Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Low-carb bra, vegetabilitska fetter bättre än animaliska

Posted by arne9 på 7 februari, 2008

Så kan man sammanfatta resultatet av denna studie som det finns en artikel om på DN på nätet.

6 svar to “Low-carb bra, vegetabilitska fetter bättre än animaliska”

  1. Hälften rätt, hälften allvarligt fel då?

  2. arne9 said

    Vi får väl se hur den här frågan utvecklas när mer kunskap kommer.

  3. Zepp said

    Dom pratar altså om enkelomättade fetter!
    Köttfett består väl till hälften av enkelomättat?

    ”Det kan till exempel vara raps- eller olivolja och nötter.”

    Sen så kan man undra huruvida dom har testat med mjölkfett.. kanske hade blivít ännu bättre?

    Det är inget kontroversiellt med att enkelomättat är bra!

  4. Zepp said

    När jag läser artikeln får jag det till att enkelomättat fett är bättre än snabba kolhydrater!

    ”Resultaten, som publiceras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition, visar också att risken för diabetes inte ökar om man äter så kallad lågkolhydratkost. En kost med liten andel kolhydrater kan tvärtom minska risken något under förutsättning att man väljer fetter från växtriket. Det kan till exempel vara raps- eller olivolja och nötter.”

    Ingen nyhet precis.. har någon läst hela rapporten?

  5. Per Wikholm said

    Nej, om man läser abstractet (har tyvärr inte tillgång till hela studien) så framgår det med all önskvärd tydlighet att det rör sig om mer än hälften rätt.

    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/87/2/339

    Huvudbudskapet i artikeln är att en kolhydratrik kost dramatiskt ökar den relativa risken att få diabetes. Den som äter högkolhydrat med högst GL (glykemisk belastning) har 2,47 gånger större risk att diabetes. Den som äter högkolhydrat har en relativ risk på 1,26.

    Den som äter lågkolhydratkost med mycket animalier har en risk på 0.99 (d v s nära normalrisken)och den som äter lågkolhydrat med mycket vegetabilier har relativ risk på 0,82.

    Nu ska man alltid ta epidemilogiska observationsstudier som denna med en stor nypa salt. Skillnaden mellan de olika varianterna av lågkolhydratkost (enimalisk rep vegetabilisk) är 0,17 medan alltså en hög glykemisk belastning nästan är två och en halv gånger större än normalrisken. Budskapet handlar allstå inte om att animaliskt fett är en riskfaktor för diabetes. Den stora riskfaktorn är högt GL (GI multiplicerat med kolhydratsinnehåll).

    Per Wikholm, författare till ”Ideologin och pengarna bakom kostråden”

  6. Det jag menade med hälften fel var att vegetabiliska oljor knappast är något vi bör få i oss mer än mycket små mängder av.
    Vegetabiliska oljor är huvudsakligen en källa till omega-6, som är inflammationsdrivande och orsakar stress på cellnivå. Omega-3, främst fettsyrorna EPA och DHA, som skall balansera den kan vi bara få ifrån animaliska källor, och då bara från djur som fått den kost arten är anpasad till.
    Du är vad maten äter!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: