Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Promenader är nyttigt för diabetiker.

Posted by arne9 på 17 november, 2007

promenad

Det finns ju inget vetenskapligt stöd för att träning är bra för viktminskning, snarare är det tvärtom. Man tränar och blir hungrigare och äter mer och går upp i vikt.

På Dr John Briffas blogg lyfts en studie fram som indikerar att promenader är bra.

Det var ett antal diabetiker (typ 2) som fick instuktioner att promenera 20-30 minuter per dag. Ett antal föll ifrån och slutade promenera. Den gruppen jämfördes med huvudgruppen och det visade sig att de som promenerade löpte en signifikant mindre risk att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar (hjärtinfarkt och stroke till exempel) än de som slutat att promenera.

Det skulle ju vara intressant med liknande studier på friska människor, även om studier på åldersdiabetker är intressanta därför att så många ”friska” befinner sig i ett förstadium till åldersdiabetes.

5 svar to “Promenader är nyttigt för diabetiker.”

  1. Zepp said

    Fysisk aktivitet är ger ett hormonsvar och det mest kända är att det ökar glukagonhalten. Fysisk aktivitet är även en del av den interna klockan, antagligen känner kroppen av om det är dag på bland annat aktivitet, ljus, värme och annat!

    När det blir mörkt, aktiviteten avtar, vi har ätit och det blir kallare så är det natt o vi blir pömsigare!!!?

    När jag var sockerdriven kändes det som om jag skulle kunna döda för något att äta effter ett pass på gymet! Numera kan jag inte säga om jag blir mer hungrig effter ett pass!??

    Till saken hör att det som regel går 6-8 timmar från senaste måltid innan jag gymmar innan hemfärden från jobbet.

    Om man travesterar Skaldemans devis så skulle det bli som så;
    ”Om vi äter som vi är avsedda för och rör som vi är avsedda för så får vi den hälsa o vikt vi är avsedda att ha!!

  2. arne9 said

    Så sant! Det är bara så lätt att säga och så svårt att göra.
    Tyvärr har jag märkt på släktingar och vänner som är väl insatta i low-carb att det är svårt för dem att praktisera det. De faller tillbaka till potatis och bröd så lätt.

    Det är lite svårt att hitta tillbaka till stenåldersmänniskan i 2000-talets skepnad.
    Tyvärr gör ju livsmedelsindustrin att det blir svårare och hitta rätt livsmedel i en modern livsmedelsbutik. Man har socker i allt och en himla massa tillsatser/gifter.

    Men nog är det så att vi bör äta som vi är biologiskt anpassade att äta och röra oss som vi har gjort under evolutionen. Ingen på tidigare stenåldern gick på gym tre gånger i veckan, utan man gick och samlad mat och ibland jagade man ett djur som man dödade. Det tog bara någon timme att samla mat. Resten av tiden hade man kul och umgicks.

  3. Zepp said

    Konstigt det där som du säger, för jag upplever det som allra enklast att ändra kosten!

    Som regel äter man allt som man köper hem, därför köper jag inga kolhydrater förutom grönsaker! Man äter det man har om man skulle bli lite sugen.

    Tror mer det handlar om att man köper färdiglagad mat och då blir det nästan alltid en masssa kolhydrater.

    Jag lagar en komplett tvårättersmidag till fyra personer på samma tid det tar att värma en micromat samt breda en smörgås till!

    Först kommer kunskapen, sen vilja och sist övning! När man gjort något tvåhundra gånger kan man det!!

    Däremot tycker jag det blir krångligare med just rörelsen, jag cycklar o promenerar gärna mycket o länge men då vill jag ha sälskap.

    Din hälsa avgörs när du står i affären inte när du väl har släpat hem sådant du inte borde äta… konstigare en så är det inte!

  4. arne9 said

    Jag har också upplevd att det varit lätt att ändra kosten. Därför tyckte jag att det var konstig när jag läste att Calle Carlsson som botade diabetiker och hjärtsjuka på sitt hälsohem genom att ta bort potatis och minska på pasta och ris och bröd, fick så bra resultat på sitt hälsohem men när folk åkte hem utan kärlkramp och medicinfria återgick de flesta till sin potatis och fick börja med mediciner igen och fick tillbaka sin kärlkramp.
    Jag har nu sett att fler och fler tacklar av och faller tillbaka till potatis och sina gamla problem.
    Några vänner orkar inte ens gå över till lågkolhydratkost fastän det är uppenbart att det är vad de behöver. De hoppar på allt och inget lyckas ju.
    Man får beröm ibland för att man är så duktig. Jag tycker ju inte att det varit svårt så berömmet känns överflödig, men när man ser hur svårt det är för så många andra kanske man skall ta till sig berömmet mera. Man låter ju hjärnan styra i stället för impulser i butiken för det är ju som du säger: Har man köpt något onyttigt kommer man ju att äta upp det förr eller senare.

  5. Zepp said

    Hmm jag undrar om inte Sten-Sture har rätt iallafall? Han säger att feta och sjuka ofta är vana att äta mat som kommer i påsar o kartonger! Dvs. dom är dåliga på att laga mat!

    Hur svårt är det att steka två fläskkotletter, hälla i svamp i pannan för att sist hälla i grädde och koka upp till en sås? Skära upp lite grönsaker eller koka lite blomkål??

    Det är ju bara att låta bli bukfyllan och öka det andra!! Tror egentligen inte det är så viktigt att tänka på proportioner utan i stället bara dra ner rejält på kolhydrater.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
