Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Hur man håller hjärnan skärpt och frisk.

Posted by arne9 på 5 september, 2007

Det finns så mycket skrock och myter inom kost och hälsa.

Många, även professorer, inbillar sig att man behöver äta kolhydrater för att hjärnan skall få bränsle. Trots att man vetat länge att kroppen omvandlar proteiner till blodglukos om det saknas kolhydrater som kan omvandlas till glukos.

Man behöver ju inte vara hjärnkirurg för att fatta att low-carb är en av de hälsosammaste kostvanorna för att bekämpa fetma, diabetes och hjärtinfarkt och stroke och andra s.k. civilisationssjukdomar som är så vanliga i dagens samhälle.

Men hur är det med det vi har mellan öronen? Kan även hjärnas hälsa förbättras av low-carb-kosten?

Jajamensan. En av Förenta Staternas topphjärnkirurger säger det i en bok som släpps i dagarna.

Larry McCleary heter hjärnkirurgen som gett ut boken med den långa titeln: The Brain Trust Program: A Scientifically Based Three-Part Plan to Improve Memory, Elevate Mood, Enhance Attention, Alleviate Migraine and Menopausal Symptoms, and Boost Mental Energy.

Så här säger man om hans bok:

“It isn’t difficult to find people who are suffering from a wide range of debilitating neurological conditions such as migraine headaches, Alzheimer’s disease, brain cancer, and worse these days. But leave it to a brain surgeon to figure out many of these can actually be treated and even reversed metabolically through some rather simple changes in the diet. Dr. Larry McCleary has figured out that controlling the amount of insulin production by consuming a healthy low-carb diet is indeed the most ‘brain-friendly’ way you could possibly eat. The Brain Trust Program he has developed from his many years of experience challenges people to think about the long-term impact of the high-carb foods they are eating not just on their waistline, but also on that gray matter between their ears! This book is guaranteed to shake up the status quo and quite literally turn traditional brain treatment on its head!”

Han såg tidigt under sin karriär som nerokirurg hur näringämnens sammansättning kunde förbättra hjärnfunktionen hos svårt sjuka. Det som är bra för sjuka hjärnor är också bra för friska (inte ännu sjuka) hjärnor.

Vi har väl alla hört att socker eller glukos är hjärnans bästa näring. Det låter ju då logiskt att tro att hjärnan behöver mycket socker för att fungera bra.

Det är tvärtom. Det finns överväldigande vetenskapliga bevis på motsatsen: Om du vill få din hjärna att ådras snabb skall du fortsätta äta den typiska maten i Förenta Staterna och Sverige. Det kommer att leda till minnesstörningar, uppmärksamhetsstörningar och känslomässiga problem. Vägen till Alzheimers kommer att förkortas.

Mediciner är inte verkningsfulla eftersom de verkar på ett enda sätt på cellnivå. Förändringar som leder till hjärtinfarkt och stroke och försämrad hjärnfunktion är komplexa processer som behöver motverkas på en mängd olika sätt. Då räcker inte piller till, utan födan blir svaret. Det är tätt koppat till vår DNA och vår evoutionsutvecking.

Bra föda för hjärnan är fisk, bär, grönbladig grönsaker, ägg, avokado, nötter och kaffe.

Sötningsmedel bör man vara försiktig med. Frukt och kryddor är bättre.

Hjärnan vill ha en låg och jämn tillgång till glukos. Häftiga toppar och dalar i glukosen är giftiga för hjärnan. Därför har man myntat begreppet diabetes 3 vilket är liktydigt med Alzheimers problem eller en insulinresistens i hjärnan.

Vi behöver mer omega3-fetter och bär och vegetabilier och mindre av raffinerade kolhydrater som kakor, bullar, tårtor, bröd och transfettprodukter som margarin.

Ketoner är bättre bränsle för hjärnan och kan hjälpa den att tillfriskna vid allt från minnesproblem till migrän. Ketonerna ger mer energi till nervcellerna och lugnar dem så att de inte blir stirriga som vid epilepsi. Då hjälper ketonerna när inga mediciner hjälper.

Om man äter en bra kost för hjärnan och motionerar den kan man förebygga de problem som en felaktig livsstil kan ge upphov till.

Jimmy Moore har i sin blogg den 4 september 2007 ett inlägg om boken och en intervju med författaren.

2 svar to “Hur man håller hjärnan skärpt och frisk.”

  1. frÖken fÖrster said

    Intressant att läsa ditt inläg eftersom jag själv har adhd och kollat runt lite bland olika teorier och förslag på sund kost. Jag har också testat olika varianter och kom fram till att om jag drog ned på kolhydrater, oavsett om de var goda eller onda, blev jag extremt kittslig och explosiv. Rent ut sagt agressiv. Behöll jag en lagom nivå på kolhydrater var jag lugn. Jag upptäckte t.o.m att om jag var extremt uppskruvad om kvällarna, kunde det hjälpa att äta tex havregrynsgröt med mjölk.
    För mycket dåliga kolhydrater gör mig förstås slö och trögtänkt. Det är tex när jag ätit godis, potatis och pasta.

  2. […] https://arne9.wordpress.com/2007/09/05/hur-man-hller-hjrnan-skrpt-och-frisk-2/. En av de få sakerna jag håller med författaren om är att det inte är bra att äta raffinerade kolhydrater. Det är en dålig, ohälsosam kolhydratkälla och Jag håller med författaren om att det inte är bra att äta raffinerade kolhydrater (dåliga kolhydrater). Nämnvärt är att han inte nämner frukt som en kolhydratkälla när han propagerar mot kolhydrater och för en låg-kolhydratkost. Istället nämner han frukt i sammanhanget om sötningsmedel och kryddor för att ge smak på maten. “Sötningsmedel bör man vara försiktig med. Frukt och kryddor är bättre.” Det var allt. Frukt är bra kolhydrater. Det är vår bästa och naturliga källa till kolhydrater. Oraffinerade kolhydrater Hjärnan vill ha en låg och jämn tillgång till glukos. Häftiga toppar och dalar i glukosen är giftiga för hjärnan. Socker är egentligen bara enkla kolhydrater. Det är den enda form av kolhydrater som kroppen kan använda. Komplexa kolhydrater som finns i bröd, pasta, potatis, ris etc. måste först brytas ner av kroppen till enkla kolhydrater (socker) för att kunna användas. Detta är i varje fall min förståelse utav näringslära, det som jag har läst och lärt mig. Dadlar och frukt – godis utan skuldkänslor, dåligt samvete och tomma kalorier Frukt – inklusive dadlar – är väldigt nyttigt, näringsrikt och hälsosamt. Du kan äta detta naturens godis med rent och gott samvete utan några som helst skuldkänslor! Är det bra eller bra? […]

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: