Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Inga argument

Posted by arne9 på 30 november, 2007

Satt och zappade mellan kanalerna i går kväll. Råkade hamna på Argument på SVT. Två arga kvinnor leder tjattret. Det var lite tjafs om invandringspolitiken, som ju alla vet har gått i skogen för länge sedan. Inget vettigt kom fram.

Så skulle man ”diskutera” fetmaoperationer.

En rultig dam hade blivit opererad för ett år sedan och gått ner 30 kg i vikt. Inget sas om att det mest är muskler hon tappat. Hon berättade att hon fick äta lite och ofta. Barnportioner eller en halv barnportion tyckte jag hon sade. Inget sas om att hon måste äta vitaminer hela livet för att större delen av magsäcken är borta för gott. Hon hade prövat lågkolhydrat men inte klarat av det. Det gjorde däremot hennes make som tydligen också var fet.

En överläkare (kirurg) berättade hur viktigt det var att ge den här patientgruppen den vård de behövde och att det var ett säkert och bra sätt att fixa problemet. Bara en av 400 dör. Inget sades om viktutvecklingen på sikt. Det sägs ju att många tänjer den lillla magsäcken som är kvar och äter upp sig igen. Det sades inget om de som får problem med tappade tänder och hår.

En man från folkhälsoinstitutet sade att det var fel att angripa fetmaproblemet med tekniska lösningar som operationer. Han förespråkade inte low-carb eftersom något institut gått ut och varnat för att äta rött kött och charkprodukter. Hans recept var i stället att man skulle arbeta förebyggande med att montera in rullband hos alla som sitter framför datorn!

Annika Dahlqvist var också med och fick i nåder säga några ord som att man borde prova lågkolhydrat-högfettskost först. Det hade ju den runda damen redan gjort så det argumentet såg ju programmakarna till att det föll. Hon berättade också att en av 400 dör. Det hade ju redan kirurgen sagt och tyckt att det var försumbart, så det argumentet framstod väl inte som så starkt heller.

Däremot var Annika Dahlqvist den som framstod som frisk och fräsch och alert, medan den opererade damen inte var någon reklam för operationerna i mina ögon.

Kirurgen framstod som partisk. Han vill ju bara att han och hans kollegor skall få mera operationer att utföra. Han sa vidare att det inte finns bevis för att low-carb är bra vilket får honom att i mina ögon framstå som okunnig.

Folkhälsoinstitutets man framstod först som ganska vederhäftig och förnuftig men när löparbanden kom så blev han en pajas. Man undrade i sitt stilla sinne varför våra skattepengar går till sådana töntar.

gastric_bypass

19 svar to “Inga argument”

  1. Jag fick även intrycket att magstymparen av enormt arrogant och nedlåtande, speciellt mot Annika, och att hon handerade det på ett utmärkt sätt. Just det anser jag att hon vann debatten på, om man betraktar den som en tävling.

  2. arne9 said

    Utan att se det som en tävling så fick nog Annika mest sympatier. Argumenten saknades ju så man får gå på förtroendet personerna skapade. Och magstymparen var lite osypatisk helt klart.
    Tönten från det statlga verket levde upp till de sämsta pärmvändarfördomarna man har. Helt verklighetsfrämmande förslag. Löpband! Underhållande men inte förtroendeingivande.

  3. Ulf_S said

    Det här eviga köttargumentet mot lchf gör mig så trött och uppgiven. Är folk verkligen så enkelspåriga?

    Man måste inte äta bacon till frukost eller biff med bearnaise till middag. Det finns inget som säger att man över huvud taget måste äta just kött, eller charkuterier, när man äter lchf. Tror man att rött kött är skadligt kan man t.ex. välja bland fisk, ägg, mejeriprodukter eller kyckling om det passar bättre.

  4. Piltson said

    Det kan inte ha varit svårt att hitta EN opererad som var belåten; detta är ”anekdotisk” bevisföring dragen till sin spets. Skamgrepp av TV att lägga fram frågan på detta sätt.
    Men mest störande i samtalet var Näslunds sätt att avbryta och kräva ”bevis” att LC-baserade program fungerar. Den omvända bevisbördan sedan man själv lagt fram en enstaka anekdot är så fabulöst ohederlig. Näslund är med bland författarna i läroboken ”Fetma” som vi nu ägnat åtskillig uppmärksamhet, det var därför intressant att se honom in natura. Om vi måste bli opererade skulle vi nog inte välja en kirurg med så slapp framtoning.
    I detta groteska sällskap verkade Dahlqvist lite för beskedlig och väluppfostrad.

  5. Zepp said

    Jag menar att magoperationer bara är en ren bluff.
    För efter operation måste folk gå över till LCHF för att inte bli sjuka och tyna bort.

    Vi måste ha i oss en viss mängd högvärdigt protein varje dag för att bibehålla våra muskler och vi behöver oxå en viss minsta mängd fett för att de är byggstenar i kroppens celler i övrigt.

    Egentligen är nog magopertioner ett sätt att tvinga folk att äta LCHF eller dö!

  6. arne9 said

    Köttargumentet framfördes av pajasen så jag tror nog att det får motsatt effekt: Säger en pajas som vill ha löparband vid alla datorer att kött är farligt drar nog de flesta slutsatsen att kött är bra. Men visst, självklart kan man äta low-carb och strunta i rött kött.
    Personligen tror jag att de eventuella nackdelar som finns kopplade till rött kött är de tillsatser (E-gifter mm) som vräks på charkvaror och alla förpackade köttvaror.

    Magsymparen var ju en byråkrat/politisk torped. Han vann kanske några våldsmäns sympatiser, men folk som tänker lite tog inte hans mening eller hans perslonlighet till sig.
    Inte många skulle nog vilja låta en sådan skära i sig.

    För att travestera Piltson: I detta sällskap verkade Dahlqvist frisk och normal. Vem skulle man våga köpa en begagnad bil av?

    Jag tror du har rätt Zepp. Som så mycket annat är det rent bluff och bedrägeri.
    Man blir väl om inte annat beroende av medicin och behandling resten av livet?
    Investering i patienter för ”vården” som magstymparen sade sig företräda. Han sade ju också att förebyggande (prevention) inte var ”vårdens” sak. Undrar om han kom från en annan planet? Vad sysslar man med på så många vårdcentralen (hälsocentraler kallar man en del för att markera) om inte förebyggande av sjukdomar?

  7. Jag är helt övertygad om att de skador som tillskrivs ”rött kött” i själva verket kommer av alla tillsatser i charkprodukter och då främst nitrit som ju finns i alla charkprodukter jag sett i butikerna, utom i de KRAV-märkta om man skulle hitta sådana. Fast KRAV har börjat vackla lite på den punkten också, skulle de falla där är det dags att starta en ny sådan förening som står helt oberoende av staten och EU. Eller möjligen hjälpa Demeterförbundet att bli mycket större och ta KRAVs plats.

  8. MiaP said

    Det största problemet togs inte ens upp. Att det är vanligt att de magop först går ner i vikt när de följer rekommendationerna. Men efter ett tag börjar väldigt många äta som de gjorde förr och då går de upp alla kilona igen och magoperationen är då till ingen nytta. Men med stora problem för resten av livet.

  9. arne9 said

    Demeterförbundet låter intressant.
    Har precis börjat läsa boken Den hemliga kocken. Skräckbok.
    På 1800-talet fick matskojarna straff för sitt bluff med maten. Idag är det inte bara lagligt utan helt accepterat. Folk ha glömt hur naturliga smaker smakar så man vill ha konstgjorda starka smaker, anser livsmedelsproducenterna. Fy sjutton!

    MiaP: Nej, man tog inte ens upp det. Bara hur många som dog i operationerna och det var så lite så det var försumbart.
    Skulle vara intressant med uppgifter på hur viktutveckingen (och hälsan i stort) ser ut för de gastric by-pass-opererade på några års sikt. Damen i programmet hade ju inte klarat någon diet innan operationen. Då är det väl inte självklart att man klarar en strikt diet efter operationen.

  10. Piltson said

    Demeter? Både i Österrike och Tyskland finns opastöriserad mjölk med Demeters märke. Dom bör se till att det finns i Sverige också.

  11. Enligt våra Svenska myndigheter är opastöriserad mjölk jättefarligt och därmed förbjudet. Skälen har varierat under åren, nu är det EHEC de använder som argument, tidigare var det andra sjukdomar. Det tyder ju om inte annat på att sjukdomarna inte är huvudskälet utan att Arla annars skulle förlora pengar. Min uppfattning efter att ha läst på en del är att fler dör eller blir allvarligt sjuka av pastöriserad mjölk än av opartöriserad, med siffrorna korrigerade för olika antal konsumenter i grupperna, och att anledningen är att färsk mjölk redan har en nyttig bakterieflora som alltså har försprång, de farliga bakterierna har därför mycket svårare att få fotfäste medan de farliga i pastöriserad mjölk kommer till jungfrulig mark där de slipper konkurera med de ursprungliga bakterierna.

    En annan faktor är att pastöriseringen och även homogeniseringen skadar de känsliga fleromättade fetterna vilket leder till att de för oss viktiga fettsyrorna EPA och DHA omvandlas till andra ämnen som är skadliga för oss.

    Homogeniseringen slår dessutom sönder fettdropparna så att de blir små nog att ta sig direkt genom tarmväggen ut i blodomloppet, vi får alltså in artfrämmande fetter, ofta då skadade sådana, direkt i blodomloppet. I färsk mjölk måste triglyceriderna först spjälkas av gallan till enskilda fettsyror plus glycerol innan de tas upp genom tarmen, kroppen kan då själv bygga ihop dem till vår arts egna fetter.

    Detta är vad jag kommit fram till, jag kan naturligtvis ha missuppfattat något och i så fall hoppas jag att någon rättar mig. Jag har ju ingen forskarutbildning eller liknande utan har bara lärt mig av vad jag läst på nätet och andra ställen, naturligtvis då med en stor portion källkritik.🙂

  12. Arne S said

    Jag tycker att vi som äter enligt LCHF skall fokusera på vad som är bra för oss själva och inte bli så upprörda av att det finns människor som väljer andra metoder för att minska sin vikt och få ett hälsosammare liv.
    Om vi tar Oddny, damen som var med i Argument, har hon tappat ett stort antal kilon för sina 156 cm över havet. Detta har inneburit att hon har blivit friskare och blivit av med den verk hon tidigare hade i stort sett dagligen. Hennes onda höft ger henne nästan aldrig längre problem. Hennes sömnapné har blivit klart mycket bättre. Hon klara av saker som hon inte klarade av för ett år sedan beroende på att hon minskat i vikt. Kort sagt hennes livskvalitet är bättre nu än innan viktoperationen.
    Oddny har varit överviktig sedan hon var barn och genom åren provat en mängd olika sätt att gå ner i vikt, både med hjälp av vården och på andra sätt. Hon har även försök sig på LCHF men det var ingen metod som fungerade att leva efter för henne.
    Oddny äter efter viktoperationen tillskott av järn och B12 men har kunnat plocka bort värktabletter, vilket bör vara en bättre lösning. Tillskott av järn åt hon även innan operationen.
    En tid efter viktoperationen får de viktopererade håravfall med det är övergående och de får tillbaka det håret igen. Att det skulle tappa tänderna är att betrakta som en myt.
    Oddny är inte opererad av Näslund, som medverkade i Argument, utan av en kirurg på Torsby Sjukhus i Värmland.
    Jag som är Oddnys sambo har valt en annan väg för att minska min vikt och må bättre. Jag äter enligt LCHF sedan mer än 18 månader tillbaka. Det fungerar bra för mig och jag mår bra samt har ett friskare liv.
    Det är riktigt att man kan få en viktuppgång efter i stort sett alla metoder för viktnedgång om man inte får det att funka. När det gäller viktoperationer är det i huvudsak bandingoperationerna som varit det stora problemet med viktuppgång. Men det finns även de som opereras med GBP som går upp efter operationen även om det inte är lika vanligt och lika mycket.

  13. Ingen här kritiserar väl dem som blivit magopererade? Det de flesta av oss kritiserar är de ”läkare” som vägrar ta till sig nya och nygamla kunskaper som skulle kunna göra att man för det stora flertalet troligen skulle vara onödigt. Framför allt borde man verkligen uttömma alla andra möjligheter innan man tar till något så oåterkalleligt som en gastric bypass.

    Om sjukvården hade accepterat LCHF och ärligt satsat på att forska på det så att de lär sig bättre hur mekanismerna bakom fungerar och hur man optimerar det för olika individer samt kombinerar det med professionellt stöd av psykologer, dietister m.m. hade metoden fungerat för det överväldigande flertalet patienter, med betydligt mindre biverkningar.

    Det är som sagt var inget jag kritiserar patienterna för, utan läkarna.

