Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Folk ratar färsen

Posted by arne9 på 11 december, 2007

Enligt en del uppgifter ratar folk köttfärsen såväl på fuskande ICA som på Coop och andra försäljningsställen.

Förståsigpåare menar dock att folk har kort minne. Efter en tid kommer folk att köpa dålig färs lika villigt som tidigare.

Jag har inte sett några uppgifter om hälsovårdande myndigheters kontroller på ett tag. För några år sedan kom det då och då rapporter om att köttfärsen undersökts och 80-90 % av den undersökta färsen var inte tjänlig som människoföda.

Man får nog räkna med att det är så det är. Nästan all köttfärs är skräp.

Att det kan fortgå beror nog på hur samhället ser ut idag. Inte många hinner/kan/vill ta ansvaret för sin egen mat och vad man stoppar i sig.

Folk köper allt som är billigt eller som annonseras. Det är ju egentligen inte billigt eftersom skräp inte skulle betalas alls.

En del hävdar att det beror på att maten är så billig och billigt = dåligt.

Det är en myt. Det finns många handlare som känner till detta och höjer priserna för att få fart på försäljningen. Den som tror att dyrt = bra är nog den största dumskallen. För det är sällan så i tester att det dyraste är bäst, vare sig det gäller prylar eller mat. Oftare faktiskt tvärtom. Billigast = bäst.

Risken med köttfärsavslöjandet av Janne Josefsson är nog att det blir ännu hemligare hantering.

Vem har insyn i slakterierna eller hos Scan?

Ser man på tillsatserna i Scans produkter så förstår man att det är något som måste döljas. De har en enorm lista på E-gifter.

Har man rena och sunda råvaror behövs inga kostgjorda konserveringsmedel, emulgeringsmedel, konsitensgivare och aromämnen.

Matens kvalitet är direkt korrelerad till mängden tillsatser. Min hypotes.

5 svar to “Folk ratar färsen”

  1. Jag såg i dag att Rusta säljer en köttkvarn för 399:- som såg anständig ut, snacka om bra tajming!🙂

    Själv har jag redan en som tillsats till hushållsassistenten.

  2. MiaP said

    Och Lidl hade köttfärskvarn i sin annons redan veckan innan köttfärsskandalen. Själv köper jag nymald köttfärs från gårdsbutik så slipper man ompackade varor.

  3. arne9 said

    Jag köper också numera en del kött på en gårdsbutik. Man hoppas ju att det är bra men någon garanti har man ju aldrig. Man märker ju själv om man blir lustig i magen och då vet man att något inte är bra. Det behöver ju inte vara ommärkt, det kan ju vara dålig hygien hos någon anställd eller att någon har en infektion och sprider smittan.

  4. Zepp said

    Jösses.. nu börjar färsen kosta vad den alltid borde göra.. 29,90/kilot på Coop!!

    Inget ont som inte har något gott med sig.. jag lär nog göra en del Skaldemanbiffar i framtiden!!!

    Snart börjar jag tro på Tomten oxå…..

  5. Ompackning av köttfärs är bra – om man gör det själv.🙂

    Jag brukar packa om främst nötfärs i fryspåsar om 200-250 gram som jag plattar ut till några milimeters tjocklek innan jag staplar dem i frysen. Det gör att de tinar snabbt, och ofta tinar jag dem inte alls utan delar dem bara en gång till två hamburgare osm jag steker med lite salt och peppar.
    Jag steker sedan ev. lite lök innan jag vispar ur stekpannan med lite (nåja mycket, beror på vem man frågar) vispgrädde som får puttra tills den börjar tjockna innan jag häller den över burgarna. Ett tips är att använda en slickepott av silikongummi för att skrapa ur all den goda såsen ur stekpannan.🙂

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
