Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Den hemlige kocken

Posted by arne9 på 9 december, 2007

Detta är en högaktuell och viktig bok för oss alla som äter.

Jag har tidigare nämnt den här boken.

Nu har jag dessutom läst den och kan varmt rekommendera den till var och en.

boken

Den innehåller en historisk tillbakablick på matfusket. På 1800-talet var det vanligt i industrialismens fotspår. På den tiden kunde det hända att matfuskare blev bestraffade. En smörfuskare i England blev offentligen insmetad i sitt fusksmör och fick sitta till allmän bespottelse på torget.

Då var det olagligt att fuska med maten.

Idag är det lagligt med en mängd diskutabla tillsatser.

Boken innehåller också en del med en förteckning av E-tillsatserna och vad de är och används till och om det finns kända biverkningar och om de är förbjudna i andra länder till exempel.

Han berättar om hur skinka tillverkas nu för tiden och då förstår jag varför de måste ha så många tillsatser.

Det handlar ju nästan aldrig om äkta skinka. I så fall kallas det helmuskelkött. Normalt är skinkan gjord av grovhackat griskött som blandas ut med vatten och tillsatser till en deg som pressas i en form så den får formen som alla tittar efter. Om de vill slå på lite extra häller de i lite smält fett så det blir en fettrand.

En massa tillsatser behövs för att skinkgeggan skall hålla vattnet. Det räcker ju inte med salt när det är så stora mängder vatten man har i.

Eftersom den är så utspädd smakar den inget vidare så smakförstärkare (till exempel den kontroversiella glutamaten) måste tillsättas och så nitrit och kanske andra färgämnen. Det kan bli ganska många tillsatser på så sätt.

Det här tar inte Janne Josefsson upp för det är helt lagligt och normalt.

Mats-Eric Nilsson berättar också om kaffets utvecking. Pulverkaffet är det ultimata och så långt från kaffe man kan komma.

Med skammens rodnad gick jag och köpte bönkaffe på Kahls för att prova om jag kände skillnad på smaken av riktigt kaffe och det kaffe vi pådyvlas idag.

OM det är en enorm skillnad på Gevalias kaffe eller Nescafé å ena sidan och å andra sidan någorlunda nyrostade kaffebönor som man maler hemma och brygger direkt innan man dricker det. Trodde inte det skulle vara en så enorm skillnad.

Pulverkaffe har i bästa fall en nyans av beska. Riktigt kaffe har hundratals ”övertoner” och en smakupplevelse som är enorm. Och inte är det beskt heller.

Så är det med matvaror över huvud taget. Det har dock gått så långt att vi tappat den naturliga smaken. Man MÅSTE sätta till konstgjorda smaker för att vi skall uppskatta till exempel vaniljsmak. Vaniljstångens smak är så mild att vi måste ha tyngre grejor för att känna vaniljsmaken. I alla fall enligt livsmedelsindustrin.

Boken öppnar nog ögonen hos en del av oss och det är hög tid. Riktig mat håller på att försvinna och ersättas av pulver och tillsatser som inte är mat, inte smakar bra och som inte är hälsosamt.

4 svar to “Den hemlige kocken”

  1. Dessi said

    Tack för boktipset! Den där ska jag def. kika efter!

  2. arne9 said

    Den är nog den viktigaste boken när det gäller mat i år på svenska.
    Folk behöver nog börja tänka på vad de köper för mat och vad de stoppar i sig, vare sig man är low-carbare eller inte.
    Inte ens för en som lever på lågfettsprodukter är det nyttigt med alla dessa tillsatser och konstgjorda smaker och konstgjorda konsistensgivare och smakförstärkare och aromämnen.
    Riktig mat är alltid bästa valet.

  3. Zepp said

    Denna boken borde vara obligatorisk läsning i skolan!!

  4. Det var många år sedan jag köpte färdigmalet kaffe. För några dagar sedan köpte jag en ny kaffekvarn, har slitit ut två hittills.🙂

    Medan vattnet i vattenkokaren blir klart hinner jag lätt mala kaffet, det tar inte nämnvärt längre tid än att ta fram färdigmalt kaffe ur kylen och mäta upp. Jag tar bara en näve och slänger i kvarnen och håller in knappen några sekunder så är det klart, jag har provat mig fram till hur mycket jag skall fylla näven för att det skall bli bra, perfekt mått som man ju alltid har med sig.🙂

    För närvarande använder jag Zoégas ekologiska bönor, men när jag är i stan brukar jag passa på att köpa Mut Vitz, kaffe som odlas av bondekooperativ i det område i Mexico som kontrolleras av Zapatistagerillan (syndikalisisk gerilla) som inte sträva efter egen makt utan bara efter rättvis behandling av även den fattiga ursprungsbefolkningen. Det känns bra att hjälpa till med skolor och sjukhus i ett fattigt land, och att de som odlar kaffet kan leva på sin odling.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
