som visar att högkolhydratkost skadar levern.

  5. Zonen said

    Det Mikael Rosen inte förstår är att väldigt många av LCHF-företrädarna ”har lärt sig att cykla själv”! Undrar vem som har lärt Mikael att cykla……?

    Med det här menar jag att för många av dom gäller praktisk tillämpning /beprövad erfarenhet och det har dom oftast av flera av diettrenderna bl a tallriksdieten! För dom har den inte fungerat! SBU kom för något år sedan fram till att vad gäller viktminskning så är kirurgi bäst! Enligt dom så var/är alltså inte tallriksdieten en bra modell vad gäller viktminskning!

    Mikael hänvisar till SLV, men eftersom deras kostråd ser ut som dom gör så har inte heller professorer och experter på SLV lärt sig att cykla själv!!

    Att äta alltför mycket kolhydrater har senare års forskning visat många exempel på att det inte är bra och därmed är det helt rätt som det står i SNR. Kolhydrater är inte essentiella!

    Hördu Mikael Rosen – Du kommer väl inte från Hästveda??

  6. MiaP said

    En försynt fråga till M Rosén, tror du att Skaldeman har gått ner 65 kg vatten eller är det möjligen fett som bränner fett.

  7. Hej! Intressant diskussion!🙂 Jag skriver en blogg som just nu handlar om hur jag gör för att gå ner 12 kg på 10 veckor. Välkomna in allihopa på http://www.queensofie.se / S

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: