Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Faktorer som styr hälsa och vikt.

Posted by arne9 på 11 november, 2007

Under den avkopplande och sköna semestern har jag märkt att det jag lärt mig under min 15 månaders hälso- och viktresa verkligen stämmer.

Den viktigaste faktorn är kolhydraterna. Högt kolhydratintag stressar kroppen och leder till fettinlagring och viktökning på kroppen. Kroppen håller emot och metabola syndromet kan dröja till hög ålder men det slår igenom på de flesta som äter högkolhydratmat. Dessutom leder högt kolhydratintag till plack i blodkärlen med tia, stroke, hjärtinfarkt och kärlkramp som följd.

En lågkolhydratkost har hjälp mig att gå ner mycket i vikt och fått en bättre hälsa och det har hjälpt miljontals människor.

En annan viktig faktor är stress som leder till förhöjda kortisolnivåer i kroppen. Även om man äter lågkolhydrat men har för mycket kortisol i kroppen kan viktminskningen avstanna eller rent av leda till viktökning. En balans i livet är viktig på många plan. Det finns ju så mycket stressfaktorer i vårt liv i dagen samhälle.

Äter man då en högkolhydratkost med bröd och potatis och pasta och saft och godis och dessutom har mycket stress och därmed kortisol i kroppen blir hälsan snabbt sämre med risk för hjärt- kärlsjukdomar och alla andra symptom i det metabola syndromet.

En tredje faktor som man verkar vara väl medveten om i Spanien är värdet av att få balans mellan omega3 och omega 6.

För det mesta får vi i oss för mycket omega 6 och för lite omega 3. En övervikt av omega6 i kroppen leder till inflammationer i bland annat kärlen (hjärtkärlsjukdomar) och i andra delar av kroppen som till exempel luftrören (astma).

En balans mellan omega3 och omega6 kräver att vi ökar vårt intag av omega 3. Vildfångad fisk och skaldjur är bra att äta för den sakens skull liksom kosttillskott i form av fiskoljekapsel av bra kvalitet.

Tyvärr får nötkreatur och andra köttdjur ett foder som gör att köttet blir omega3-fattigt och omega6-rikt. Det är inte bra eftersom vi ökar riskerna för sjukdomar om vi äter sådant kött. Griskött är ännu sämre eftersom grisarna sällan går ute och äter det de är skapade att äta, utan får leva på foder som är fel sammansatt.

Kött från länder där slakdjuren går ute och betar är mycket bättre. Sådant kött har rätt balans mellan omega3 och omega 6.

Charkvaror skulle kunna vara bra mat men tyvärr förstörs de av livsmedelsproducenter som tillsätter en massa E-tillsatser. För mycket tillsatser i maten får en likartad verkan som kortisol och för mycket kolhydrater.

Det är inte lätt att vara en medveten konsument och köpa mat på ICA, Coop och Willys och Hemköp och hitta bra mat.

Tyvärr verkar maten vara sämre i Sverige än i Spanien. När vi kom hem från Spanien och skulle handla på ICA Maxi blev vi förskräckta över att liknande produkter vi köpt i Spanien innehåller mera eller mycket mera kolhydrater i Sverige. Varför sockrar vi mer i Sverige?
Socker leder till att man äter mer och därmed köper mer så det är väl ett starkt skäl för hänsynslösa livsmedelsproducenter som sätter profiten för folkhälsan.

Dessutom är Scan och andra tillverkare flitiga användare av E-tillsatser. Och det räcker inte med en eller två, utan man slår till med ett tiotal för att få full effekt. Sådana produkter är verkligen junk-food, skräpmat. Att man avråder folk att äta dem pga risken för tarmcancer är inte så konstigt. Det är dock mer än tarmcancer man kan få av dessa tillsatsstinna produkter.

Faktorerna

Kolhydrater

Kortisol

Omega3/omega6

Gifter och E-tillsatser

måste man ta hänsyn till när man vill gå ner i vikt och få bättre hälsa och behålla bra vikt och god hälsa.

Vi måste kräva hälsosammare mat i Sverige annars går vi under av kostrelaterade sjukdomar och fetma.

3 svar to “Faktorer som styr hälsa och vikt.”

  1. Michael N said

    Väldigt bra sammanfattat!

  2. C said

    Jag är lite motstridig till låghydrat-kost efter att ha läst mig upp till magisternivå inom kostvetenskap. Om man anävnder sig av kosten som en ”bantingsmetod” så förespråkar jag den vanliga kostcirkeln i kombination med motion. När det gäller kolhydraterna tycker jag man gott och väl inte behöver utesluta potatis, ris, pasta, det finns ju lite ”grövre varianter ” av dessa som ex fullkorsnris, fullkornspasta och man kan se till vilken mängd man äter av dem etc MEN man kan ju se till att inte proppa i sig en massa godis. Min professor har myntat ”låt fettet brina i kolhydratens källa” vilket innebär att för att kunna förbränna fett så måste närvaro av en viss mängd kolhydrater finnas! Ät enligt kostcirkeln och ut och motioner MINST tre svettiga timmar i veckan.

    Jo, jag vet ju att myten om low-carb lever inom kostvetenskapen.
    Kostcirkeln plus motion har så många människor insett att det inte fungerar för dem Dessutom är det välkänt också inom mainstream kostvetenskapen att motion saknar betydelse eller rent av är negativt för viktminskning. Vi är många som upplevt hur träningen ökar hunger och sockersug och gör att man i själva verket går upp i vikt när man tränar.
    För min del och för många miljoner gäller att low-carb fungerar bäst för viktnormalisering och inte minst för att minska riskerna för civilisationssjukdomar som cancer, stroke, hjärtinfarkt och diabetes.
    Din professor verkar hemskt okunnig. Har han fått professorhatten av Becel eller margarinindustrin?
    Det finns ju professorer som i sin profession är totalt misslyckade som Rössner till exempel. Han misslyckas med sina fetmapatienter och skickar dem till kirurgerna för magoperation som innebär en hel del risker för ett förstört liv.
    Low-carb är en intelligent metod att återvinna och behålla hälsa (inklusive normalvikt) genom att äta mat som människan är avsedd att äta.
    Tror du stenåldersmänniskan (som levde under mänsklighetens lyckligaste tid) tränade på gym tre gånger i veckan?
    Du kan ju se hur det ser ut med fetmautveckling, diabetes, hjärtinfarkt. canser mm. Detta trots att din professor och hans gelikar fått verka fritt med sitt (felaktiga) budskap sedan 1960-talet.
    Arne

  3. Zepp said

    Hur lyckas man läsa upp till magisternivå inom kostvetenskap och missa biokemin??

    Kolhydrater blir till glukos, glukos triggar insulin och insulin INHIBERAR fettförbränning!

    Läs på om biokemi innan du utalar dig igen!

    Om din professor har myntat det uttrycket och du har annamat detta visar det bara att ingen av er har lärt sig något vesäntligt om metabolism.

    Inte undra på att man klagar på att universiteten blir allt sämre…

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: