Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Mörk choklad är gott och nyttigt

Posted by arne9 på 4 juli, 2007

Att choklad är nyttigt har vi väl hört då och då. Nu har det kommit en vetenskaplig studie som visar att mörk choklad (och inte mjölkchoklad eller ljusare choklad) sänker blodtrycket. Tidigare har det visats att en kost där cacao ingår leder till minskad dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar. Nu visar man att ett lågt intag av mörk choklad (6,3 g per dag) ger positiva effekter på blodtrycket. Det gav också andra positiva effekter som minskad oxidativ stress. Försökspersonerna behöll sin vikt och höll oförändrade blodfettsvärden.

mork_choklad.jpg

En liten bit choklad (mörk) är alltså riktigt nyttigt förutom att det är gott.

Studien finns i sammandrag här. Artikeln i DN finns här.

3 svar to “Mörk choklad är gott och nyttigt”

  1. Susanne said

    Visst är choklad nyttigt!! Har tyvärr inte läst så mycket i din blogg men jag gillar den, ut efter det extremt lilla jag läst!
    Just nu känns det som om vi har samma mål…

  2. MitteKatt said

    Visst ja. Hade nästan glömt. Hört det innan, sedan inte tänkt så noga på det mer. Choklad är nyttigt och mörk ska det vara. För mig kan det vara svårt att begränsa till en ruta om dagen med en chokladkaka tillgänglig hemma. Kanske fungerar 1 tesked kakao i grädde lika bra. Det är väl själva kakaon som är nyttan? Vill säga att det här var en blogg som heter duga. Har helt förlorat mig i den. Läser och läser. Mycket, mycket informativ och intressant. Tack för den.

    MitteKatt

  3. Joakim said

    Hej,

    Medelålders..

    Har för första gången på 10 år! lyckats att tappa 8 kg. Har kapat topparna på maten (slutat äta innan det är slut på tallriken) Jobbar mig sakta nedåt för att så småningom stanna på 74 kg som är målet (tot 12 kg ned). Jag har nog testat det mesta från tokträning till halvsvält under åren. Nu verkar det som om jag hittat rätt. Jag äter inte längre ris, pasta, potatis utan kör med wok med mycket broccoli. Orkar mer och det ser ljust ut. (Har alltid lite mörk choklad tillgänglig om jag blir hungrig. Äter oftare men mindre / gång.

    Det fungerar.. / Joakim

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
