Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Frukt eller ost?

Posted by arne9 på 11 juli, 2007

frukter.jpg

Staffan Lindebergs studie pekar på ett problem med den svenska modeflugan på kosthimlen, den diet som företrädarna kallar LCHF. Den har uppstått kring distriktsläkaren Annika Dahlqvists blogg. Företrädare för den svenska LCHF-dieten är även Sten Sture Skaldeman och Lars-Erik Litsfeldt De betonar något mer än Annika Dahlqvist vikten av att äta mycket fett. Det gemensamma för dem är att de utesluter frukt i sin diet. Däremot propagerar i varje fall Dahlqvist flitigt för mejeriprodukter.

Argumenten för LCHF-dieten bygger på paleolitisk kost (stenålderskost) dvs. den kost människan åt före lantbrukets införande under stenåldern och som människan genetiskt är byggd för. 

De stora livsmedelsgrupperna frukt och grönsaker och kött och fisk fanns med även på den långa tiden av evolution före lantbrukets införande på stenåldern. Däremot fanns inte de nu stora livsmedelgrupperna mejeriprodukter och bröd och spannmålsprodukter.

LCHF tar ju i allmänhet bort potatis, bröd, pasta och ris. Däremot ingår mejeriprodukter i kosten.

Frågan är då: Skall man byta osten mot frukt?

Enligt Staffan Lindeborgs forskning bör man nog göra det.

Den lchf-diet som är mest känd är Atkins-dieten. Vad säger Dr Robert Atkins om frukt respektive mejeriprodukter?

Frukt med lågt nettokolhydratinnehåll och lågt GI införs småningom i Atkinsdieten (i finjusteringsfasen). Ost finns med i Atkinskosten så svaret på frågan blir: Båda frukt och ost.

                                                                                                                                                                  ost.jpg

16 svar to “Frukt eller ost?”

  1. Man måste göra skillnad på kost för att behandla diabetes, metabolt syndrom m.m., alltså för personer som genom hög kolhydratkonsumtion och lite naturligt oskadat fett allvarligt skadat sin förmåga att hantera kolhydrater, och kost för människor med normal ämnesomsättning.

    Det är självklart inga problem för en människa med normalt fungerande ämnesomsättning att äta den frukt som finns tillgänglig för säsongen, om man kan få tag på den utan bekämpningsmedelsrester eller liknande. Den bör inte heller vara odlad i industriell skala så som ofta görs idag, då den odlas i glasull med tillsats av konstgödning med ett fåtal makronäringsämnen men inga mikronäringsämnen eller mineraler.

    Däremot är det livsviktigt att äta tillräckligt med naturligt mättat fett. Det fleromättade fett vi behöver skall vi helst få från djur som äter sin arts normala föda med ett minimum av stress. Felaktig föda och stress stör sammansättningen av fettsyror allvarligt.

    Mitt motto stämmer alltså både för animaliska och vegetabiliska livsmedel:

    Du blir vad maten äter!

  2. arne9 said

    Staffan Lindebergs poäng är ju att även diabetiker och hjärtsjuka kan äta frukt och ändå förbätta hälsan avsevärt.
    Grejen med frukt och fruktos är ju att fruktos höger blodsockret mindre än andra sockerarter, så frukt med lågt GI borde ju även diabetiker kunna äta och Lindeberg har ju visat att det kan de också och ändå få bättre insulinkänslighet. Vilket är mycket glädjande🙂

  3. De flesta frukter innehåller inga större mändger fruktos, det mesta är vanligt socker (sackaros).

  4. Däremot innehåller tydligen honung uppemot 50% fruktos.

  5. arne9 said

    Hittade den här sidan med en tabell över sockerinnehålet i några olika frukter.
    http://www.dansukker.com/omsocker/sotningslexikon/skrivut.asp?id=718

  6. Användbar!

    Förklarar varför kiwi fungerat så bra för mig.

  7. arne9 said

    Jag ska plocka lite körsbär idag. Körsbär ser ju riktigt bra ut. Har dessutom bara GI=32 vilket är lågt för frukt och bär.

  8. Jag tycker också kiwi känns bra, men är det inte för att den är så pass sur? den innehåller ju en dagsdos c-vitamin.

    Problemet med fruktos är ju annars att den ger ökad aptit.

  9. För sex år sedan inledde jag ett samarbete med Staffan Lindeberg som ledde fram till ett intresse för stenålderskosten i Sverige. Även Lars Wilssons bok Välfärdens ohälsa, som nyligen utkom i nyutgåva på Optimal förlag, ingick i den pedagogiska satsning som jag var en del av.

    Den paleolitiska kosten (i Staffam Lindebergs modell) är helt konsekvent ur ett evolutionsmedicinskt perspektiv. Mejeriprodukter (smör, creme fraise m.m.) är nymodigheter som inte hör hemma på det matbord varifrån den aom vill äta ursprunglig mat hämtar sin näring-

    Det som jag peersonligen hakat upp mig på när det gäller den paleolitiska kosten är avsaknaden av vetenskapliga studier.

    OLindebergs studie är intressant och behöver diskuteras ordentligt. Enligt Lindeberg är LCHF att betrakta som en ”skonkost” som kan fungera för en diabetiker för att temporärt kupera diabetessymptomen. Men – LCHF-kosten gör inte den insulinresistente mindre insulinresistent!

    Lindebergs studie (fler är på gång) med renodlad paleolitisk kost syftar till att visa att den ursprungliga födan förmår att läka metabola dysfunktioner. Om det verkligen är så återstår att studera.

    Min grundläggande filosofi är att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater.
    Precis som det är skillnad på olika typer av fett.
    Och protein.
    LCHF-folket bör kritiskt nagelfara Lindebergs studie. Visar det sig att den håller måttet bör vi söka mer kunskaper från evolutionsmedicinen. Vi bör då försöka vara konsekventa och nyfikna.
    Sommarhälsningar
    Bosse

  10. Jag har även med framgång använt honung för att söta hemmagjord glass, cirka en tesked till 1/2 liter glass. Eftersom honungen innehåller runt 50% fruktos, och fruktos sötar mer än socker, så räckte det långt. Även de två kolhydratätare som var med och åt tyckte det var väldigt gott.

    Så små mängder får jag inga problem med vad gäller sötsug eller liknande, men vad man klarar är ju i högsta grad individuellt. Däremot tycker jag att saker som är sötade med socker smakar sämre än de som är sötade med fruktos. Konstgjorda sötningsmedel smakar hemskt tycker jag, jag har inga problem att identifiera sådana produkter även i blindtest, vilket jag visat för mina vänner flera gånger.

    Nästa gång jag gör glass skall jag testa med stevia, min planta i balkonlådan börjar bli stor nog att skörda lite av nu. Glass är nog en av väldigt få saker som jag tycker behöver någon sötning, och då väldigt lite.

    De kiwifrukter jag ätit som smakat bäst har varit på gränsen till övermogna, då smakar de väldigt sött. Under någon månad åt jag en sådan om dagen, och i mitt fall påverkade det inte viktnedgången märkbart, jag fortsatte gå ner cirka ett kg i veckan som vanligt.

    Jag äter även två färska dadlar det första jag gör varje morgon, på grund av att två sådana innehåller dagsbehovet av flera vitaminer och mineraler.

  11. yaowsa said

    Visst är det mycket möjligt att urfarfar åt äpplen och annan frukt. men jag tror att den är väsentligt skild från de stressodlade och i förtida skördade saker som ligger i våra fruktdiskar….

  12. arne9 said

    Frukten är mycket sämre nu än för bara 50 år sedan när det gäller innehåll av mineraler och vitaminer. Frukten i min egen trädgård går nog att äta (inom ramen för det dagliga kolhydratintaget) liksom hallon och blåbär och andra bär i skogen.

  13. yvonne löfquist said

    Hej, ni som vet om sockersmaker!
    Hur/var får jag tag på egen planta? skulle vara väldigt intressant tycker jag att både se hur den växer och hur den smakar.

  14. yvonne löfquist said

    PS! Jag menar ju då förstås STEVIA DS.

  15. arne9 said

    Var kan man hitta stevia-frön?
    Sökte lite och hittade dem här.

    Finns säkert på fler plantskolor såväl på nätet som i en ort i närheten.

  16. yvonne löfquist said

    Tack för hänvisningen till den fina växt/fröfirman. Jag förlorade mig i det vackra och rika utbudet.Har bett om en katalog.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
