Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Proteinpulver, ja tack!

Posted by arne9 på 17 augusti, 2007

I ett tidigare inlägg har jag tagit avstånd från proteinpulver. Som tur är lär man sig hela tiden och får förhoppningsvis bättre omdöme.

Nu har jag hittat proteinpulver som man gott kan lösa upp i ett gas vatten och dricka som proteindrink även om det är proteinpulver utan tillsatt smak. Jag har inte provat proteinpulver som smakar choklad, jordgubb eller vanilj. De utan tillsatt smak är okey för mig, men det är antagligen godare med en vaniljproteindryck eller jordgubbsproteindryck.

Jag skrev också tidigare om ett pulver som innehöll suckralos och tyckte att det var blä.

Nu har jag lärt mig att suckralos är helt okey och det bästa sötningsmedlet. Med nuvarande kunskap som grund för bedömningen vill säga.

Jag träffade på en trevlig men lustig prick i en hälsokostbutik (Life) nyligen när jag frågade efter bra proteinpulver. Han dömde ut kedjans sortiment och talade om att de inte visste något om proteinpulver. Han gav mig en adress till en sida på Internet där ett bättre pulver skulle finnas.

Det fanns mycket riktigt där, men jag har ju hittat ett som innehåller 0 g kolhydrater så det är nog lika bra eller bättre. Tyvärr blir det inte billigare att skicka efter från firman på internetsidan eftersom frakten äter upp mellanskillnaden mellan deras lägre pris och butikens högre.

Så jag har ett par burkar av ett med 10 g kolhydrater/100 g som jag köpte när en hälsokostbutik sålde ut och så en tom burk med pulvret som inte innehåller några kolhydrater alls och som jag får be butiken beställa hem.

Sommar07 163

11 svar to “Proteinpulver, ja tack!”

  1. Hans said

    Sucralos nyttigt ! Är mycket tveksam till det. Är inte sucralos vanligt socker där kolatomerna dopats med klor för att inte tas upp i kroppen ? Allt går sedan rakt genom kroppen och ut i avloppet. Klor ställer ju till med problem i reningsverket sedan.

  2. arne9 said

    Sucralos är kanske inte nyttigt, men det ofarligaste sötningsmedlet på marknaden idag. Det lär ju inte påverka kroppen alls, utan problemet är om reningsverken inte har teknik ännu att ta hand om det i avloppet.
    Andra som aspartam är ju skadliga för hälsan om man äter dem i några mängder att tala om.

  3. Stevia är säkerligen betydligt hälsosammare.

  4. arne9 said

    Stevia är ju en växt så det är inget konstgjort kemiskt medel.
    Tyvärr är det väl inte godkänt som sötningsmedel i Sverige ännu. (Inte i Förenta Staterna eller EU heller). Däremot är det vanligt i Asien. I Japan lär Coca-cola light ha stevia som sötningsmedel.

    Det finns att köpa i hälsokostbutiker här, men som hudvårdmedel. En liten flaska kostar flera hundra kronor.

    Att det är en växt är väl i och för sig ingen garanti för att det är ofarligt, men chanserna är väl större än konstgjorda preparat.

    Har läst att en del inte gillar stevia för smakens skull. De tycker det smakar konstigt och inte riktigt sött utan beskt, vare sig man överdoserar eller inte.

  5. Det billigaste, och kanske trevligaste, alternativet är att odla sin stevia själv.

    Återsår bara att hitta något att använda det till, jag har hittills inte hittat något jag behöver göra sötare efter att jag vant mig av med socker. Enda undantaget är när jag gör glass, men då använder jag en tesked honung till 1/2 liter glass-smet. Även med honungen ligger den glassen med god marginal inom de kolhydratgränser jag håller mig till.

    Den finns även att köpa i form av torkade pulvriserade blad.

    En stor skillnad mellan stevia och syntetiska sötningsmedel är att stevia använts i många generationer utan några dokumenterade negativa hälsoeffekter.

    Problemen med bismak verkar uppstå när man överdoserar, då är det en fördel med hela blad eftersom koncentrat innebär så små mängder att doseringen blir knepig. Dessutom är det vanligt bland naturmedel att helörtspreparat har mindre biverkningar.

  6. ags said

    Jag vet mängder med byggare som konsumerar kopiösa mängder proteinpulver(låt oss säga kanske så mycket som två hekton om dagen) med aspartam som även gjort så i åratal. De har inte upplevt några direkta symptom. Vilka symptom tror du finns att vänta i framtiden, Arne?

  7. arne9 said

    Leukemi, lymfcancer och bröstcancer.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

  8. Geminine said

    Funderar också på att testa VegeFuel, men innehåller den nåt sötningsmedel??? Det gör den väl inte?

  9. arne9 said

    Hej Geminine!
    Vegefuel innehåller enligt uppgifterna på förpackningen inget socker eller artificiella sötningmedel.

  10. Diana said

    Holistic har ett proteinpulver utan vare sig sötningsmedel, soja eller andra konstiga tillsatser och det verkar de vara ensamma om.
    Smaken är skapad av äkta vanilj…

  11. becca said

    Diana har helt rätt.
    De är ensama på marknade om det!
    gå in på http://www.kicki.nu

    skrev fel innan! my bad

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
