Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Koffein kan höja blodsockret

Posted by arne9 på 29 januari, 2008

Tack vare BadGEAR fick jag ögonen på denna artikel.

Den handlar om en studie som går ut på att man gett åldersdiabetiker som äter metformin men inte tar insulin koffeintabletter eller placebo.

Så har man mätt sig fram till att koffeinet höjer blodsockret lite vid frukosten, mera vid lunchen och mest vid middagen.

Tidigare har jag hört att läkare vid Atkins varnar för att kaffe kan få blodsockret att åka berg- och dalbana.

Har testat på mig själv idag och blodsockret var 5,4 mmol före kaffe och Atkins bar och 20 minuter efter var det 5,5 mmol. För min del är nog inte kaffet något problem

Dessutom testade inte studien ifråga kaffe, utan bara rent koffein. Kaffe innehåller till exempel mer antioxidanter än något annat livsmedel.

kaffe

10 svar to “Koffein kan höja blodsockret”

  1. Frågan då är ifall koffeinet påverkar effekten av metformin eller om det faktiskt höjer blodsockret? Det borde ju gå att testa av många läsare av denna blogg med tanke på att många har kostbehandlad typ 2 (typ 0) och därmed har ett väldigt känsligt blodsocker, men inte använder metformin, de flesta har också blodsockermätare och skulle alltså lätt kunna köra ett par mätserier med eller utan koffeintablett respektive kaffe.

    Det borde vara ett väldigt bra komplement till studien.

  2. arne9 said

    Det är ju en klart intressant infallsvinkel!

  3. Zepp said

    Tja vad koffeintabletter har för verkan är väl mest en farmakologiskt intressant fråga? En helt annan sak vad kaffe har för verkan!

    Motion höjer blodsockret, sex höjer blodsockret.. då avstår jag helst koffeintabletterna o tar de andra inklusive vanligt kaffe!

  4. arne9 said

    Visst, kaffe innehåller ju så mycket mer än koffein. Det finns ju skyddande ämnen och andra ämnen som mycket väl kan motverka den blodsockerhöjande verkan koffeinet kan ha. Inte ens det är ju helt klart eftersom de åt metformin (eller annan liknande medicin) och det kan ju vara en ömsesidig påverkan mellan metformin och koffein.
    Kaffe är ju positivt eftersom det ökar insulinkänsligheten varför ålderdiabetiker nästan bör dricka kaffe.

  5. Det intressanta med den studien jag föreslår är ju främst att skilja ut koffeinets effekter från de andra för att totalt sett öka kunskapen om de andra ämnena i kaffet.

    Den skulle även besvara frågan om ifall det är insuliet/blodsockret som koffeinet påverkar eller om det är metforminets effekt som påverkas? Om det sista blir svaret är det ju bra att det finns bättre metoder för blodsockerkontroll. Om ett läkemedel kolliderar med ett livsmedel är det väl i första hand läkemedlet man skall försöka ändra på?

  6. För övrigt finns det många goda skäl att behandla kaffe med mer respekt än vi gör i dag.
    Kaffe innehåller ju ganska stora mängder fleromättat fett som härsknar lätt, det är ett av de viktigaste skälen till att kaffet åldras så snabbt när det malts, därför borde det vara en självklarhet att man maler kaffet precis innan det skall bryggas eftersom man då mångdubblar ytan som utsätts för syre vilket påskyndar oxidationen. Nymalet kaffe är inte bara mycket godare, det är även mycket hälsosammare. När jag brygger en mugg kaffe tar det längre tid att koka upp vattnet i vattenkokaren än att mala bönorna, och jag kan mala dem medan vattnet kokar upp, det tar alltså inte heller längre tid, inte med en bra elektrisk kaffekvarn som man idag kan köpa för runt 200:-, en mycket bra investering.

  7. arne9 said

    Kaffebönorna skall inte heller vara för gamla. Har haft tur och hittat sådana som glänser och ser lite oljeaktiga ut på ytan, vilket HEMLIGA KOCKEN påpekar att de skall vara.
    Har en el-kvarn och en manuell. Den manuella ger ju en hel del motion men tyvärr blir kaffet så grovmalet så jag måste använda press då, men det går ju också.
    Men el-kvarnen och finmalet och bryggt är inte dumt. Det är nog det smakrikaste för mig.
    Dessutom doftar det kaffe i hela köket redan när jag malt bönorna.

    Ute köper jag däremot helst espesso. Mest för att det blir färskast så. Hatar dessa kaffekannor som står på värmning.
    Har inte dessa människor som jobbar med kaffe fattat att kaffe kan stå på värmning bara 20-30 minuter. Sedan blir det beskt och tappar den fina smaken.
    I Spanien hände det att de malde kaffet och körde det i espressomaskinen när man beställde. Det visar ju på en yrkesstolthet som jag har svårt att hitta på kafféerna här.

  8. Det oljiga på ytan kommer fram vid en viss rostningsgrad och har inget med färskhet att göra, ljusrostat kaffe har ingen sådan hinna, den uppstår först vid en relativt mörk rostning som inte passar alla bönor.

    Jag brygger alltid kaffet med press, utom när jag är ute och fiskar, då gör jag en variant på kok-kaffe – vattnet får koka upp, sedan lägger jag i en näve bönor som jag malde precis innan jag gick ut, rör om och vänta tills kaffet sjunkit, men låt det *inte* koka upp igen!

    Kör också espresso ute om det finns, då helst en dubbel espresso i ett latteglas med dubbelt så mycket vispgrädde(ej vispad) som kaffe.🙂

  9. vikingmormor said

    Kruxet med denna studie är väl att det enda som var likadant varje dag var just frukosten, och de tre kopparna kaffe? Alla andra måltider var valfria, då blir nog blodsockret varierande p.g.a maten och inte p.g.a just kaffet.

  10. arne9 said

    Nej, kaffet var inte det de mätte ens.
    Försökspersonerna fick koffeintabletter resp. placebo och den skillanden mätte man.
    Därför studerade man inte ens kaffe, utan man studerade effekterna av koffein i tablettform.
    Kaffe är ju betydligt mycket mer än bara koffein, så en studie på kaffe hade inte visat det här resultatet.
    Det finns ju massor med studier som visar att kaffe har en mängd positiva hälsoeffekter, så den här studien avskräcker inte från kaffedrickande.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