  14. Arne S said

    Även om det finns förslag på ändrade BMI gränser för viktoperationer och att det skall utföras fler operationer vet ingen hur det blir i verkligheten. Det har även tidigare framförts förslag från läkare om omprioriteringar från att behandla följdsjukdomarna av fetman till att viktoperera patienter. Om några år har vi facit över hur det blev med ökningen?
    Men enligt min uppfattning är det inte bara att viktoperera som gäller. De som skall opereras bör både ha en förberedelse inför operationen så att de vet vad en viktoperation är och hur det är att leva som viktopererad samt en hjälp och stöd efter operationen för att det skall funka så bra som möjligt. Här i Värmland finns det en kurs som är obligatorisk innan operationen. I dagsläget är den 6 dagar. Tidigare var den längre men landstinget har sparat in på kursdagarna, tyvärr.
    Alla kommer inte att kunna eller vilja viktopereras och för dem finns det inte så mycket vård att få. Läkemedel, kostbehandling, några få får inläggningsvård, kognitivterapi och det finns lite grann till. Sedan så finns det en hel del ”privata” alternativ typ ViktVäktarna, Herbalife, bantarbluffar o.s.v. Men de flesta som opereras har redan passerat alla dessa hållplatser utan att de haft långvarig hjälp av det.
    När det gäller GI, LC och LCHF är det min uppfattning att det behöver komma in tidigt i livet för att hjälpa till att motverka viktuppgången och följdsjukdomarna till fetman. Problemet är att vi sedan mitten av nittiotalet har skurit bort fettet i kosten men trotts det har ökningstakten på fettman bara fortsatt. Socker konsumtionen har däremot ökat. Framför allt det dolda socker vi inte ser.
    Jag ser dagligen överviktiga barn. Det gör mig sorgsen för jag vet vilket liv de har framför sig. Det riskerar att hamna utanför redan innan de gått ur skolan. Kommer ha svårare att få jobb och har stora risker att hamna som sjukpensionärer innan de fyllt trettio.
    Folkhälsoinstitutets man som stod i studion och pratade om förebyggande insatser förstår inte verkligheten och lever inte i verkligheten. Vi får se om han och hans arbetskamrater vaknar upp eller om de kommer att sov som törnrosa ända tills de går i pension?

  15. Arne S said

    ”Problemet är att vi sedan mitten av nittiotalet har skurit bort fettet i kosten men trotts det har ökningstakten på fettman bara fortsatt.”

    Blev lite fel nittiotalet skall naturligt vis vara nittonhundratalet

  16. arne9 said

    ”Folkhälsoinstitutets man som stod i studion och pratade om förebyggande insatser förstår inte verkligheten och lever inte i verkligheten. Vi får se om han och hans arbetskamrater vaknar upp eller om de kommer att sov som törnrosa ända tills de går i pension?”

    Ja, fast det intressantaste skulle vara att se hur det ser ut när de jobbar på sina löparband och hur det utveclar sig. Kanske de piggnar till intellektuellt och får fram lite vettiga initiativ som förbättrar folkhälsan. För det är väl ändå det de skulle verka för.
    Men i verkligeten blir det ingenting av det.

    Low-carb och GI gör naturligvis stor nytta om det kommer in tidigt och förhindrar att barn blir feta, men det finns ju så många exempel på att man runt 50, eller runt 65 och till och med senare har annamat low-carb och fått bort kärlkramp och diabetesproblemen. Det är nog bättre sent än aldrig.
    Den häftiga socker- och stärkelsekonsumtionen måste minska bland barn och ungdomar. Tyvärr uppmanar ju dietister och livsmedelsverk till att äta mycket kolhydrater så där finns inte mycket hjälp att få.
    Att kost med lågt GI och lågt kolhydratinnehåll är bra mot prediabetes, diabetes och hjärt- och kärlsjudomar är nu närmast allmänbildning. Att inte vården och friskvården vaknat är trist.

    Det är bara några dagar sedan svenska forskare rapporterade att till och med måttligt förhöjda blodsockervärden är skadliga.

  17. Zepp said

    Håller med Keneth, ingen skugga på de viktopererade, det kunde varit några av oss själva om vi inte upptäckt LCHF!

    Men jag är livrädd för att det kommer att bli behandlingsform på modet. Sen så undrar jag om läkarna har riktig koll på hur det skall fungera egentligen, läkare verkar inte speciellt utbildade på kostlära, och dietisterna förspråkar högkolhydratkost!?

