Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Atkinsdieten – kokboken, en bok som har allt.

Posted by arne9 på 26 juni, 2007

sommar07-006.jpg

Boken Atkinsdieten – kokboken har jag just lånat på biblioteket.

Det ser helt fantastiskt ut. Den innehåller först en del där man enkelt beskriver de fyra faserna i Atkins och sedan finns veckoplaner för de olika faserna och den tredje och största delen är en kokbok med recept på rätter som passar in i Atkins.

Först kommer en inledning som kortfattat och enkelt förklarar ”ideologin” bakom Atkins dieten.

Därefter förklaras de fyra faserna i Atkins: Inställningsfasen, viktminskningsfasen, finjusteringsfasen och underhållsfasen. Man får veta vad som gäller för förhållningsregler under varje fas och vad man kan äta under respektive fas.

Sedan följer en veckomeny för varje fas med frukost-, lunch-, middag-, och mellanmålsförslag för 7 dagar.

Den största delen av boken är sedan recept på smaskiga maträtter. Man har organiserat dem så att det finns ett antal recept för frukostmat, sedan recept på förrätter, soppor och sallader. Boken har ett avsnitt med recept för huvudrätter på kött, fågel, fisk och skaldjur, grönsaker och såser.

Efterrätter har ett avsnitt med pajer och glasser, kakor samt drinkar.

Därefter har man ett avsnitt med festmat. Läckra recept!

Det finns en sida om kosttillskott och ett receptregister.

Jag tycker boken mycket bra. Det är en bok som innehåller allt. Man får teorierna bakom Atkins och förklarat varför det fungerar med kolhydratsnål kost. Man får menyförslag och man får en smaskig kokbok. Allt i ett!Jag har som sagt lånat boken på biblioteket och kommer att köpa den. Skulle jag bara köpa en bok om low-carb skulle det vara den här boken. Den har allt andra böcker har och den har det i en enda bok.

Boken har getts ut på boförlaget Forum.

3 svar to “Atkinsdieten – kokboken, en bok som har allt.”

  1. Gunilla said

    Jag läser den just nu.
    Men jag tror jag håller med Skaldeman; en del av oss är så förstörda att vi inte kan lämna introduktionsfasen.. dvs gå över 20 g kolhydrater/dag.
    Men.. jag håller med i vad du säger- det finns mycket gott att hämta där

  2. arne9 said

    Det som är bra med Atkins är (bland annat) att man prövar sig fram till sin AKJ (Atins KolhydratJämvikt) som är den mängd nettokolhydrater man kan äta i aktuell fas utan att vikten ökar eller viktminskningen avstannar. För en del är den ju på över 100, andra ligger betydligt lägre. Ligger man på 20 så får man ju hålla sig till det tills man nått nästan fram till sin idealvikt. Då kan man lägga på lite och pröva fram en ny AKJ, som kanske ligger något högre.
    https://arne9.wordpress.com/2007/04/17/akj/

    Den stora fördelen med just den här boken är att man får grunderna för Atkins (teorin bakom) samtidigt som man får menyförslag för en vecka i varje fas och dessutom en kokbok med läckra recept. Jag vet ingen annan bok som har allt detta. Den som kommer närmast är väl Ola Lauritzson & Ulrika Davidssons ”Våra bästa GI-recept” som har många läckra recept för fas ett i GI som motsvarar Inställningsfasen (induktionsfasen) i Atkins.

  3. Olgish said

    Ser att det är ett gamalt inlägg men jag kommenterar ändå.
    Jag såg just boken på en bokhandel på internet och blev genast intresserad. Jag ju länge tänkt att aktins verkar vara en bra diet, men att få förslag på recept att följa vore ingen dum ide.
    Hur har det gått för dig? Äter du fortfarande enligt atkinsdieten?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
