Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Idealvikt?

Posted by arne9 på 5 augusti, 2007

Vad är din idealvikt egentligen?

Jag har blivit lite tveksam på vad min idealvikt egentligen ligger på. Jag är 178 cm lång så enligt en måttstock skulle idealvikten vara 78 kg med avvikelse på 10 kg uppåt och nedåt. Alltså 68 – 88 kg.

Där är jag ju nu!

Enligt Cal-Counter on line som jag använt mycket är mitt BMI nu 26,4 och idealet skulle vara 19 – 26 dvs ungefär 60 – 82 kg.

Jag har lite, lite kvar för att vara där!

Enligt mitt program Weight-By-Date Pro är mitt ideal  mellan 67 och 73 kg.

Dit är det långt!

Idag hittade jag en site där man kan räkna ut sin idealvikt. Där blev min idealvikt 75,5  – 83 kg.

Sidan finns här.

Där är jag nära!

Enligt nästa sida är min idealvikt 78 kg. Det skulle de flesta säga är min idealvikt.  Medicinskt skulle min idealvikt ligga mellan 60 och 79 kg.

Den finns här.

Dit har jag ett stycke. Intressant att just 78 kg är mitt  (närmaste) mål.

Så går jag över till svenska sidor. Den här anger min idealvikt till mellan 58 och 79 kg.

Tänk att det finns så många bud om vad som är en hälsosam och bra vikt. 

4 svar to “Idealvikt?”

  1. Idealvikten är antagligen den man hamnar på när man lever efter LCHF. Går man efter BMI är Brad Pitt fet!

    Äter man rätt tror jag inte man behöver bry sig om vikten.

  2. arne9 said

    Jo, det finns ju så många som tror att de ligger på idealvikten. Lite hårda fakta kan inte skada.
    Det är svårt för gemene man att veta vad som är att äta rätt.

    Men de som är smala och till åren komna och friska kan väl med viss rätt säga att de ätit rätt.
    Även om de inte ätit low-carb utan bara sett till att inte överäta.

  3. När jag mönstrade vägde jag 68 kg på 174cm i längd. Nu pendlar vågen mellan 74-76 kg men jag har blivit otroliga 1 centmeter längre. Kan tänka mig att idealvikten borde ligga omkring 72-74 kg. Men man kan inte jämföra sig med andra. Jag har exempelvis stor överkropp till relativt smala ben. Jag skulle se utmärglad och sjuk ut om jag vägde 68 i dag.

  4. Ulf_S said

    Använd en helkroppsspegel och mät fettprocenten istället för kilon om du vill mäta något! 10-15 % kroppsfett är t.ex. rätt så idealiskt för en ”normaltränad” man som har lite muskler och rör på sig ibland. Kvinnor bör förstås ligga lite högre.

    Visst väger jag mig också, men det är mest som kuriosa. Det riktiga beviset är vad spegeln avslöjar och hur kläderna sitter.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
