Low-carb-bloggen

En kost med kontrollerat lågt intag av socker och stärkelse ger dig bättre hälsa och bra vikt.

Blodsocker och choklad – uppdaterad

Posted by arne9 på 15 juni, 2007

Har jämfört två chokladbitar när det gäller blodsockerhöjning. Jag har jämfört Marabou Premium Dark 86% (som jag äter mycket av) och en choklad som heter Due d´O 76% Cocoa.

Har tagit en bit på 10 gram av båda tillsammans med en kopp kaffe.

Marabou ökade från 3,7mmol/l   till 4,5 efter 20 minuter. Det är en ökning med 0,8 enheter.

Due d´O ökade från 4,1 före fikat till 5,6 efter 20 minuter. Det är en ökning med 1,5 enheter.

sommar-036.jpg

Båda chokladkakorna har uppgifter om näringsvärde. Marabou Premium Dark 86% innehåller 19 g kolhydrater/100g och 605 kcal. Due d´O innehåller 25,4 g kolhydrater/100g och 500 kcal.

Det är inte ovanligt att chokladkakor med mörk choklad saknar uppgifter om näringsvärde.Nu kan jag testa dem så småningom och då ser jag ju om de höjer blodsockret mer eller mindre än Due d´O.

Uppdatering 16:15. 

För en tid sedan testade jag  Marabou Premium Dark 70%. Då var utgårngsvärdet 5,8 mmol/l och värdet efter 25 mnuter var 6,0. Det var en höjning på 0,2 enheter men från en högre nivå.

För att göra tester rättvisande bör man väl göra dem på fastande mage men det blir ju lite jobbigt. Jag kom fram till att för min del var det lämpligt att läsa av efter 20 minuter för att få maxvärdet. Sedan justerar insulin och glukagon värdet lite fram och tillbaka.

För en diabetiker är det rekommenderat att man tar provet efter 2 timmar. Det är väl för att mediciner och eventuellt insulin utifrån skall hinna verka.

Kenneth föreslår ju att man skulle standardisera förfarandet så att alla kan mäta på lika villkor och då tror jag man skall mäta precis före och efter 20 minuter. Sedan kan man ju skatta eventuellt sötsug som kommer.

De små höjningar jag uppmätt på de här tre chokladbitarna har inte gett något sötsug alls så jag får nog testa sötare chokladbitar för att få något att rapportera i den vägen.

5 svar to “Blodsocker och choklad – uppdaterad”

  1. Det hade varit intressant att komma överens om lämpliga testkriterier så att alla intresserade med blodsockermätare kunde hjälpas åt att fylla på en tabell för olika livsmedel.

    Jag kan då tänka mig att mäta blodsockret vid minst två tidpunkter för att kunna utröna dels hur snabbt ett livsmedel höjer sockret, dels hur mycket det höjer det.

    Kanske även ett fält där man kan fylla i kommentarer om det t.ex. triggar sötsug, och i så fall på en skala från 1 till 10 hur kraftigt.

  2. Jag skulle kunna tänka mig att det varit optimal att mäta en gång precis innan man äter, en gång efter 30 minuter och en efter 2 timmar. Detta för att även se långtidseffekterna. Då blir testet mer användbart även för andra livsemdel.

    Jag minns att jag läste något en kille i USA skrivit som jag tipsades om på någon av LCHF-bloggarna. Han hade genom att göra noggranna sådana mätningar själv kommit fram till vad han kunde äta och vad han skulle undvika. Han mätte alltså inte bara blodsockerpåslaget utan även hur snabbt det ökade och hur snabbt det minskade igen.

    Den kost han kom fram till såg för mig ut som en kombination av LCHF och GI.

    Har tyvärr inte kvar länken, sidan skulle nog vara väldigt inressant om man skall ta fram en bra mätstrategi.

  3. arne9 said

    Ja, 30 minuter efter målet kan vara en bra tidpunkt. Har sett en GI kurva någonstans och det är ofta efter 30 minuter man ser maxvärdet för blodglukosen.
    Äter man små mängder kolhydrater blir väl påslaget så litet att det inte spelar roll, men får man i sig en större dos så spelar det roll och då kan GI också spela in. En stor mängd kolhydrater som har lågt GI är ju bättre än en stor mängd kolhydrater som har högt GI.

  4. Det mest intressanta är ju två faktorer:

    1) Toppen på kurvan, ju högre blodsocker desto större skador
    2) Ytan på kurvan, hur lång tid annan kroppen kan fungera normalt igen.

    GI handlar bara om 1).

  5. arne9 said

    Kenneth, för att inga missförstånd skall vara har jag skrivit lite om just GI i en ny postning.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
