Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Varför fick jag influensa i år?

Posted by arne9 på 1 mars, 2008

kurva

Det sägs ju när man räknar upp fördelar med den här kosten att men slipper ett antal sjukdomar som hjärt- kärlsjukdomar, cancer och även en mängd andra saker som förkylningar och influensa.

Det finns andra som säger att dessa hälsovinster är relaterade till viktminskningen. Även bra blodfettsvärden är ju relaterade till viktminskning.

Jag blev ju hemskt besviken att jag kunde få influensa, trodde jag var immun.

Nu har jag tittat på min viktkurva och där finns svaret.

Jag gick ner till och med semestern i Spanien, sedan vände det uppåt.

Där är ju förklaringen. Jag har sakta stävat mig uppåt. Sakta men säkert sedan början på november. Nu under influensan har jag tappat vikt och kommit ner till nivån före jul.

Får fortsätta att försöka hålla igen sedan också. Vad jag upptäckt nu är ju att jag äter betydligt mindre än före influensan. Det måste jag försöka fortsätta med.

2 svar to “Varför fick jag influensa i år?”

  1. Man blir säkerligen inte immun mot influensa eller förkylning, men däremot ökar sannolikt motståndskraften vilket leder till att sannolikheten att en infektion skall klara att bryta ut minskar. Allt som förbättrar den allmäna hälsan hjälper ju till att förbättra motståndskraften, medan sådant som t.ex. orsakar inflammation och liknande minskar den.

  2. BadGEAR said

    Det är svårt det där med flunsa och motståndskraft. Själv är jag rätt så okänslig för det, folk till höger och vänster om mig går ner sig i flunsträsket, själv får jag tycka mest synd om omgivningen och köpa tröstgodis, som jag i min tur äter upp…

    Möjligen har det mer att göra med stress och avslappning. Oftast verkar de flesta bli sjuka när de slappnar av efter att ha varit stressade en tid. Så var det för mig för något år sedan, jag minns till en jul för fyra-fem år sedan då jag knockades av flunsa och ögoninflammation. Jag hade stressat i några månader, och sedan var det dags att släppa allt i tio dagar. Då kom det.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