    Jamenar.. om man nu bara kan äta väldigt lite, så måste det av nödvändighet bli sådant som är essentiellt för att kroppen skall fungera.. dvs. man blir i princip tvungen att gå över till LCHF om man skall få i sig kroppens byggstenar, plus kanske vitamintillskott och lite grönsaker för antoxidanterna??

    Magsäcken har ju ändå en funktion för att bryta ner maten till för kroppen andvändbara ämnen, det borde finnas en ganska stor risk att kroppen inte får tillräckligt av användbara aminosyror och fettsyror för att vitala funktioner skall fungera!?

    Risken är att man tappar vikt men byter ut det mot andra sjukdommar och besvär.

    Sen så har jag hört berättas att många opererade får svårt att äta just kött och fett, men att vitt bröd o socker och sånt som dom borde undvika går mycket bättre.

    Har läkarna en plan B, om dom skulle ha tagit bort för mycket magsäck, går det över huvud taget att återställa??

  18. Jag hör själv till exemplen på att LCHF kan fungera bra även på en medelålders som med god marginal är kvalificerade för operation enligt vissa ”läkare”.
    Jag vägde förra sommaren 160kg, jag var inlagd på jättesjukhuset Sahlgrenska i Göteborg, och eftersom de skulle söva mig behövde de veta hur mycket jag vägde. De fick då leta runt hela sjukhuset innan de hittade en våg som klarade av mig. Redan gå hade jag så smått börjat upptäcka Glykemiskt Index och en del annat om kost, så troligen hade jag redan då gått ner en del i vikt.
    Jag blev också redan då förskräckt när jag såg vad de kallade mat på sjukhusen!
    Sedna dess har jag lärt mig alltmer om kost, och framåt slutet på året började jag äta mer strikt efter LCHF.
    Nu, ett år senare, har jag gått ner 43 kg och mår toppen.
    Jag brukar protestera när folk tycker jag det är duktigt att gå ner så mycket, jag tycker inte alls att det är duktigt eftersom jag inte upplevt det som en uppoffring!
    Jag tycker att jag njuter mycket mer av allt jag äter idag än jag gjorde när jag levde på pizza, Coca Cola och chips, jag behöver inte heller någonsin känna mig hungrig.

    Sedan har vi ju alla individuella skillnader, för mig kom motivationen av en ökad kunskap om kost, för andra kan det behövas annan motivation. En del skulle säkert behöva professionellt stöd för detta.

    En annan sak som sjukvården behöver utveckla är olika sätt att göra en mjuk övergång av kosten, de allra flesta behöver troligen först hitta något att ersätta sockerkickarna med, i mitt fall började jag med att ersätta chipsen med chilinötter och sedan Colan med mineralvatten. Det innebar även att de fetter jag fick i mig blev något bättre. Redan den ändringen ledde till att min depression började gå tillbaka så att jag började må bättre, bara det i sig var sedan tillräcklig motivation att fortsätta.

    Men de individuella skillnaderna tror jag främst består i olika utgångslägen vad gäller kost och intresse. Alla är ju inte som jag, när jag blir intresserad av något vill jag lära mig allt om det. För många andra funkar det bättre om någon bara talar om det de behöver känna till, någon de känner förtroende för så att de inte behöver engegera sig själva, kanske för att de saknar intresse för området eller för att de på grund av sin livssituation helt enkelt inte orkar med annat än att ta sig igenom varje dag. Men har man väl tagit sig igenom omställningen kommer nog oftast både intresse och ork komma när man känner att man börjar må bättre.

    Det är också viktigt att förstå att det inte finns någon ”quick fix” för att gå ner i vikt för att sedan återgå till att äta som man gjorde förr, då kommer kilona och de andra problemen tillbaka igen. Eftersom de enda som kan fungera är en permanet förändring måste förändringen vara en som man utan alltför stor uppoffring kan klara av att leva med resten av livet, där är LCHF totalt överlägsen alla bantningsmetoder!

    Vem skulle kunna tänka sig att leva på Nutrilette och liknande pulver resten av livet?

    Vem skulle klara att vara hungrig resten av livet?

  19. Dessi said

    Helt rätt i att kirurgen uppfattades som okunnig. Jag ser alltid på argument, och den här gången blev jag nästan arg!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
