Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Svårt för dietisterna att ställa om

Posted by arne9 på 5 februari, 2008

Efter Socialstyrelsens godkännande av lågkolhydratkost för diabetiker och överviktiga har Dietisternas riksförbund hårt krititserat godkännandet.

Karin Bojs skriver i DN att det är svårt för dietisterna som alltid förespråkat fettsnålt att ställa om sig till kolhydratsnålt i stället.

Karin Boj skriver: Frågan är extra känslig, eftersom Socialstyrelsen just nu håller på att arbeta fram nya riktlinjer för diabetikerbehandling.
Om man – som många svenska dietister – har ägnat hela sin karriär åt att lära folk äta mindre fett, kan man ju bli provocerad om begreppen ställs på huvudet.

Men den som hänger med i forskningen, skriver hon vidare, blir inte alls förvånad över Socialstyrelsens godkännande av lågkolhydratdieten.

Vidare i krönikan: Faktum är att det amerikanska diabetikersällskapet gjorde en stor översyn av sina rekommendationer så sent som i december.
De slår fast att det kvittar om överviktiga diabetiker bantar med lite fett eller lite kolhydrater. Huvudsaken är att de går ner i vikt, bantar i måttlig takt och att de själva trivs med dieten.

Vikten av det senare, att de själva trivs med dieten, kan inte nog understrykas. Ingen diet fungerar om man inte följer den. Atkins diet är den som är lättast att följa enligt den stora Harvardstudien.

Samtidigt måste jag säga att även om det är lättast att följa så är det inte lätt. Många faller ifrån i studien och många slutar i den verklighet jag ser med egna ögon också. Många vill inte sticka ut utan äta som alla andra. Och då blir det som det blir. Varken hackat eller malet.

Bojs fortsätter: Diet med lite kolhydrater har stöd av en handfull välgjorda studier från senare tid. De tyder på att en kolhydratfattig diet är lite bättre för diabetiker än en fettfattig, eftersom blodfetter och blodsocker förbättras lite mer. Viktnedgången är ungefär densamma.

Nackdelen är att inga studier sträcker sig längre än ett år. Läkaren måste hålla koll på patientens värden och se att det går bra.

Och motion är superviktigt – det är precis alla överens om. Minst en timmes promenad om dagen.

Dessutom finns en liten detalj som är ofta förbisedd som Karin Bojs pekar på: En sak till, som amerikanska diabetikersällskapet uppmärksammar, väl belagd vetenskapligt med ganska okänd i Sverige: bantare som vill behålla sin nya låga vikt ska inte titta på tv mer än tre timmar i veckan!

Vi får antagligen se motståndet från dietisternas organisation ett tag till. Man håller inom Socialstyrelsen på att omarbeta kostråden till diabetikerna. Det beräknas vara klart för beslut 2009. Fram till dess står det och väger och de som företräder den gamla ståndpunkten med fettsnål kost kommer nog att kämpa med näbbar och klor fram tills beslutet är fattat.

Beslutet då?
Skulle förvåna mig mycket, och vara en besvikelse, om man inte som i USA kom fram till att low-carb, lågkolhydratkost, är lika bra eller bättre än low-fat, fettsnålt.

12 svar to “Svårt för dietisterna att ställa om”

  1. Zonen said

    Det håller på att svänga och just nu så sägs det av moderata bedömare(Bojs m fl)att det går lika bra med bägge metoder -LCHF och tallriksmodell. Lite bättre med LCHF.

    Efter ytterligare en tid så kommer det att sägas klart att LCHF-kosten är bäst för dom med övervikt och diabetes II.
    Ytterligare metabola sjukdomar kanske listas där….?

    Detta torde innebära – logiken säger då att även de allmänna rekommendationerna bör vara lite mer åt det hållet (dvs. mer fett, mindre raffinerade kolhydrater.

    Så bra sammanställt Arne – Jag håller med! Så är det.

  2. … bantare som vill behålla sin nya låga vikt ska inte titta på tv mer än tre timmar i veckan!

    Varför då? Är det någon sorts strålning från teven som gör att man går upp i vikt?

    Är det för att jag inte haft tv på 1 1/2 år som jag gått ner i vikt då? Jag som trodde att det berodde på att jag lagt om min kost till LCHF.

  3. Hmm, saknar verkligen en knapp för att förhandsgranska mitt inlägg innan jag postar det…

  4. arne9 said

    Ja, det kan ju dyka upp lösningar som man inte tänkt på😉

    Tyvärr har jag haft TV och tittat mer än 3 timmar per vecka. Turligt nog har jag trots det gått ner i vikt.

  5. Zonen said

    I två av mina grannhus ser inte familjerna på TV (har inte ens TV).

    I det ena huset är både han och hon smala varianter och i det andra huset är det nästintill tvärtom och mer ökande skillnad. Medveten om att antalet är för få för att få något statistikt samband, men ändå…… Strålningen kan vi då kanske utesluta!?

  6. arne9 said

    Jag har en bekant som är överviktig och har ålderdiabetes.
    Han blir så upprörd när han ser en politiskt motståndare på TV.
    Idrottstävlingar och ishockeymatcher upprör honom också om det inte går ”hans väg”.
    Så för hans del stämmer det absolut att TV-tittandet är skadligt. (Han har kärlkramp och har by-pass-opererats.)

  7. Zonen said

    Kopierar in ett inlägg från Katarinas Blogg ”Energibalansen.”
    Dvs. Ett inlägg som stämmer med ditt, Arne!

    Fotboll orsakar hjärtinfarkter

    31 januari kl. 07:38
    Jag propagerar ju hela tiden för mer fysisk aktivitet, men det verkar inte bara vara nyttigt med sport. I alla fall om man sitter och tittar på den. En tysk studie visar att männen i München fick tre gånger så mycket hjärtinfarkter och hjärtflimmer när Tyskland spelande match i fotbolls-VM 2006.

  8. All idrott är säkert skadlig, åtminstone för viss människor, och det är ofta just de som tittar på idrott. Flera gånger har jag önskat mig en TV-B-Gone, jag letar också efter en riktigt kraftig IR-LED så att man kan trimma den rejält. Den skulle vara perfekt när det är fotbolls-vm eller liknande på tv och grannarna i alla husen runt gården vrålar. Fast antagligen skulle de väl vråla lika mycket när teven stängs av mitt i matchen, så det är nog ingen idé. Dessutom lockas jag inte av tanken på att hängas upp i en lyktstolpe, så det får nog vara.
    Men det hindrar ju inte att man längtar efter en sådan när man sitter på ett kafé och vill dricka sitt kaffe i lugn och ro, om de bara kunde stänga av den där jäkla teven.🙂

  9. Zepp said

    Allt har sin naturliga förklaring!!

    När man tittar på TV, vill man gärna ha något gott att dricka medans man tittar!!!
    Man tar gärna en öl eller ett glas vin!! Lite halvmysig belysning hör oxå till!!

    När man sitter där o pimplar öl eller vin skulle det vara gott med något att tugga på!!
    Lite chips eller jordnötter.. popcorn går oxå bra!!

    Det tar mellan en kvart till en halvtimme att dra i sig bärsen/vinet o tugga i sig chipspåsen!
    Blodsockret stiger o man mår allmänt bra fasten man har sett filmen två gånger förut!!

    Effter tre timmar har blodsockret dalat mer i knävecken och filmen har tagit slut, man blir hungrig!

    Skulle sitta fint med en pizza nu.. ringer o beställer en pizza med extra fyllning!!!

    Slutsats;
    Hade man gett f-n i TVen hade man undvikit mellan 2000- 3000 kilokalorier mest snabba kolhydrater, alkohol och vegetabiliskt Omega6 fett!!!

  10. Som sagt, idrott är farligt, och nu har vi hittat ännu ett sätt den är farlig på!🙂

    Man kanske skulle börja lobba för att förbjuda sport på tv och i radio för folkhälsans skull!

    Fast det skulle inte vara bra för vår personliga hälsa.😉

  11. Anna said

    Jag älskar idrott och för mig är att se t ex ishockey och skidor på TV något som är roligt och höjer min livskvalitet. Att TV skulle vara skadligt hänger nog ihop med att man lätt blir stillasittande och stoppar i sig godis/chips mm.Men i mitt fall är inte det så adekvat eftersom jag tränar på gym 2-3 ggr/vecka och dessutom promenerar en halvtimme resterande dagar.Äter också GI-kost och det är toppen.

  12. arne9 said

    TV-tittande i sig kan ju inte vara skadligt om man bortser från strålningen då.

    Det är samma sak med datorer. Att syssla med datorer är ju inte farligt isig men om det gör att man blir stillasittande hela dagarna och nätterna får det ju följdverkningar.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
