Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Varning för svenskt kött – igen!

Posted by arne9 på 14 juli, 2007

Jag har tidigare bloggat om att jag har mina dubier om svensk nötkött. SvD redovisade förra sommaren en undersökning av svensk nötkötts innehåll av omega3 och omega 6.

Omega 6 är kort sagt inflamationsdrivande och höjer stressnivå i kroppen och ökar risken för stroke, hjärtinfart och proppar.

Omega 3 verkar inflamationshämmande och om kroppen har balans melllan omega 3 och omega 6 håller man sig mycket troligare frisk och stark än om man har många gånger mer omega 6 än omega 3 i kroppen.

Undersökningen visade att svenskt kött innehöll många gånger mer omega 6 än omega 3.

Orsaken är att man ger nötkreaturen ett foder som baseras på spannmål. Kor bör beta gräs.

Så här skrev SvD då.

Det var ju i och för sig riktigt dåligt och en anledning att undvika svenskt kött. Ofta märks ju det svenska köttet särskilt i många affärer så det är enkelt att undvika det.

Som om inte det skulle räcka går en del bönder ännu längre. De får restprodukter från chokladfabriken Cloetta i Ljungsbro och matar de stackars korna med kexchoklad, skumtomtar och den äckliga sörja som Cloetta kallar choklad.

Bonden som intervjuas i tidningen förklarar stolt att denna kost gjort att korna blivit fetare och ger honom fullt pris när han lämnar dem till slakt.

Att det är en onaturlig föda visas ju av att de inte vill äta av skumgodiset och kexchokladen. Bonden berättar att de står och stirrar på det så kallade fodret några dagar innan hungern tvingar dem att äta eländet.

Det borde finnas stora varningsskyltar på detta kött från Östergötland!

Här finns reportaget i GT-Expressen.

13 svar to “Varning för svenskt kött – igen!”

  1. Maja said

    Detta är ju helt sanslöst!! Kan inte fatta att det är sant! Jag har inga ord för det jag känner just nu! Jo, kanske ändå – fy f—n va hemskt!!

  2. Varnigsskyltarna finns ju indirekt, det saknas KRAV-märke.🙂

    Det blir ju allt vanligare att man kan få tag på bra kött i butikerna, jag har t.ex. sett att allt fler butiker i mina trakter har kött från Gröna gårdar som garanterar att deras kor bara äter gräs. Tyvärr är deras kött lite väl dyrt, men det är väl värt pengarna när man vill unna sig något extra! Det är verkligen mycket godare än det vanliga Scan-köttet man annars brukar hitta.

    Man kan ju jämföra kilopriset med chips så känns det inte lika dyrt, fast det är mycket godare än chips!

    Jag håller på att försöka hitta någon server att sätta upp en gårdsbutiksguide på i stil med wikipedia, där besökarna alltså själva kan lägga in nya butiker de hittat och där man sedan kan skriva omdömen om dem. Största chansen just nu är att göra det i samarbete med miljöpartiet i mölndal där jag är aktiv, men det tar sån tid bara.

    Skulle någon hinna före mig blir jag bara glad, och jag ställer gärna upp med hjälp och kunskap i så fall.

    Tyvärr har min internetuppkoppling inte varit tillräckligt pålitlig den sista tiden, annars hade jag kunnat sätta upp den på min egen server.

  3. arne9 said

    Ja, visst blir man upprörd! Det är ju för jäkligt! Är det inte djurplågeri som bönderna håller på med.

    Gröna gårdar är väl det bästa svenska nötköttet idag. Frågan är bara vad korna får äta på vinterhalvåret.

    Det är tills vidare för min del säkrare att köpa nötkött från länder där korna betar gräs året om.

  4. Efter vad jag kan se på hemsidan ätar de gräs även på vintern, då i torkat form, s.k. ”hö” vilket är vad korna åt på vintern innan vi la oss i vad de åt. Jag är personligen väldigt skeptisk till ensilage, som ju bl.a. kan ge bismak i mjölken som måste avlägsnas med diverse kemikalier och hårdhänta processer.

  5. Susanne said

    Hur är det med kravmärkt kött vad gäller fördelningen omega3 – omega6? Har även dessa djur fötts upp på spannmål, godis utgår jag från att de inte givits men hur är det med spannmål?

  6. arne9 said

    Kravmärkt kött innebär att den spannmål de får skall vara odlad på ekologiskt sätt. Det är nog bara Gröna gårdar som inte ger korna spannmåls-foder.
    Om de verkligen kan klara korna på bara hö över vintern sätter jag ett litet frågetecen för.

    En del hönsägare som jag pratat med måste ge kraftfoder åt hönsen på vintern för det andra fodret räcker inte. Så jag är lite rädd för att hö inte räcker för utfodringen hela vintern till korna heller. Vore ju bra om jag har fel dock.

  7. Det finns nästan inte ord för sådan stupiditet. Vi borde vämjas och skämmas över hur vi människor behandlar vår jord och ”våra” oskyldiga djur.

    Det är bra att sådant kommer till ytan, men frågan är ju hur man undviker det när det väl är en anonym produkt i köttdiskarna?

    MVH Goran van Den Buske

  8. KRAV tillåter tydligen små mängder KRAV-märkt spannmål till korna, men huvuddelen av kosten skall vara gräs. Vet dock inte hur de i det fallet betraktar ensilage.

  9. Per-Åke said

    Reglerna för tillåtet foder vid KRAV-märkning framgår här:

    http://www.krav.se/ArticlePages/200408/25/20040825173857_public926/20040825173857_public926.dbp.asp?type=djurhallning

    Choklad kan omöjligen vara tillåtet för KRAV-märkning.

  10. KRAV-märkt choklad då, och det tror jag inte Cloetta kommer i närheten av.🙂

  11. Hur är det med Omega 3 o 6 i vanligt Scan svinkött?

  12. arne9 said

    Jag har fått uppfattningen att svinkött har större omega6-överskott än nötkött. Grisarna har väl fått kraftfoder hela livet och det finns väl inga ”Gröna gårdar” för svinuppfödning.

    Scan är värre än Coca-Cola på att förgifta sina produkter. I skivad skinka från Scan hittar du hur många e-gifter som helst. Det skulle bara behöva vara svinkött och salt som det faktiskt är i en del italienska skivad skinkor som jag sett på Hemköp. De är naturligtvis(?) dyrare. Det är svårt och dyrt att äta mat som inte är förorenad eller full med e-gifter och andra gifter.
    Dessutom sprutar de in vatten i köttet för att det skall väga mer. Usch.

  13. Ann said

    Köttdjur
    Kor som har kalv brukar få havrekross och pellets utöver ensilage
    och mineral (krossad snäckskal) på vintern.

    Kvigor som inte är med kalv får oftast bara ensilage och mineral vid behov.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
