Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Protein rules.

Posted by arne9 på 12 augusti, 2007

Några reflexioner kring utskriften av BBC 2 programmet om Atkins i föregående inlägg.

Hypoteserna att omvandlingen av proteiner och fetter är energikrävande medan kolhydrater omvandlas till glukos utan nämnvärd energiförlust blev inte vederlagda i programmet.

Det kan fortfarande vara så att det går bort många kalorier i nedbrytningen av protein och fett vilket gör att man kan gå ner i vikt med lågkolhydratkost även om man får i sig ”för mycket” kalorier.

Den andra stora kunskapsbiten gäller att protein mättar. Det är påvisat i flera studier så det torde vara odiskutabelt.

Att kolhydrater leder till sockersug är väl inte alla överens om men det är min bestämda uppfattning.

Att fett också är aptitretande är ännu mer kontroversiellt och där skulle det vara intressant med fler studier. Det kanske det finns men jag känner inte till dem (ännu). Jag tycker mig ha märkt efter min kostomläggning till lågkolhydratkost att proteinet är viktigare än fettet och att man kan få för mycket fett och därmed för mycket kalorier och därmed en viktuppgång och mer kroppsfett. Proteinet är viktigt för att det mättar men också för att det är nödvändigt för att inte förlora muskelmassa och för att bygga nya muskler. Många aminosyror är essentiella dvs de måste man få in med födan, de kan inte byggas av kroppen.

Det gäller även en del fettsyror. Särskilt är omega3-fettsyrorna viktiga att få i sig med födan. Vi får normalt i oss alldeles för lite omega3 och för mycket av omega6 som har motsatt verkan och bidrar till inflammationer i blodkärlen och ökar risken för hjärtinfarkt och stroke.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: