Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Lågkolhydrat vs lågfett

Posted by arne9 på 18 februari, 2008

Det finns så mycket kunskap i dessa fantastiska tidskriftsarkiv. Satt och bläddrade lite och stannade på denna studie.

Det är en liten studie som tittat på lågkolhydrat kontra lågfett.

Man undersökte 73 feta ungdomar i Boston. Under 6 mån. fick de äta en diet med låg glykemisk belastning (40 % kolhydrater och 35 fett) och en lågfettsdiet (55 % kolhydrater och 20 % fett).

De kontrollerades under interventionen och dessutom efter 12 månader.

Huvudresultatet blev att viktminskningen inte skilde sig signifikat mellan de två dieterna men de gjorde en intressant iakttagelse:
De deltagare som hade ett insulinsvar över det normala på ett glukosintag hade mest nytta av dieten med låg glykemisk belastning.

Oavsett insulinproduktion var lågkolhydratdieten fördelaktig för HDL-kolesterol och triglycider men inte för LDL-kolesterol.

Kolesteroler och triglycider räknas som markörer för risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Invändningar mot studien kan ju vara att man tillät lite väl mycket kolhydrater (ung som i Zone) i dieten som kallas låg glykemisk belastning, men man får ändå fram en intressant sak som kan vara värd att undersöka vidare. Det kan ju vara så att lågkolhydratkost är mer gynnsamt för vissa människor och i så fall kan man ju skräddarsy kosten efter insulinutsöndringen hos resp. människa.

3 svar to “Lågkolhydrat vs lågfett”

  1. Zepp said

    Självklart, är det menar jag att olika mäniskor får olika hormonsvar på samma födoämnen! Det trodde jag var en allmän sanning?

    Menar oxå att det inte bara är insulinets effekter utan oxå huruvida glukagonreaktionen är väl fungerande. Dessa bägge skall fungera i symbios.

    Sen så vet man att olika mäniskor har olika bra hunger och aversionsignaler.

    Något som sällan diskuteras på LCHFbloggar är de som inte går ner i vikt fasten de äter en ren ketogen diet! En sak som alldrig nämns är att de kanske inte är insulinresistenta??

    Har för mig johanna hade något om detta på sin blogg!

    Jo här är det;
    ”För en glukosintolerant (t.ex. typ 2-diabetiker) så är det fördelaktigt att välja livsmedel som i vanliga fall höjer blodsockret mindre än insulinet – eftersom deras problem är att blodsockret höjs för mycket och att insulinet inte räcker till för att sänka det.

    För någon som snarare har problem med att blodsockret sjunker för lågt blir läget dock ett annat. Då är det istället fördelaktigt att välja livsmedel som i vanliga fall höjer insulinet mindre än blodsockret – även om det till viss del är en anpassningsfråga.

    Kött är ett intressant livsmedel i sammanhanget; studien visar att kött ger en blodsockerhöjning, trots att det nästan inte innehåller några kolhydrater alls. Insulinhöjningen blir ganska stor, och studier visar också att kött mättar bra både på kort och lång sikt. Att kött kan mätta på längre sikt beror på att proteinrika livsmedel också ger en glukagonutsöndring, vilket gör att blodsockret inte bara sjunker på grund av insulinet utan också höjs på grund av glukagonet.”

  2. 40% kh kan ju knappast förmodas orsaka viktminskning mer än i möjligen något enstaka fall, jag skulle kalla det en högkolhydratdiet.

    Möjligen skulle man kunna anse att det är acceptabelt för en fullt frisk människa som inte behöver anstränga sig för att hålla vikten.

    Men jag skulle nog inte rekommendera mer än max 30% få någon människa, och den del jag i första hand skulle dra ner för dem är alla former av frön.

  3. arne9 said

    Det är ju så att verkligheten är komplicerad och så alldeles enkelt är det inte. Tyvärr blir det ju lätt lite politik av kostfrågan också.
    Det går säkert att göra mycket mer för att få fra den optimala kosten för olika människor. Det kanske är så att det är lite olika sammansättning beroende på exempelvis hur hormonbalansen fungerar i kroppen hos varje individ.

    Zone (40E% kh) är ju en mild form att lågkolhydratkost. Från perspektivet att man själv äter inget eller mycket lite kolhydrater (högst 20 g/d) är det ju nästan en högkolhydratdiet.
    Nu räknar man ju att normalläget är 55E% kh så i det perspektivet (i jämförelse med livsmedelsverkens rek.) är det ju en lågkolhydratkost.

    Världens tjockaste man, Maniel Uribe, har tydligen nu gått ner mest i hela världen och det har han gjort med en diet som är Zone eller ligger nära den.
    Så visst går det.
    Ju fler studier man ser i biblioteken desto mer övetygad blir man om att det är möjligt att gå ner på en massa olika sätt.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: