Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Viktiga milstolpar i kunnandet om kosten

Posted by arne9 på 19 januari, 2008

Det har hänt några viktiga saker det senaste året i frågan vilken kost som är optimal för att (för)bli normalviktig och för att uppnå/behålla en god hälsa.

Den viktigaste milstolpen var nog Cochrane-institutets genomgång av det vetenskapliga läget i frågan. Den resulterade i att man rekommenderade en kost med låg GI och låg GB som det bästa för att gå ner i vikt och få bättre hälsa för de som är överviktiga.

Det näst viktigaste som hänt på senare år var studien som visade att Atkins är bäst.

Så började low-carb erkännas för diabetesvård i USA. En tredje milstolpe.

Nu är det hög tid för de skattebetalda professorerna att uppdatera sina kunskaper.

Att fibrer inte är så nyttigt skulle kanske dietisterna också lära sig.

När käbblet gäller kolhydrater eller fett är svaret protein.

Man skall komma ihåg att även lågkaloridiet kan fungera liksom intermittent fasta.

En svensk drog skam över de blågula färgerna med en ifrågasatt studie som inte visade något egentligen.

Att banta inte är bra kan också vara bra att veta.

Livsmedelsverket justerade sina kostråd under året.

Ibland (ofta) hör man folk som säger: Det är bara att äta varierat. Hur smart är det?

Omega 3 är väl alla överens om är nyttigt och nödvändigt.

Den svenska skräpmaten på ICA och andra butiker har ju varit aktuellt på sista tiden.

Sökandet efter den perfekta maten pågår. Det inger lite hopp för framtiden.

Det finns lite annat hopp också: Skolor tar bort godiset och eleverna blir smalare.

Det är inte bara maten som ger oss civilisationssjukdomar, utan stressen är en stor bov.

Tillsatserna i maten börjar man titta på. Åtminstone i England där man tar bort de värsta. Här hemma märker man om köttfärsen som gått ut.

Fettsnålt är sämre än GI-mat.

Fetmaepidemin har diskuterats under året som gått. Bush har sin åsikt klar. Vad säger Reinfeldt?

Manuel Uribe, världen tjockaste man, har börjat gå ner i vikt med low-carb.

Till och med vildsvinen blir sjuka av bröd.

Svenska kor får skumtomtar och kexchoklad.

Frukt eller ost är en fråga för många.

Stenålderskost bra mot diabetes.

Mörk choklad är gott. Och nyttigt!

En av årets viktigaste böcker! Finns mer om den här.

Vi är kanske inte stenåldermänniskor i alla fall!

Sömnens betydelse för hälsa och bra vikt skall inte underskattas.

4 svar to “Viktiga milstolpar i kunnandet om kosten”

  1. BadGEAR said

    Att Uribe börjat gå ner i vikt är väl dagens grovaste understatement, han har väl gått ner mer än de flesta någonsin har vägt🙂

    Zonedieten, som Uribe går på, kan väl knappast kallas för lowcarb… http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_diet

    Banta är utomordentligt bra. Men det beror på vad man menar med att banta. Allt beror på hur man definerar ordet banta, själv använder jag det med hänvisning till mäster William Banting som de facto bantade.

    I övriga frågor som hälsa, sömn och annat får jag hålla med och se glad ut. Det jag inte förstod håller jag också med om.🙂

  2. arne9 said

    Ja, Uribe har ju bättre förutsättningar än de flesta att bli den som bantar mest i hela världen.

    Low-carb eller inte. Så här skriver wikipedia i länken du gav:
    ”The Zone is considered a low-carb diet.[3] It is not as restrictive in total carbohydrate intake as some of the other low-carbohydrate diets (e.g. the Atkins diet) that became extremely popular throughout the United States in 2003 and 2004. Sears claims these other diets miss the point. According to him, they ignore the importance of hormonal balance, as well as the influence of dietary balance on digestion and hormone production.”
    Jämfört med de vanligen rekommenderade kolhydratintagen ”tallriksmodellen” etc är det ju mindre kolhydrater. Det är väl en ”light-low-carb”-diet.😉
    Att gå ner i vikt är bra om man behöver det. Att sedan hålla normalvikt är viktigt för hälsan. Det är väl nästan alla överens om.
    Hur man kommer dit käbblas det om. Det viktigaste är ju att man kommer dit. Därför är det patetiskt att av religös övertygelse hålla sig till en diet som inte funkar. Det är ju faktiskt olika för olika människor.
    Har man hittat en metod som fungerar kan man skatta sig lycklig.

  3. BadGEAR said

    The diet centers on a ”40:30:30” ratio of calories obtained daily from carbohydrates, proteins, and fats, respectively.

    40% av kalorierna från carbsen.. det tycker jag är rena SLVnivåer, eller i den nivån jag stoppar i mig dom.

  4. arne9 said

    SLV-nivåerna ligger väl på 55 – 60%.
    Din kost är väl en Zone-diet ungefär. Det finns ju många som förespråkar den och den verkar väl vara vetenskapligt välgrundad också liksom Atkins och Protein Power.
    I den stora Harvardstudien gick det väl inte så bra för Zone men även den gruppen gick ju ner i vikt. Och att räknas i det sammanhanget är ju enastående.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: