Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Stenålderskost förebygger och förbättrar diabetes

Posted by arne9 på 5 juli, 2007

Stenålderskost är bra för diabetiker visar en studie som svensken Staffan Lindeberg gjort.

lindeberg.jpg

Han har undersökt hur det gick när man lät en grupp på 14 patienter (diabetiker med hjärtkärlsjukdom) äta en kost som består av frukt, grönsaker, kött och fisk och rotfrukter och nötter. Man utesluter mat gjord på mjöl och mejeriprodukter. Den andra gruppen fick äta fullkornsprodukter, mejeriprodukter av lågfettskvalitet, frukt, grönt och raffinerade fetter som allmänt anses hälsosamma.

Resultatet blev att glukostolleransen förbättrades radikalt i stenåldersgruppen. Det blev 26% bättre medan det knappt blev någon bättring i den andra gruppen (7%).

Staffan Lindeberg säger att det bästa sättet att förbättra eller förebygga åldersdiabetes (diabetes typ 2) är att undvika vissa moderna livsmedel. Det är bättre än att räkna kalorier eller kolhydrater menar han.

Studien refereras här.

5 svar to “Stenålderskost förebygger och förbättrar diabetes”

  1. Piltson said

    Inga överraskningar här. Det finns så många besläktade rapporter att detta numera är ”mainstream”. Titta t.ex. i högermarginalen på den sida du hänvisade till.
    Nej, problemet är hur man skall få maktmänniskorna att sälla sig till mainstream. Där behövs det mer än bara förkunna sanningar om och om igen, men vad?

  2. En mycket intressant studie, det verkar som att många diabetiker trots allt mår bra även med ganska mycket frukt i kosten – något som LCHF-are brukar hävda är direkt dåligt. Frukt är klurigt, alltså hur nyttigt det är för olika personer.

    Jag tror att en viktig del i nyttan med LCHF är att man utesluter magra mjölkprodukter och spannmålsprodukter, eller åtminstone håller nere på sånt.

  3. arne9 said

    Det finns väl många som anser att frukt och ovanjordsgrönsaker, nötter och frön, och kött och fisk är det som den tidiga människan levde på. Så finns det en falang som utesluter frukt och menar att jakten och köttet var det viktigaste.
    Jag vet inte om kunskapen om den tidiga människans förhållanden är sådan att man kan säga vad som är rätt. Som jag fattat det är det klart att spannmålsodlandet på stenåldern var en milstolpe som ändrade betingelserna för stenåldersmänniskan radikalt.
    För mig låter det rimligt att just spannmålsprodukter och mejeriprodukter är det som är främmande för våra uråldriga gener.

    Det finns ju något program för hjärtinfartpatienter (som jag inte hittar just nu) som innebär att patienterna efter infarkten får äta mycket frukt och stenålderkost enligt Lindebergs modell och resultaten är mycket goda. Patiernterna får inte fler hjärtinfarkter.

  4. H said

    Hur är det med fruktos? Bidrar det insulinpåslag och viktuppgång?

    Såg i vikipedia att:

    Fruktos är en naturligt förekommande monosackarid, som absorberas som fruktos. Cellernas upptag av fruktos och fosforyleringen av fruktos kräver , i motsats till metaboliseringen av glukos, inte insulin. Det innebär att fruktos försvinner mycket snabbare ut från blodbanan till cellerna än glukos. Det gör att risken för höga blodkoncentrationer och sockerförluster i urinen är mindre än vid glukosinfusion.[Hessov,I.(2001),Klinisk Nutrition]

  5. arne9 said

    Fruktos har tydligen lägre GI än vanligt socker. Har hittat en uppgift om att glukos/druvsocker har GI 100, medan vitt socker har 64 och fruktos bara 22.
    Det ger lägre insulinpåslag än druvsocker eller vanligt socker. Det beror förstås på hur mycket fruktos man får i sig. Får man i sig mycket blir det ju ett insulinpåslag.
    De som tränar tycker tydligen att fruktos är dåligt under träningen eftersom det är så långsamt.
    Det är ju bra eftersom det inte höjer blodsockret så mycket.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: