Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

God julskinka

Posted by arne9 på 23 december, 2007

I år tog vi tag i julskinkseländet. ”Den hemlige kocken” var droppen. Vem vill äta presskinka gjord på slamsor av griskött som blandas med salt och vatten och ett stort antal tillsatser och sedan pressas i en form för att sedan månglas ut till populasen.

Vi har köpt äkta skinka med ben på en gårdsbutik och nu har vi ugnsbakat den i folie i ett antal timmar och griljerat den med ägg och fransk senap.

Det doftar ljuvligt och provsmakningen gav vid handen att den är saftig och godare än någonsin de pressande ”julskinkorna” som måste ha smakförstärkare som glutamat för att smaka något.

julsinka

Att sedan kaffet skall gå upp är ett orosmoln som får blåsa förbi. Kaffesnobb som jag blivit köper jag bönor och de är ju betydligt dyrare än malet Gevalia i alla fall. Men som i fallet med skinka smakar riktigt kaffe mycket mer och mycket bättre än färdigmalt kaffe eller pulverkaffe.

Det är ju fortfarande så att köttfärs är billigt och antagligen kommer charkprodukter att vara billigare ett tag framöver.

Även äpplen kommer kanske att tappa i pris, men det spelar mig mindre roll. Äpplen är ingen större post i vår budget. Jag kanske smakar på några av de vi får i vår egen trädgård men de flesta får fåglarna.

Protesterna mot köttsnusket kanske får det goda med sig att kött sjunker i pris.

Ett svar to “God julskinka”

  1. Jag är inne på min tredje kaffekvarn sedan jag slitit ut de två tidigare.🙂

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
