Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Skräpmat i massor pajar levern

Posted by arne9 på 14 februari, 2008

fetma

Så har då Fredrik Nyströms undersökning av vad som händer friska, slanka ungdomar som måste äta allt de orkar av snabbmat i en månad kommit ut. De fick äta på snabbmatställen som McDonalds eller på någon pizzeria. De skulle fördubbla sitt intag av kalorier. De åt mycket kolhydrater i form av bröd och söta drycker. Även fett åt de mycket av.

De fick dessutom inte motionera.

Vad hände då?

Efter fyra veckor med den framför allt fett- och kolhydratrika dieten hade försökspersonerna gått upp i vikt med i genomsnitt 6,5 kilo. Fem av dem hade ökat vikten med hela 15 procent. En hade gått upp hela 12 kilo redan efter två veckor!

Fortlöpande lämnade deltagarna blodprover, bland annat för att mäta halten av leverenzymet ALAT. Ett högt ALAT-värde kan vara ett tidigt tecken på en leverskada.

Under försöksperioden mer än fyrfaldigades deltagarnas levervärden. Hos de flesta hade ALAT-värdena stigit kraftigt redan efter en vecka på den extremt kaloririka snabbmatsdieten.

Hos någon steg levervärdet till en sådan nivå som man hittar hos patienter med så svår leverskada att det är aktuellt med transplantation.

Levervärdena fyrfaldigades hos deltagarna. Hos de flesta steg ALAT-värdena kraftigt redan första veckan med den här kosten.

Huvudsyftet med undersökningen var dock att se om man blir tjock av den här typen av mat.

De flesta gick ju upp i vikt men inte alla. En del människor kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.

Studien refereras i UNT och SvD och DN.

Uppdatering: Här finns studien.

Man säger så här om resultatet: Results: Subjects in the intervention group increased from 67.6 (9.1) kg to 74.0 (11) kg in weight (p,0.001).

Serum ALT increased from 22.1 (11.4) U/l at study start to an individual mean maximum level of 97 (103) U/l

(range 19.4–447 U/l). Eleven of the 18 subjects persistently showed ALT above reference limits (women

.19 U/l, men .30 U/l) during the intervention. Sugar (mono- and disaccharides) intake during week 3

correlated with the maximal ALT/baseline ALT ratio (r=0.62, p=0.006). HTGC increased from 1.1 (1.9)% to

2.8 (4.8)%, although this was not related to the increase in ALT levels. ALT levels were unchanged in controls.

9 svar to “Skräpmat i massor pajar levern”

  1. maxiq said

    Du missade att referera den viktigase meningen:
    – ”Vi kan dock se att ökningarna framför allt var kopplade till det ökade socker- och kolhydratintaget under viktuppgången, inte till ökningen av fettkonsumtionen”, säger Fredrik Nyström.

  2. arne9 said

    Det var bara så självklart så det tänkte jag inte ens på.😉

    Ofta när man talar om skräpmat och McDonalds tänker folk på att fettet är det farliga där, men det är ju i själva verket stärkelsen i bröd och pommes frites som man skall akta sig för.
    Kombinationen är grym.
    Skall man äta mycket kolhydrater skall man se till att äta fettsnålt. Mycket kolhydrater och mycket fett är förödande som den här lilla undersökningen i Linköping visat.

  3. maxiq said

    Fast det är ju kombinationen mycket kolhydrater och fettsnålt som har lett fram till det stora misslyckandet. Problemet är inte kalorimängden utan den hunger som kolhydraterna ger istället för mättnaden från fett.

  4. Zonen said

    Dom åt en stor mängd kcal och gick inte upp lika mycket i vikt!

    Omtag. Det måste vara fel resultat i denna studie. Den energi man tar in förbränner man eller så lagras det som fett!?
    Något är fel…..

    Aha, vissa måste ha tjuvtränat rejält! Så måste det ju vara, när det nu skilde rejält på viktuppgångarna.

    Hälsar Zonen

  5. BadGEAR said

    Nu står det väl ändå inte att en del kan äta hur mycket som helst… eller gör det det?. Den bästa referaten verkade Uppsalatidningen göra. Där står det ”En deltagare som förklarat att han aldrig kunde bli tjock gick visserligen upp hela 15 procent i vikt, men ett par andra ökade knappt alls under försöksperioden, säger Fredrik Nyström” – något litet verkade de i alla fall ha ökat.

    Vi vet inte heller om alla klarade målet med sin överätning, hur bra de verkligen gjorde sin överätning osv. En del verkar bara inte klara av att äta sig mer än mätta. Medans jag kan äta mig totalt bukfull och sedan fortsätta.

    Och kolhydrater och fett är en smaskig blandning, fast egentligen är det inte så gott alltid, men det slinker ner så fint.

    Visst är det så att många tänker fettet som farligt, inte minst jag har väl tänkt så en gång i tiden, men för en åtta år sedan träffade jag en familjebekant som gått ner en massa med hjälp av Montignacmetoden, sluppit sitt insulin (han var diabetiker, stor kille bortåt 150 kilo som gick ner 40-50kg). Han är tyvärr tillbaka igen i övervikten, nånting brast på vägen. Själen svag ibland.

    Men jag har nästan alltid använt smör i matlagningen, utom en period då jag använde olivolja (fick för mig att det var nyttigare, kanske), men inte smör på mackor (bara skinka och ost). Kanske hade det varit nyttigare med en rejäl klick smör på mackan under osten och skinkan. Fan vet, då hade jag nog ätit färre mackor (och på så vis ätit mindre och mått bättre). Men jag har aldrig varit särskilt förtjust i smörsmaken på bröd.

    Problemet är inte kalorimängden? Inte. Om man äter för mycket och går upp i vikt och inte mår bra av det, så skulle jag nog vilja sätta ett likhetstecken mellan överätning-viktuppgång=kalorier. Det är svårt att pressa i sig 4000 kcal rena kolhydrater per dag. Men mixa det med annat, så blir det enklare.

  6. Zonen said

    BadGEAR, angående kalorier..

    Ditt sista stycke – visst jag håller med. Det är väl bara det att vi alla är individuella och har vi fått metabolismen störd
    och äter fel så kan nog många gå upp i vikt ändå..trots vad nu kaloritänket säger!

    Sedan har vi ju också några med en ”sjutusan” till förbränning och dom har svårt att gå upp….

    Många ökar i vikt, när dom blir äldre… äter dom mer..??
    Mer eller mindre hormoner eller andra hormoner jobbar eller inte jobbar och påverkar?

    Angående kaloritänket så har Johanna Söderlund även ett bra inlägg om detta på sin blogg!

  7. Simon Jönsson said

    Har inte läst artkeln än men ska göra det när jag får tid.
    Jag var och lyssnade på ett seminarie Fredik Nyström hade för ett gäng kardiologer igår där han presenterade fynden från studien.
    De som hade gått upp minst i vikt gick upp ca 2,5-3,5kg under dessa fyra veckor och en av anledningarna att de inte gick upp mer var att basalmetabolismen ökade.
    Anledningen till att de åt så mycket kolhydrater var att vissa av försökspersonerna var tvungna att få i sig 7000kcal per dag vilket motsvarar ca 14 big mac, inte lätt att få i sig på en dag. Lite synd med tanke på att de helst velat visa effekten av hög fettkonsumtion.

    men detta följdes upp i en ny studie där en grupp åt godis(inte choklad eller lakrits) medan den andra gruppen åt jordnötter. Detta utöver det de brukade äta, lika många kalorier extra i båda grupperna. Godisgrupen gick upp i vikt medan jordnötsgruppen inte gjorde det och detta förklarades med en förhöjd basalmetabolism hos de som käkade jordnötter.

  8. arne9 said

    Det låter ju mycket intressant!
    Studien om godis kontra jordnötter låter ju som riktig dynamit.

    Det visar ju också att kaloribalans inte är tillräckligt för att förklara viktuppgång och viktnedgång.

  9. BadGEAR said

    Detta med godis och jordnötter lät spännande. Det är ju ett test man kan lätt göra med sig själv om man i grund äter viktstabilt och sedan kör en omgång med 1500 kcal/dygn extra med tilltugg i ett par veckor. Tveksamt om min mage klarar det så länge. Men det kan gå.

    Zonen, jag ska inte säga helt säkert, men det känns som jag är tåligare idag än när jag var fet och överåt. Men då var magen/tarmar fullkomligt i olag. Och då är det som är problemet, inte min basala metabolism eller något sådant. Funkar inte magen/tarmar så funkar inte mycket annat heller.

    Kaloritänket fungerar alldeles utmärkt, men det säger inte att det finns en metabol fördel eller dylikt. Det är få mynt som bara har en sida.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: