Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Proteinrik lågkolhydratkost bäst för mättnadskänsla och viktnedgång

Posted by arne9 på 24 januari, 2008

Dr John Briffa har i sin blogg ett resonemang om varför Atkins och andra lågkolhydratdieter har så god effekt. Många säger ju att på low-carb är jag inte hungrig och drar automatiskt ner på matmängden och kaloriintaget.

And calorie for calorie, protein has been found to sate the appetite more than either carbohydrate or fat, skriver Briffa.

En undersökning har tittat på ghrelin-nivåerna i blodet efter det att försökspersonerna fått en dryck. Den varierade i andelar protein, kolhydrater och fett och man mätte hur ghrelin-nivåerna höjdes av protein, kolhydrater och fett.

Ghrelin är ett hormon som man vet stimulerar aptiten. Ju högre ghrelin-nivåer desto hungrigare är man.

En mycket intressant iakttagelse är att kolhydrater mättar bra för stunden men efter en stund är man hungrigare än innan man åt om man proppar i sig kolhydratrik mat.

Det kan naturligtvis vara fler saker som påverkar hunger och mättnadskänslorna men det här är en plausibel förklaring för många som säger just att lågkolhydratkosten mättar bättre. ”Man är aldrig hungrig”.

Undersökningen drar följande slutsats:

Conclusions These findings suggest possible mechanisms contributing to the effects of high-protein/low-carbohydrate diets to promote weight loss, and high-fat diets to promote weight gain.

Cochrane har ju kommit fram till slutsatsen att kost med låg glykemisk belastning är bäst för viktminskning i egen regi. Här står man ju således på stadig grund. Att fettrik kost stöder viktökning är ju mera kontroversiellt.

5 svar to “Proteinrik lågkolhydratkost bäst för mättnadskänsla och viktnedgång”

  1. Skulle en högfett-diet öka vikten måste sumo-brottarna ha gjort fel i över tusen år. Tur att de inte vet om det, annars skulle de genast bli smala som fotomodeller!

  2. Zepp said

    Har bestämt för mig att fett ger ett annat hormonsvar redan när det når magsäcken, en form av mättnad som kan övergå till illamående om man äter för mycket fett. Mins jag fel eller?

  3. BadGEAR said

    Ibland undrar jag om valet av mat inte är en fråga om valet av ekonomi, kolhydrater är billigare och därför är det vanligare att se tjocka kolhydratätare än tvärtom.

    Det talas ofta om att fetman är en klassfråga, något som drabbar den som behöver oftare se i plånboken än tvärtom.

    Så frågan kan också ställas huruvida sumosnubbarna valde kolhydraterna därför att det är billigare än kött.

    Däremot säger jag inget om att man inte kan bli, eller blir, fet av kolhydrater, speciellt fett och kolhydrater i kombination anses nog vara vår akileshäl.

    god helg önskas!

  4. arne9 said

    Det här med fett är ju kontroversiellt. En del säger att de äter hur mycket som helst och går, andra att de går upp av det.
    Att det är laxerande i stora mängder verkar dock vara rätt säkert.

    Uppenbarligen ger fett ett annat hormonsvar än protein och kolhydrater. Kolhydrater verkar särksilt luriga då de ger mättnad först och sedan hungerkänslor. Protein mättar bäst på kort och lång sikt. Dessutom behövs ju proteinet för att upprätthålla muskelmassan och ev. utöka den.

    Visst är det en klassfråga. Dels ekonomiskt dels socialt. Det är inte tänkbart att bli tjock i ett prestigeyrke.
    Om man kollar de riktigt överviktiga och tjocka så är de inte så smakfullt klädda heller. En del har trasiga träningsoverallbyxor. Inte så måna som sin uppenbarelse och sitt intryck på omvärlden.

    Sumobrottarna äter ju ris (som ju de flesta japaner tål bra) och fisk och någon stuvning samt öl i mängder. Ölet är för att få bukfetman. Dock måste de ha en del protein för att få muskler också. En lyckad sumobrottare skall ju vara stark och smidig också om han skall vinna några matcher. De äter ju enorma mängder och enormt mycket kalorier.

    Fett och kolhydrater tillsammans är dynamit! Det gör ju absolut att man bygger upp plack i blodådrorna och ökar risken för slaganfall och går upp i vikt.

    Trevlig helg alla!

  5. En klassfråga kan det visserligen vara, men då inte i första hand ekonomiskt betingad.

    Det är inte dyrare att äta de billigare och nyttigare styckdetaljerna med mycket fett och senor, som med rätt tillagning blir väldigt god och näringsrik mat, än kolhydrater.

    Detta märker jag själv på mitt matkonto, jag lever mycket billigare på LCHF än när jag levde på kolhydrater. Skillnaden är att jag får lägga lite mer tid i köket, även om även den tidsskillnaden är betydligt mindre än man kan tro, det handlar snarare om lite bättre framförhållning och planering.

    Jag har inga problem att klara av mina matkostnader trots en mycket låg sjukpension, och då är ändå en ganska stor del av det jag äter ekologiskt.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: