Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Archive for 14 mars, 2008

Fettlösliga dieselpartiklar tränger in i hjärnan

Posted by arne9 på 14 mars, 2008

Tidigare har man visat att partiklar från dieseldrivna bilar tränger in i hjärnan på djur och stör hjärnan så att blodtryck och andning påverkas negativt.

Nu har man visat att dieselpartiklarna tränger in i hjärnan även på människor.

Enligt en EU-rapport dör 3500 svenskar i förtid av luftföroreningar.

Så klagar statstelevisionens Uppdrag granskning och nyhetsprogram på att korna fiser och andas ut metangas. Det verkar vara en masshysteri för att få folk att bli ”klimatsmarta”.

Att klimatet ändrat sig under människans tid på jorden är ett faktum och styrs antagligen från solen. Att kornas metanutsläpp skulle ha en negativ verkan är bara ett skämt.

Däremot är det ett faktum att tusentals dör pga luftföroreningar idag. Åtgärder mot detta verkar vara mindre angelägna i statstelevisionens ögon.

DN skriver om en undersökningen om dieselpartiklarna i hjärnan.

Annonser

Posted in hälsa | 1 Comment »

Att gå ner i vikt

Posted by arne9 på 14 mars, 2008

När det gäller att gå ner i vikt är standardreceptet: ät mindre, spring mer!

Som tur är, är det inte hela sanningen. Det är nog inte ens en sanning med modifikation. Det är en lögn.

Visst finns det de som går ner genom att träna och äta mindre men frågan är hur länge de håller ut.

Att inte träning är bra för att gå ner i vikt vet man och jag vet det av egen erfarenhet. Tvärtom har intensiv träning lett till att jag ökat vikten.

Tillsammans med low-carb-livsstilen promenerar jag så ofta jag hinner och kan och det är det effektivaste för mig liksom för många andra.

Nyckeln till att lyckas gå ner i vikt är dock kosten. Det gäller att äta mat som mättar och då är proteinet det som gäller.

Protein ger mättnad längre. Om man ser det kalori för kalori ger protein mer mättnad än såväl kolhydrater som fett.

För att undvika fettinlagring är det smartast att äta en kost som är rik på protein (30 e%) och låg i kolhydrater. Hur lågt man vill gå är en smaksak. Ju lägre desto bättre. Samtidigt är det svårt att hålla en mycket låg kolhydratnivå (4%) över en lång tid. Därför har Atkins en ”snällare” variant nu för tiden. Man behöver inte, som tidigare, starta med inductionsfasen där man får äta högst 20 g kolhydrater dagligen, utan kan starta mjukare och pröva sig fram till en balanspunkt där man kontrollerar kolhydratintaget och reducerar det så mycket att man fortfarande går ner, men ändå inte är så sträng att det blir obekvämt att fortsätta en lång tid.

Ju mer protein man äter desto mer går man ner.

Posted in banta, gå ner i vikt, hälsa, Low-carb, mat | 7 Comments »