Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Low-carb-våffla.

Posted by arne9 på 15 augusti, 2007

Jag har idag gjort min variant på Dr Atkins Belgiska våfflor.

En riktig low-carb-våffla eftersom jag använder ett proteinpulver i stället för sojamjöl. Proteinpulvret heter Vege Fuel och kommer från Twin Labs. Det speciella med det är att det inte innehåller några kolhydrater alls.

Så här gör jag:
Blanda alla ingredienserna till en våffelsmet. Gör den lagom tjock/tunn genom att sätta till mer vatten om du vill ha den tunnare.

60 g proteinpulver

0,5 dl vispgrädde

tre ägg

1 tesked bakpulver

1 tsk vanillinsocker

0,5 dl vatten

När smeten är bra är det bara att grädda i våffeljärnet.

Jag tog vispgrädde och några hallon på den.

Sommar07 162

Våfforna innehåller 3,1 g kolhydrater/100g.

Varje våffla väger ungefär 40 g, vilket innebär att varje våffla innehåller 1,2 g kolhydrater. Sedan kommer ju lite till från vispgrädden jag har på. Och hallonen förstås. Men det är inte så farligt.

10 svar to “Low-carb-våffla.”

  1. Filla said

    Tack för receptet på Dr Atkins belgiska våfflor. Skall genast iväg för att köpa proteinpulver.

  2. yvonne löfquist said

    Jo, det blir kanske gott, men varför köpa dyra sk. proteinpulver när det finns vanligt mjölkpulver mycket billigare. Om det är mindre eller inga KH i proteinpulver så blir jag misstänksam på hur det gick till.

  3. fitnessliz said

    Tack så mycket för denna recept!!
    Tänker testa göra våfflarna med bakepro proteinpulver, kommer oavsätt att smaka underbart🙂

  4. arne9 said

    Hoppas du kommer att lyckas bra med dem!🙂

  5. arne9 said

    Yvonne: Är inte mjölkpulver och torrmjölk samma sak?

    Torrmjölk blir väl mjölk när det kommer i kontakt med vätska? I så fall funkar det väl inte hundraprocentigt som ersättning för mjöl.

  6. merit said

    Arne, har Du testat Carbzone produkter? lite nyfiken om de är bra…om det e värt att åka till sthlm för att handla deras low carb bröd/pasta/choklad..
    tack för tipset om Vege Fuel!!

  7. arne9 said

    Jag har testat deras choklad och en limpa.

    Brödet blev jag inte förtjust i. Tyckte det smakade som vanligt bröd och jag undrar om det inte var lika mycket kolhydrater i det som i vanligt bröd.

    Deras low-carb-choklad är däremot helt OK i mitt tycke. Men jag älskar all choklad (och alla sötsaker ;-))

  8. merit said

    Har Du mätt blodsockret när Du testade low-carb brödet? Smak e ju en sak, som coca-cola light som du gillar, smakar sött, men blodsockret borde väl gå upp om deras bröd verkligen skulle innehålla kolhydrater och det som stod på förpackningen var bara bo-o-bä. det med chokladen kan jag förstå, allt sånt e ju bara mums-mums-mums gott. kul att Du testar grejer på dig själv. väldigt spännande att se hur kroppen, vikten och framför allt blodsockret reagerar på olika saker.

  9. m said

    tror du att det funkar med fiberhusk ist för proteinpulver ?

  10. arne9 said

    Merit: Nej, jag kan inte minnas att mätte blodsockret. Viktminskningen avstannade nog dock.
    Dessutom kan jag avstå från bröd utan problem, så jag har inget riktigt behov av produkten i fråga.
    Jag gillade den helt enkelt inte. Men det är min åsikt. Det finns säkert de som tycker den är toppen.

    Däremot kan jag göra avsteg på kaféer med något bakverk, men då är det ju inte matbröd.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
