Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

ICA fuskar med maten

Posted by arne9 på 5 december, 2007

Att ICA märker om köttprodukter avslöjas av Uppdrag granskning på SVT.

Varför är man inte förvånad?

SvD på nätet skriver om tittarreaktioner på programmet. En del blir äcklade men många verkar tycka att det har vi vetat länge.

Som sagt: Varför är man inte förvånad? ICA har så mycket skräpmat i sitt sortiment så man behöver inte märka om köttfärsen för att positionera sig som en ohälsosam livsmedelskedja.

E-gifter kryllar det av i ICA:s charkvaror.

Transfetter har de inte tagit bort.

Tyvärr är det nog inte bättre hos konkurrenterna. Jag har själv fått magont av charkvaror från charken på Hemköp och av maten på IKEA och flera restauranger så det är nog en fuskbransch.

Dessutom är det lönsamt att fuska och kanske olagligt men vad gör allla dessa hälsovårdinspektörer och tjänstemän på Livsmedelverket som vi avlönar med skattepengar. Hur många avslöjanden gör de per skattekrona?

Vilket straff kommer dessa ICA-handlare att få? Det är ju olagligt enligt alla som uttalade sig i programmet, men det verkar vara trögt att ens göra en polisanmälan.

Det bjuder en emot alltmer att köpa mat i dessa snabbköp som har alltmindre riktig mat.

Dyr mat? Ja.

Gammal mat? Ja.

Ohälsosam mat, med tillsatser i massor och massor med socker? Ja.

Hälsosam och god mat med låg kolhydrathalt och fri från tillsatser och gifter? Nej.

7 svar to “ICA fuskar med maten”

  1. Alexander said

    De har ju väldigt lite produkter med lite kolhydrater. ICAs egna krossade tomater innehåller te x socker. Min butik har dock båda CarbZones low carb bröd och deras choklad och pasta.

    Det har inte min Hemköp butik så där är det ju bättre iallafall.

  2. Gunilla said

    Alla, som är upprörda bör tömma sitt Ica-kort på pengar redan i morgon!

  3. arne9 said

    Att tömma sitt ICA-kort är ju en tydligt och effektiv markering!

  4. Jag tror säkert att de andra kedjorna också fuskar, men i något varierande omfattning. Jag misstänker att omfattningen har en tydlig korrelation till den enskilda butiksföreståndarens andel av butikens totala vinst, vilket för mig personligen gör att av de stora kedjorna är det nog Coop som jag har något större förtroende för. Men naturligtvis har programmet förstärkt min vilja att handla kött som packats utanför butiken i förpackningar som är svåra att märka om, och helst från t.ex. http://kravbestallarna.se/ eller liknande leverantörer, eller allra helst direkt av uppfödaren så att man kan se hur djuren föds upp.

    Fusket har ju det goda med sig att många konsumenter kommer att få en större acceptans för att bra varor kostar något mer, de allra lägsta priserna går ju inte att åstadkomma med mindre än att man fuskar, vilket programmet visar med all önskvärd tydlighet.

  5. arne9 said

    Nu poppar lokala ICA-handlare upp i den aningslösa landsortspressen och försäkrar att de aldrig fuskar.
    Då vet jag ju butiker som inte ens hinner märka om köttprodukter och annnat utan säljer varor som gått ut.

    När skall man få se någon som erkänner något innan de är överbevisade?

    Vi försöker mer och mer att köpa kött från gårdbutiker eller från butiker som säljer kött som uppfötts på ett naturligt sätt. Glädjande nog har det dykt upp några sådana alternativ precis som jag läser DEN HEMLIGA KOCKEN och rodnar över hur lurad man blivit.

  6. bianca said

    Jag har tyvärr upptäckt att man knappt kan köpa naturlig mat längre i affärerna. Därför äter jag ofta ägg, som inte går att manipulera, på annat sätt än med hönsfodret. Men ägg är också nyttiga och innehåller mycket vitaminer och mineraler, förutom C-vitamin. Och protein förstås.

  7. arne9 said

    Ägg är en basmat för en low-carbare som mig. Man kan ju faktist leva på enbart ägg. Ägg innehåller nästan allt vi behöver.
    Sedan försöker jag att hitta kött som jag tror är bra.
    Men mycket är tyvärr skräpmat. Det tar tid och ansträngning att ställa om till hälsosam, naturlig mat. Men det går så sakteliga med små steg åt rätt håll.
    Har beställt en äkta julskinka på en gårdsbutik, sedan jag läst i HEMLIGE KOCKEN hur man numera tillverkar ”julskinka” som säljs i livsmedelsbutikerna.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
